מומלץ גם לראות את הוידאו ולא רק להקשיב 🙂

למה ההחלטה הרציונלית היא לא תמיד ההחלטה הטובה ביותר?

ההשתתפות בסדרה שעת נעילה לא היתה רציונלית כלכלית, אבל היא היתה החלטה מצויינת. איך בכל זאת אפשר להצדיק את ההחלטה הלא רציונלית?

לפני הכל אני רוצה להדגיש שאיני נגד שימוש בהיגיון ובנתונים מספריים בעת קבלת החלטה. אבל אני חושב שיש "לגוון" את הנתונים המספריים.

החלטות שנתפסות כ"רציונליות", כלומר כאלו אשר בעוד 10 שנים יהיה לנו יותר כסף בזכותן, האם זה אומר שהחלטות אלו הן טובות יותר?

אני חושב שלא בהכרח. הגדרת ה"טוב" בסופו של דבר אינה החלטה רציונלית. זו הגדרה רגשית. אדם יכול להיות מיליארדר ולצרוך נוגדי דיכאון – או בעל הכנסה ממוצעת אבל מרגיש מצוין.

התייחסות להגדלת כמות הכסף כמטרה במקום כאמצעי להגדלת האושר עלולה לגרום לכך שבסוף לא יהיה לנו לא כסף ולא אושר.

החלטה רגשית: כשהשתתפתי כניצב ב"שעת נעילה"

אני כבר כמה שנים מעבר לגיל המילואים. ב-2019 התקשר אלי מג"ד המילואים שלי וביקש שאשתתף בסדרה של כאן 11 על מלחמת יום כיפור. בסדרה מצולמים טנקים, והם היו צריכים אנשים שיודעים להפעיל טנקים.

מיד אמרתי כן והתכוונתי לשכור מכונית כדי להגיע לרמת הגולן.

נזכרתי שלפני כמה שנים אותו מג"ד ביקש ממני להשתתף בתור טנקיסט בסרט בופור. אז שאלתי כמה משלמים והוא ענה 100$ ליום. עשיתי חישוב "רציונלי": שאני מקבל יותר בעבודה הרגילה – וויתרתי.

איך קרה שלפני כמה שנים לא הייתי מוכן לעשות משהו תמורת תשלום למרות שהיום הייתי מוכן לשלם (לשכור מכונית) כדי לעשות את אותו דבר?

הייתה לי שיחה על כך עם נהג המונית (מסתבר שלא מצפים ממשתתפים לשכור מכונית) בדרך ליום הצילומים הראשון ברמת הגולן. כשהוא שמע שאני הולך להשתתף בסדרה הוא אמר לי – "רק תוודא שישלמו לך. פעם השתתפתי בצילומים ובסוף לא שילמו לי."

אמרתי לו שבכלל איני יודע אם זה בתשלום.

הוא כמעט השתגע מהרעיון שמישהו הולך לעבוד בלי לדעת כמה יקבל.

שאלתי אותו "אם היו מציעים לך לשלם 500 שקלים ותמורתם ללכת לראות איך מכינים סרט, או עושים אפקטים, יורים על ליאור אשכנזי, שורפים פעלולן וכו', היית משלם?" "אולי" הוא ענה.

כלומר הוא היה מוכן לשלם על מה שניסה להניא אותי מלראות בחינם (או תמורת עבודה קלה ביותר ומפגש עם חברים שאת חלקם לא ראיתי מהטירונות).

החלטה כלכלית לא רציונלית

ג'ים רוהן (שאני מאד ממליץ להקשיב להקלטות שלו) הציע לבחור מקום עבודה לא רק לפי השכר שתקבל אלא גם לפי האופן בו תשתנה באותה עבודה. בסיכומו של דבר הצילומים היו אכן חוויה שהייתי מוכן לשלם בשבילה (ואפילו להצטנן כפי שאפשר לשמוע בסרטון). באחד הימים גם אשתי והבנות הגיעו כדי לראות הצילומים (ואולי את ליאור אשכנזי).

כשאתם שוקלים החלטה כלכלית, נסו תמיד לשאול את השאלה בכמה צורות. בשיטה זו אני משתמש למשל כשאני עוזר לאנשים לקבל החלטה האם להוציא כסף מקרן השתלמות כדי להקטין את המשכנתה שלהם.

לעולם אל תשכחו את משל הדייג שכל יום דג דגים, הולך הביתה לבשל אותם ונהנה מהחיים. יועץ עסקי שמגיע לחוף יום אחד אומר לו, תישאר עוד שעתיים ואז תוכל גם למכור דגים, ובכסף שתחסוך תקנה סירה, תדוג יותר ולאט לאט תתעשר. שואל "הדיג ומה אעשה כשאתעשר?" עונה היועץ, כשתהיה עשיר כמוני יהיה לך זמן ללכת לדוג.

החלטה רציונלית היא חשובה וכדאי לנהוג ברציונליות. אבל מבחינה רציונלית טיול לחו"ל למשל הוא לעולם לא רציונלי. מבחינה רגשית כדאי מדי פעם לראות מקומות אחרים.

האיזון במקרה זה נמצא לדעתי באופן מימון הטיול – האם הוא מכספכם או מהלוואה. אם הוא מהלוואה אז המשמעות היא שבעתיד תוכלו לצאת לפחות טיולים.

אם הצלחתם להשקיע ולממן את הטיול או כל מוצר צריכה אחר באמצעות הון שצברתם, זה מבטיח שגם בעתיד תוכלו לצורך באותה מידה. אם עליתם ברמה והצלחתם לממן הטיול רק מהריבית שאתם מקבלים על ההון שלכם מבלי לפגוע בקרן, המשמעות היא שתוכלו לאט לאט לעשות יותר ויותר טיולים.

לקריאה נוספת

6 תגובות על “למה לעבוד בחינם: לא תמיד כדאי להיות רציונלי

  1. בספר "חשוב והתעשר" מסופר על המחבר נפוליון היל,כאשר אנדרו קרנגי הציע לו לערך מחקר, על מצליחנים, מיליונרים, מאפייני אישיותם ,הכישורים שלהם, אמונותיהם ,ודרכי חשיבתם ואיך הם הגיעו להצלחות כבירות. המחקר של הסופר נעשה בחינם ונמשך כ-20 שנים. לבסוף קיבלנו ספר שהינו יצירת מופת עם תפוצה של 40 מיליונים, הספר תורגם למספר שפות ומוכר ברוב העולם. המידע שבו ,לאלה שישמו אותו, עזר לאנשים רבים לשפר את חייהם בתחומים רבים ולהגיע להצלחות מרשימות. הסופר הקדיש את חייו לכתיבת הספר הזה, ללא כל תשלום ,השאיר מורשת אדירה. ישנם גם חוקרים וממציאי המצאות פטנטים שעובדים בחינם ומקבלים שכר רק כאשר ההמצאה והפטנט יצאו לאור. העיקר שמקדישים את הזמן למען מטרה מסוימת ונהנים מהתהליך. אנו נהנה מהצפייה בסדרה שלכם "שעת נעילה" נעריך את מה שעשו החיילים והשריונאים וגם אתה ביניהם ,במלחמה, כדי שעם ישראל ינצח.

    1. תודה רבה לאה.
      בעצם כל יזם המקים חברה מצפה לעבוד תקופה מסוימת בחינם.
      גם עצמאי שרוצה להתקדם תמיד ישקיע כסף ומאמץ בדברים שלאו
      דוקא יביאו תועלת. מי שמתנהל כמו אותו נהג מונית שלעולם לא רוצה
      לקחת סיכון של עבודה ללא תשלום, לדעתי גם לעולם לא יממש את פוטנציאל
      ההכנסות והסיפוק שלו.

      1. תובנות יפות ומענינות מפי איש חכם ומקסים, נהניתי לקרוא ובכלל לראות את פועלך, כה לחי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *