לאחר כ- 7 שנים רצופות של הפחתות ריבית בארצות הברית, בשבוע שעבר עלתה הריבית בפעם הראשונה. בכך מאותת נגידת הבנק המרכזי בארה"ב שמבחינתה משבר הסאב-פריים שהחל בסוף 2008 בואכה 2009 נגמר.

איך כל זה משפיע על המשכתא שלכם? בניגוד לרבים מחבריי המציעים לרוץ ולהקדים תשלומים, לקחת משכנתאות במהירות וכו' כי הריבית אוטוטו עולה, אני רוצה להרגיע. נסתכל על השפעת העלאת הריבית האמריקנית על המשק הישראלי:

1. ריבית בארה"ב עולה, משקיעים בין לאומיים מעדיפים להשקיע שם מאשר בישראל ולכן ממירים שקלים בדולרים וגורמים לפיחות בשאר השקל – כל דולר שווה יותר שקלים.

2. היצואנים המקבלים הכנסותיהם בדולרים והוצאותיהם בשקלים מרוויחים.

3. הייצוא עולה –> צמיחת המשק עולה


Optin Architect

עד כאן תהליך חיובי אשר יתקיים רק במידה והריבית בישראל תישאר נמוכה למרות עליית הריבית בארה"ב. תהליך צמיחה מבורך זה "יתקע" אם גם הריבית בישראל תעלה והנגידה הישראלית פלוג כבר אמרה ששער הדולר לדעתה גבוה מידי ופיחות יעשה טוב למשק. אני מניח שהמדד השלילי האחרון המעיד על מיתון במשק יעודד השארת הריבית הנמוכה בישראל. בטווח הארוך יותר, המשך פיחות השקל יגרום לעליית אינפלציה כיוון שהשוק הישראלי מלא במוצרים מיובאים. עלייה קלה של האינפלציה היא חיובית ומעידה על צמיחה. רק בשלב שלישי, במידה והאינפלציה תעלה יותר מידי (פי 3 מרמתה כיום) תהיה לנגידה הישראלית סיבה להתחיל בהעלאת ריבית. העלאת ריבית תגרום למשקי הבית לשלם יותר על האשראי (משכנתא, מינוס בבנק וכו'), הכסף הפנוי יצטמצם, יקנו פחות, יהיה מיתון וחוזר חלילה. אם הגעתם עד לכאן בקריאה, מילת אזהרה. תמיד כאשר אתם קוראים פרשן כלכלי / תחזית כלכלית כולל כאלו של החתום מטה, זיכרו שכלכלה שייכת למדעי החברה ולא למדעים המדוייקים וכל תחזית יש לקחת עם מידה מסוימת של ספקנות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *