באפריל 2022 יצאתי עם המדריך אבירם ברקאי לסיור הרצאות ברמת הגולן בעקבות חטיבה 188 במלחמת יום הכיפורים. אני ממליץ בחום על סיור זה גם למי שהיסטוריה פחות מעניינת אותו וגם למי שבניגוד אלי לא שירת בחטיבה זו. זהו סיור שני שאני עושה ברמה בעקבות מלחמת יום כיפורים. בסיור הקודם שעליו כתבתי מאמר אבל רק בתוך ראשי בנתים סיירתי עם הבת שלי (14) כשאני בתפקיד המדריך. עתה המדריך היה אבירם ויחד אתי היה סמל (מיל.) יצחק חייט (82), להלן אבא. בזמן הסיור כתבתי כמה נקודות שלדעתי יכולות לעזור גם בימי שלום.

אפשר להקשיב במקום לקרוא

אל יגבה ליבנו

שלושה חודשים לפני פרוץ המלחמה מונה אל"מ יצחק בן־שוהם למפקד חטיבה 188. לאחר מכן בוצע תרגיל חטיבתי גדול במתווה של כניסת כח סורי גדול לתוך רמת הגולן תוך פריצת קווי ההגנה של צה"ל. בהמשך התרגיל בוצעה התקפת נגד להשבת הרמה לשליטתנו. בסוף התרגיל שעבר בצורה טובה הייתה שיחת סיכום של כל סגל החטיבה. קצין הנדסה צעיר מבקש לדבר ואומר שהתרגיל היה לדעתו בזבוז זמן. מדוע? שואל בן־שוהם ומקבל תשובה – התרגיל דימה פריצת קווי ההגנה שלנו על ידי הסורים. מה הסיכוי שזה יקרה? בן־שוהם בניגוד לקצינים באותה תקופה אינו מגנה את הקצין על עצם הטלת הספק אלא חושב ועונה בכובד ראש, גם אני חושב שהסיכוי למתווה כזה אינו גבוה אך אל יגבה ליבנו. מילטון פרידמן, אחד מאבות הכלכלה המודרנית אמר בנאום הזכייה שלו בפרס נובל לכלכלה שפרס נובל הוא דבר מבלבל. אתה מקבל תואר, זוכה נובל שאומר שעשית משהו משמעותי וכתוצאה מכך אנשים מבקשים ממך חוות דעת גם בתחומים בהם אין לך מושג או בתחומים בהם לא יכול להיות לך מושג – דברים שיתרחשו או שלא יתרחשו בעתיד. ובכן, היו צנועים.

היזהרו מיועצים חכמים וידענים

כהרחבה לסיפור על מילטון פרידמן אפשר לספר על אלי זעירא ראש אגף מודיעין בצה"ל ב- 1973. זעירא היה גאון. הוא ביצע כל תפקיד בצורה מצוינת. פעמיים לפני אוקטובר 73 הגיעו ידיעות על מלחמה צפויה. צה"ל העלה כוננות וגייס מילואים בניגוד לדעתו של זעירא שטען שלא יהיה כלום ובאמת לא קרה כלום. כתוצאה מכך צבר זעירא מוניטין של חוזה עתידות מומחה. כך, כשבספטמבר-אוקטובר 1973 נוצרות עוד ועוד עדויות להכנות מלחמה על ידי מצרים וסוריה כולל מהלכים שבצה"ל החליטו שנים קודם שאם יקרו המשמעות היא מלחמה, הקשיבו כולם דווקא לזעירא שטען שלא תהיה מלחמה כולל בבוקרו של אותה שבת כיפור גורלית.

אנו אוהבים לקבל חוות דעת ממומחים כאלו ואחרים לגבי העתיד. אבל כדאי תמיד לשאול את עצמינו ומה אם לא? במאמר אחר כתבתי על טעויות אדירות של מומחים רבים (הארי פוטר לא ראוי לדפוס, יש כבר מספיק להקות 3 גיטרות ולכן אין לביטלס סיכוי, סוס עדיף על טלגרף ועוד ועוד). כשבמידה והתחזית לא תתממש תהיה קטסטרופה גדולה, כדאי להשקיע לפחות 20% ממאמץ ההכנה לעתיד עבור החלופה הפחות סבירה.

האמינו לי שלא משנה על איזו קרקע חקלאית איכותית שרק אתם שמעתם עליה טיפ משנה חיים רכשתם, הקדישו לפחות 20% מההכנה לעסקה במחשבה על מה יקרה אם התחזית לא תתממש?

אי-גיון

כשהצמרת הבטחונית והפוליטית של ישראל שאלה את עצמה האם מצרים תפתח במלחמה היא ענתה – זה לא יקרה כי זה לא הגיוני. מבלי להיכנס להסברים היסטוריים זה באמת היה מהלך בלתי הגיוני. סאדאת אמר "אני מוכן להקריב מיליון חיילים רק כדי לחצות את תעלת סואץ" ואף אחד לא לקח זאת ברצינות כי בצד שלנו ישבו אנשים הגיוניים שחשבו שגם הצד השני הגיוני (על פי הגיונם). כשסאדאת אמר אני מוכן להקריב מיליון חיילים רק כדי לחצות התעלה אף אחד לא לקח זאת ברצינות כי זה לא "הגיוני".

הרבה פעמים אנו מצפים מהאחר (תמיד מהאחר) לנהוג בהיגיון (שלנו). זה קורה ביחסים בין עם אנשים אחרים עם לקוחות וגם בין מדינות ועמים. המקרה המוזר עם השווארמה ממחיש זאת היטב לדעתי.

סתיו לוי מקרית גת הייתה רעבה ביום אחד של מאי 2021. היא הזמינה לביתה משלוח של שווארמה. בבאגט שקיבלה לא היה מספיק בשר לדעתה והיא עשתה את הדבר ההגיוני. התקשרה להתלונן אצל בעל השווארמה ודרשה באגט נוסף. בעל המסעדה נהג בהיגיון לדעתו – החזיר לה את הכסף ואמר לה לא להזמין אצלו יותר.

לוי שבטנה הייתה מלאה (חלקית) תרתי משמע לא הסתפקה בקבלת ההחזר וגם כתבה פוסט בפייסבוק אותו מחקה לאחר כמה שעות. בעל המסעדה נהג גם הוא באי־גיון, נועץ בעורך דין, והלך לבית משפט השלום שם הגיש תביעת דיבה על סך 200,000 שקלים ולא שקל אחד פחות. בשלב זה לוי החליטה לוי הספיק לה ולמשפט עצמו לא הגיעה. משלא הגיעה ולא הגישה כתב הגנה, לשופט לא נותר שיקול דעת והוא קיבל את התביעה במלואה וחייב את לוי בתשלום של 200,000 שקלים. לכאורה גם לוי וגם המסעדן עשו את כל הדברים ההגיוניים. בפועל, שניהם הפסידו. על לוי יש כעת חרב של הוצאה לפועל ובעל המסעדה שהוציא כספים על עורך דין ומשפט לא יקבל שקל כי לוי עצמה חסרת נכסים, מזומנים ועבודה.

לתחושתי לוי לא רצתה דווקא עוד מנה שווארמה. היא רצתה את כבודה האבוד (לדעתה) בחזרה. היא רצתה לשמוע אני מצטער וסליחה לצד ההחזר הכספי. במקום זה שמעה קחי את הכסף ועופי לי מהעיניים פחות או יותר. גם בעל המסעדה לדעתי לא באמת חשב שיקבל את 200.000 השקלים שביקש אלא רק רצה להשיב את כבודו שהפוסט קצר המועד אולי רמס.

פעמים רבות באים לשאול אותי אנשים מהו הצעד ההגיוני לעשות. השאלה הראשונה שלי תמיד היא איך אתם מגדירים הגיוני? אנשים מאד מופתעים משאלה זו אך אני חושב שהיא שאלה חשובה ביותר. אם אני אמליץ על צעד שיגרום למשפחה לצבור יותר כסף אך סדר העדיפויות שלהם שונה אז העצה שלי תהיה עצה גרועה.

אנשים לא שופטים את חייהם רק בצורה הגיונית ולכן כשאנו מנהלים יחסים עם עצמינו או עם אחרים, צריך לחשוב לא מעט גם על רגש לצד ההיגיון.

מידי פעם מתקשרים אלי אנשים שרוצים לרכוש את הספר שלי אך חוששים להכניס מספר כרטיס אשראי באינטרנט. פעם הייתי מסביר בהיגיון רב על הצפנה, אחריות, ביטוח לתשלום וכו'. חדלתי מכך. היום כשמישהו מתקשר לומר שהוא חושש להכניס מספר כרטיס אשראי באינטרנט אני מקבל את העסקה בעצמי, מחייב את הכרטיס טלפונית ושולח את הספר. זה לוקח לי פחות זמן מההסבר ומוציא את האדם מהצד השני מרוצה יותר. לא הגיוני אבל יעיל.

מה מבינים אלו שבשטח?

התעלמות ממודיעין שדה לעומת מודיעין "מתוחכם". למי הייתם מקשיבים, לאנשים מלוכלכים, לעתים לא מגולחים. מאחורי האוזניים ובתוך האוזניים ובתוך התחתונים יש להם חול מדבר ולאחר מספר ימים ללא מקלחת במוצב הם גם לא מריחים כל כך טוב. או אולי לאנשים שיושבים על מערכות טכנולוגיות שהינן פאר היצירה לתקופתן, יש להם ציונים גבוהים, הם מסתובבים בעולם ומפעילים סוכנים. בקיצור ג'יימס בונדים כחול לבן. אנשי אגף מודיעין הודו בעדותם מול ועדת אגרנט שלא הקשיבו לאנשים שלהם אשר היו בשטח, על גדות התעלה ועל פסגות הגולן וצפו במשקפת על התעצמות הסורים והמצרים מול הגבול עם אלפי טנקים, ציוד חציית התעלה או פריצת הגבול ברמה, עם תותחים ועוד ועוד. הכל נצפה וכולם התעלמו.

בכירים המתעלמים מזוטרים ומלקוחות אינה התנהגות חריגה. המון זוטרים בהמון חברות הרגישו שלא סופרים אותם ובכל אותן חברות הפסידו המון כי פעמים רבות הזוטר או הלקוח הם אלו המבינים באמת את נקודות החולשה של אותו ארגון. בתור בעל חברה עוד לפני אפליקציות הבנק נאלצתי בעבר להגיע לסניף הבנק מידי כמה ימים להפקיד שיקים. שוחחתי עם אחד הבנקאים לפני הפקדת השיקים ובמהלך השיחה אמרתי לו שהממשק של מערכת הפקדת השיקים שלהם דפוק. הוא זילזל ואמר "הממשק שלנו סופר ידידותי". מעולה אמרתי לו. קח שיק, קח את כרטיס האשראי שלי ונראה אותך מפקיד אותו. אותו בנקאי חשב שהשתבשה עלי דעתי אך יצא מהסניף למכונה האוטומטית כדי להראות לי את נפלאותיה. לאחר כמה דקות בהם לא הצליח להפקיד השיק חזר אלי ואמר לי שיש תקלה במכונה. ובכן, זו לא הייתה תקלה במכונה אלא תקלה במתכנת של המכונה. כחלק מתהליך ההפקדה נדרש המשתמש לכתוב את מספר הסניף. מישהו החליט שאם אני בסניף מספר שבעים אז במכונה במקום לכתוב 70 עלי לכתוב 070. הודעת השגיאה במידה ונכתב 70 במקום 070 הייתה כזו שלא ניתן היה להבין ממנה מה הבעיה וכך גם הבנקאי חשב שיש תקלה במכונה. אני די בטוח שלא הייתי הלקוח הראשון שהתלונן. אבל בארגון עם הסתיידות עורקים, מידע מהשטח לא תמיד מטפס למעלה וכך נשארות תקלות מטופשות או אף טרגיות. דרך אגב, כשעברתי בנק ראיתי מכונה להפקדת שיקים שכלל לא שואלת לאיזה חשבון וסניף אני רוצה להפקיד אלא פשוט שואלת, האם תרצה להפקיד לחשבון הכרטיס?

דוגמה נוספת מתחום הבנקאות. בינואר 2022 שמעתי במסגרת כנס מקצועי של יועצי משכנתאות באילת הרצאה של מנהל אגף משכנתאות באחד הבנקים. איש בכיר עם מצגת מהוקצעת. בחלק השאלות הרמתי את היד ואמרתי לו שרצונם להתרחב ברור. דבריו על מחיריהם הנמוכים נכונים במקרים רבות ולמרות זאת קשה לי להוציא לקוח מרוצה מאותו בנק בגלל תהליכי עבודה ייחודיים ומסורבלים. לו אני הייתי אותו מנהל ויועץ משכנתאות היה אומר לי זאת הייתי עונה, ואללה? מעניין. מה דעתך שאזמין אותך לקפה ותספר לי עוד? במקום זה ענה לי אותו בנקאי – אני חושב שאתה טועה. בסקרים שעשינו עם הלקוחות קיבלנו ציוני שירות גבוהים. ברור שאני יכול לטעות. ברור שדעתי היא רק דעתי אבל אפשר לראות בתשובה בדיוק את הבחירה להתעלם מהשטח ולהעדיף עדויות (אינדיקציות) משרדיות כמו סקר לקוחות תוך התעלמות מחוסר תקפות סקר כזה בו לקוחות שרובם ככולם לקחו משכנתה אחת או שתיים כל חייהם ולכן יכולתם להשוות בין אופני עבודה של בנקים שונים בודאי פחותה מיועץ משכנתה שמעורב במאות משכנתאות בשנה בסניפים שונים של כל הבנקים. אותו בכיר למעשה החמיץ הזדמנות פז לקבל משוב בחינם עם מידע שלא יסולא מפז (אולי) על האופנים בו יוכל הבנק שלו להשתפר.

אם אתם מנהלים פיתחו אוזניים. אם אתם מנוהלים, פיתחו את הפה והשמיעו דעתכם או חפשו אירגון שבה רוצים להקשיב לכם.

אבא שלי ואני על תל סאקי וברקע סוריה
הגיבור הפרטי שלי, אבא ואני. מבט לסוריה מתל סאקי

סיפורו של הקצין ל' (אות בדויה)

ברקאי סיפר לנו את סיפורו של הקצין ל'. ל' היה מפקד מחלקת טנקים שעמד ברמת הגולן מול כח עדיף בהרבה. הוא לחם ולחם עם מלקתו עד שהטנקים נפגעו, התחמושת נגמרה והשורדים מהמחלקה הלכו רגלית למוצב תל סאקי ושם למעשה כבר לא עשו כלום (בגבורה אין קץ שלא כאן המקום בשבילה).

אביו של ל' היה באותה עת קצין בכיר וגינה את תפקודו של בנו. נרוץ בזמן 25 שנים קדימה ל' כבר אבא לילדים נפגש עם ברקאי שחוקר את המלחמה ומספר את סיפורו תוך שהוא מציין את אכזבתו מעצמו ומהאופן בו פעל. ברקאי אינו פסיכולוג, אינו פוליטיקלי קורקט אבל את העובדות מכיר ועונה לקצין, תגיד אתה בכלל יודע מה עשית במלחמה?

עונה ל', מה כבר עשיתי? ובכן אומר לו ברקאי, אני חוקר את המלחמה הזו כבר שנים ולך יש שיא. שש פעמים היית על טנק שנפגע. שש פעמים היה לך למעשה פטור מהמשך המלחמה אך במקום זאת בחרת לעלות שוב על טנק אחר עם צוות אחר ולהמשיך להילחם. לא היה ברמת הגולן קצין או חייל שעשו את מה שעשית. לאחר דברים אלו נסע ל' לביתו.

חודש לאחר מכן הגיע מכתב לביתו של ברקאי. בכתב יד נשי כתבה אשתו של ל' – תודה לך שאחרי כל כך הרבה שנים החזרת את החיוך והצחוק לבעלי ולאבא של הילדים שלנו.

בקרו את עצמכם בנדיבות. היזהרו מביקורת של אחרים עליכם. ולגבי החלטות כלכליות, כשאתם מסתכלים לאחור שפטו את ההחלטות שלכם לפי המידע שהיה לכם במועד ההחלטה ולא היום בדיעבד.

כמה מילים לאבירם

אני עוקב אדוק אחרי אבירם ברקאי מעל עשור, עת קראתי את ספרו המלחמתי הראשון – על בלימה-קורותיה של חטיבה 188 במלחמת יום כיפורים בשנת 2009. מאז קראתי גם את שאר ספריו ההיסטוריים. אני מלא הערכה והודיה גם על הידע הרב שקיבלתי ממנו לאורך השנים וגם על הסיור המאד משמעותי שתואר מעלה.

לקראת סיום הסיור שאלתי את אבירם אם הביא איתו את סיפרו האחרון שיצא השנה למכירה. אבירם ענה כמעט בלחש כן, תבוא אלי למכונית אחרי שנסיים. כמה דקות אחר כך אמר אבירם בשיחת הסיום שלא התכוון לעשות שיווק אבל שאלו אותו בהפסקה אז הוא אומר שמי שרוצה יכול לבוא לרכוש ממנו ספרים אחרי שיסיים.

עבור רבים מכירות ושיווק הינן סוג של מטלות בזויות. אני עוד זוכר עצמי בתור עובד באיזו חברת הייטק אומר ללקוחות מפעם לפעם בשמץ יהירות של צעירים – אני לא מהמכירות, אני מהפיתוח (תוך התעלמות מהעובדה שללא אותם אנשי מכירות לא הייתה לי שום עבודת פיתוח). אז כן, יש את אותם אנשי שיווק ומכירות שמשתמשים במניפולציות, טריקים ו"שיטות" שכל מטרתם הינה להעביר את כספינו לכיסם. יש גם הרבה אנשי שיווק ומכירות שעושים עבודתם נאמנה ומביאים למודעות דברים חשובים. איש מכירות בחברת קוקה־קולה אינו זהה לאיש מכירות של האגודה למלחמה בסרטן או של עמותת ונטעת.

אני מזדהה עם חוסר הנוחות הגדול בשיווק ומכירות. גם אני לא מרגיש נוח בעמדת ה"מוכר". אבל שנים של התפתחות אישית לימדו אותי שכניעה לחוסר הנוחות במכירות היא למעשה אנוכיות. אם מה שאני יכול להעביר לאחרים זה מודעות היסטורית משנת חיים (ראו שוב את סיפורו של הקצין ל' למעלה) או מודעות כלכלית שיכולה גם היא לשנות חיים אז כניעה לחוסר הנוחות שלי ובכך מניעת התכנים מקהלים שהיו יכולים להיחשף אליהם ולא עשו זאת בגלל שלא היה לי נוח לשווק היא כאמור אנוכיות. כמה טוב יותר הוא העולם בגלל שאנשים כמו האם תרזה שיווקה בהצלחה מפעלי צדקה עצומים, מהאטמה גנדי שיווק בהצלחה את רעיון המלחמה ללא אלימות, רעיון שחרור הנשים ועוד. אז מבלי שביקשתי רשות אני מפנה אתכם לספרי ברקאי שקראתי עד היום ומומלצים על ידי בחום"

פתאום הייתה מלחמה – על הסיבות בגללן למרות כל כך הרבה עדויות, לא האמינו בצה"ל שתהיה מלחמה ביום כיפורים של 1973.

על בלימה – חטיבת השריון 188 במלחמת יום כיפורים

בשם שמיים – טייסת "האחת" במלחמת יום כיפורים

אנחנו על השחור – חטיבת השריון 500 במלחמת לבנון הראשונה

תודה אבירם

מאמר זה מוקדש ברגשי תודה לכל אותם גברים שהיו על המשמר ועצרו את צבאות מצרים וסוריה חרף נחיתות מספרית בלתי נתפסת. חוץ מזה אני מבקש להקדיש את המאמר לאמא שלי שנשארה אתי חצי שנה לבד בבית בשעה שאבי היה במילואים בתחילה על הרמה ולאחר מכן בתוך המובלעת הסורית.

אם אתה או את מרגישים שבעקבות חוויה צבאית כלשהי איכות חייכם אינה מיטבית, אתם אולי נבהלים יותר מאחרים מרעש פתאומי, לא ישנים טוב בלילה, לא מחייכים וצוחקים כמו פעם או כל דבר אחר. היחידה לתגובות קרב עוזרת לכולם בחינם. אין צורך בועדה רפואית. אין כל מגבלת זמן מאז האירוע. אין צורך בהכרה כנכה צה"ל. כל מה שצריך הוא ליצור קשר: 03-7377007 או לכתובת מייל: tk@mail.idf.il . הרגישו טוב.


מוזמנים בחום להגיב למאמר. אני קורא כל תגובה ומודה עליה. תכנים נוספים שלי אפשר למצוא בקהילת צומחים כלכלית בפייסבוק, בערוץ היוטיוב שלנו, בהסכת (פודקאסט) הון ומיקרופון וכמובן אישית ב- rimon@effm.co.il או 054-5232-799.


16 תגובות על “דברים שלמדתי מגיבורי עבר

  1. וואו רימון. כל פוסט שלך זה פגז לפנים. אני קורא במקטעים כי לוקח לי ימים להתרכז כדי לקרוא ולהפנים

  2. רימון היקר, העלית דמעות בעיני. כל הכתוב, בדם לבך כתוב, ובדמם של לוחמינו שאמיצים, שחלקם, בגבורתם לא חזרו, וחלקת, בגבורתם, נותרו פגועים עד היום ואין מעריך ואין מודה ואין מזור. תודה שכתבת את המאמר הנפלא הזה. אני הולכת לשלוח אותו לכמה ממכריי. חבל שאבי ואמ אינם בין החיים – הם היו מעריכים ומודים לך על הערכים שמועברים כאן בין השורות ובשורות עצמן. תודה, תודה, תודה! מיכל ברנר

  3. היי רימון , שלומות לך ומועדים לשמחה.
    ראשית תודה, לא ברור לי איך עלית ונגעת בציפור הנפש שלי .
    היתי קמב"ץ פלוגה א' בגדוד הסיור של אוגדה (אות קשר טוקיו) 36 .
    לחמנו ברמת הגולן ,כולל על ציר הנפט עם חטיבה 179 בכדי לנסות לתמוך ב"שארית" של חט' 188 שלחמו בעוז ואומץ בלתי ישואר. כן יש החוטאים על האמת כאשר 188 לא מוזכורת כראוי. כן שירתנו 185 יום בגאווה והבנה לאור ובהמשך למלחמה נכפתה עלינו.
    איפה אביך שירת במילואים ברמה במהלך יום הכיפורים?
    מסכים איתך ,הרבה קשיים שלדאבוני הדור העכשווי סוחב על גבו את הכשלים שקשה להבין, כי אין לנו לקסוס ורזרבה ל "חזירות קפיטלסטית" במדינה כזו קטנה, כאשר ההון האנושי הוא המשאב היקר והחשוב מכול! חשוב מאוד וזו לא אמירה של בן קיבוץ בלבד, זו הרגשה ותחושה שאביך מבין כי שירתנו שנים על שנים במילואים והסה"כ הנצבר של ימים ותקופות נספרו בשנים בצבא + תשלום ביטוח לאומי לכיסוי ימי המילואים שעשינו /תרמנו למדינה בגאווה ושמחה.

  4. התרגלתי לחשוב שמי שמתעסק בכלכלה וכסף הוא כבר לא אדם חושב ומתחשב אלא רק "אוסף כסף",
    אתה פשוט מלמד שכלכלה ואנושיות זה לא אחד על חשבון השני אלא זה מכפיל כח!
    חזק ואמץ גם על התובנות הכלכליות וגם על התובנות האנושיות!

    1. שלום שמעון, תודה על תגובתך. לצערי הדעה שלך אמנם רווחת אך רחוקה מהמציאות. כלכלה היא חלק ממדעי החברה יחד למשל עם עבודה סוציאלית ואנתרופולוגיה. למעשה כלכלה כלל אינה עוסקת בכסף אלא ברווחה. כסף הוא רק אמצעי אחד מתוך כמה אמצעים כדי לייצר רווחה. לא תמיד קל לראות זאת ולכן אני חושב שהנושא ראוי למאמר מלא ותודה על הרעיון.

  5. תודה רבה על כל התובנות המאליפות והמועילות במאמר.
    ובהזדמנות זו גם אודה על התובנות שקיבלתי מהספר משכנתא יעילה שקניתי לפני כשנה.

  6. תודה רבה על המאמר המרתק
    בדיעבד, בצד האויב היו גאונים יותר מאלי זעירא ומיתר היהירים.
    אפשר אף לכנותם אשפים, הואיל והצליחו לתעתע ולגרום לאנשים "אינטליגנטים" להתכחש למה שעיניהם ראו ואזניהם שמעו.
    ראה תהילים פרק קטו:
    ה פה-להם, ולא ידברו; עיניים להם, ולא יראו.
    ו אוזניים להם, ולא ישמעו; אף להם, ולא יריחון.
    ז ידיהם, ולא ימישון–רגליהם, ולא יהלכו; לא-יהגו, בגרונם.
    ח כמוהם, יהיו עושיהם– כל אשר-בוטח בהם.

    בברכת אחר חג שמח,
    יובל

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *