נסח טאבו הוא למעשה תעודת הזהות של נכס נדל"ן. המילה טאבו היא ירושה משובשת משלטון התורכים אשר לשכת ניהול המקרקעין שלהם נקראה טאפו (tapu). ערבים לא מבטאים פ דגושה ולכן בפיהם טאפו שובש לטאבו ונשאר כך עד היום. בנסח טאבו אפשר לראות את הבעלים של נכס נדל"ן כלשהו ואת המגבלות שהוטלו על שימוש או סחר בנכס זה על ידי הרשויות (למשל אם הנכס מסוכן למגורים) או על ידי גופים אחרים כמו למשל מישכון של הנכס לבנק או לנושים אחרים.

דוגמה לנסח טאבו

להפקת נסח טאבו הקליקו כאן

מדוע כדאי לראות נסח טאבו עדכני לפני ניהול משא ומתן לרכישת דירה?

לא אחת קורה שאנשים מנהלים משא ומתן ארוך לרכישת דירה אך כשמגיע הרגע לחתום על חוזה הרכישה לאחר שסוכמו התנאים, מסתבר שזה שניהלנו מולו משא ומתן בכלל לא יכול למכור את הדירה. לא בגלל שהוא נוכל אלא למשל כי הוא ירש את הדירה יחד עם אחיו והאח לא רוצה למכור אותה. דוגמה נוספת היא זוג בהליכי גירושים אשר אחד מבני הזוג רוצה למכור הדירה אך בן הזוג השני מתנגד למכירה עד שיוסדרו נושאים אחרים. מתוך נסח הטאבו אנו יכולים לדעת מיהם כל בעלי הדירה וכך לנהל את המשא ומתן תוך וודאות שכל המעורבים בבעלות גם מעוניינים במכירה.

אישורי זכויות שלא על פי נסח טאבו

מסיבות שונות ישנם נכסים רבים שאינם רשומים בטאבו. עבור נכסים אלו, הוכחת הבעלות וקיומה או אי קיומה של משכנתה על הנכס מבוצעת על ידי מסמכים מהרשות שבה הנכס רשום.

דוגמאות לרישום נכסים במקומות אחרים

אישור זכויות לנכס ביהודה ושומרון על ידי אישור ההסתדרות הציונית:

אישור זכויות רשות מקרקעי ישראל

בקיבוצים אישור הזכויות משולב באישור של רשות מקרקעי ישראל לזכויות של הקיבוץ בקרקע ואישור של הקיבוץ לזכויות של משפחה מסוימת במגרש מסוים.

אישור זכויות חברה משכנת. חברה משכנתה היא למעשה חברה קבלנית לבניה של דירות. כשבונים בניין משותף עם כמה דירות לוקח זמן עד שכל דירה חדשה נרשמת בטאבו. לפעמים זה לוקח שנים. בזמן זה החברה המשכנת עצמה באמצעות משרד עורכי דין מנהלת את רישומי הבעלויות בדירות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *