לפני כעשור התחלנו תהליך שבסופו יהיה לנו בית בקיבוץ תל־יוסף בו גדלתי ובו גרים הוריי. בדובר על שכונה בתוך הקיבוץ בה נמכרו 20 מגרשים לכל דורש. בערך שליש מהרוכשים היו עם קשר כזה או אחר לקיבוץ ושני שליש מבחוץ. ביומן זה אציג את תהליכי התכנון והבניה עם תובנות שלי. מרגע ששמענו על האפשרות לרכוש מגרש בקיבוץ ועד שאפשר היה להתחיל בבניה עברו כמעט עשר שנים. בהמשך אולי אכתוב על שנים אלו. על גבי יומן זה אכתוב החל מהרגע בו המגרש עבר לחזקתנו, קיבלנו את התכניות שלו לאחר ששילמנו על הפיתוח ולמעשה יכולנו להתחיל לתכנן את הבית. בניית בית היא למעשה סדרה מאד ארוכה של החלטות שבעלי הבית, אשתי ואני צריכים לקבל לאורך הדרך.

החלטה א' – מי יתכנן את הבית?

תכנון הבית מבוצע על ידי אדריכלית(או אדריכל). המילה אדריכל היא הלחם של המילים האכדיות ארדו־אקלי (משרת ההיכל) עם המילה ארדקלוטו(בנאי ראשי). המילה אדריכל מופיעה במקורות כמתכנן הבית. בתלמוד בבלימסכת בבא מציעאדף קי"ח, עמוד ב' מופיע האדריכל כבעל אחריות למלאכת התכנון שהופקדה בידיו: "הבנאי שמסר לאדריכל, אדריכל חייב", ובמקום מפרש רש"י כי אחריות האדריכל ("אבי האומנין") לפקח על יציבות המבנה וגימורו. בימינו פוצל התפקיד לשני גורמים נפרדים: אדריכל עוסק בעיקר בתכנון צורת הבית בעוד שאת יציבות המבנה מבטיח המהנדס. עוד על כך בהמשך.

תפקיד האדריכלית הוא לגשר בין גורם פיסי לבין שני גורמים אנושיים. הגורם הפיסי הוא כמובן המגרש עצמו המבוטא על ידי תכנית שמקבלים ממי שעשה את הפיתוח או ממי שמכר לנו את המגרש / רשות מקומית. הגורמים האנושיים הם המשפחה שבונה מצד אחד והמגבלות של הרשות המקומית על הבניה מצד שני. בין מגבלות הרשות שהיו עלינו היו:

  1. מגבלה לגודל הבית – מעבר לגודל מסוים צריך לשלם "קנס" על כל מטר וגם לאחר הקנס יש מגבלה לגודל כולל.
  2. מגבלה על גובה הבית.
  3. חובת חניה למכונית במקום מסוים במגרש.
  4. הגדרה שבמפלס הרחוב חייבת להיות דלת כניסה לבית
  5. חובת קיום מרחב מוגן ליום של הפצצה
  6. מרווח מינימום של הבית מהשכנים ומקצוות הרחוב
  7. ועוד… כל מיני מגבלות שאפילו לא עורבתי בהם אך האדריכליות פעלו על פיהן.

רצונות המשפחה הבונה צריכים בסיוע התיווך האדריכלי להתכנס בין הרצוי לאפשרי מבחינת הרשויות כאמור מעלה והמצוי מבחינת תקציב. בשלב זה כדאי לדעתי לערב גם את יועץ המימון / יועץ כלכלי / יועץ משכנתה כדי לקבל מושג לגבי תקציב הבניה. מניסיוני, רבים חושבים על תקציב מסוים אך בפועל התקציב שלהם נמוך בהרבה. אנשים חושבים למשל על כמה כסף יוכל הבנק לאשר להם ולא על כמה כסף בפועל, התנהלותם הכלכלית תאפשר להחזיר בכל חודש.

בחירת האדריכלית מורכבת משלושה רכיבים:

  1. מחיר – הכי קל להשוואה ולדעתי (בתוך תחום הסביר) הכי פחות משמעותי.
  2. מקצועיות – ניסיון, כימיה אישית וכו'
  3. היקף העבודה – סעיף זה הוא הטריקי מכולם. נניח שיש מולנו שני אדריכלים עם יכולת ומחיר דומים. לכאורה אפשר להטיל מטבע. לא משנה במי נבחר. בפועל זה לא כך. כל אדריכל מגדיר את גבולות הגיזרה של עבודתו בצורה שונה. יכול להיות שאדריכל אחד מגדיר את עבודתו כתכנון הבית וליווי הגשת ההיתר עד קבלתו. אדריכל שני יבקר באתר הבניה כמה פעמים במהלך הבניה כדי לוודא שהדברים פועלים לפי התכנון ואדריכל שלישי כולל בעבודתו גם את תכנון הארונות, שאר עבודות הנגרות, מיקום שקעי החשמל, התאורה ובגדול את עיצוב הבית. ברור שהאדריכל שבאותו מחיר כולל את עיצוב הבית הוא למעשה זול בהרבה כי אם בחרנו את האדריכל הראשון נצטרך לאחר הבניה לשלם לעיצוב הבית או לוותר על מעצב מקצועי.

אנו בחרנו כאדריכליות לפרויקט את קרן שוהם וחמוטל שדות שהינן שותפות. שוהם ושדות עובדות במתווה של מהציור (שרטוט בשפתן) על הנייר ועד מסירה של הבית כולל ארונות, נורות ותשתית לגינון(אביזרי השקיה ותאורה בחוץ). כדאי לבדוק מראש האם עלות עבודת התכנון כוללת את כל בעלי המקצוע הקשורים לתכנון או שמלבד התשלום לאדריכלית תשלמו בנפרד גם למהנדסת. מבחינת חלוקת העבודה בין המהנדסת לאדריכלית: האדריכלית מציירת את הבית והמהנדסת קובעת מהם חומרי הבניה (כמות עמודים, כמות ברזל וכו') הדרושים כדי שהבית לא יתמוטט על יושביו.

עבודה עם האדריכליות

המתכננות צריכות להיות עם הכרות טובה של המשפחה שאמורה לגור בבית, העדפותיה, רצונותיה ואורח חייה. לדוגמה, יש אנשים שקונים בעיקר אוכל מוכן ומבשלים מעט. אנשים אלו יצטרכו מטבח קטן יותר מאנשים שבישול הינו חלק מהתחביב המשפחתי שלהם. מי שמאד אוהב לבשל יצטרך גם מזווה גדול יותר. מי שרוצה לבשל עם הפרדת בשר וחלב יצטרך יותר אחסון לכלים. יש אנשים המעדיפים גינה גדולה, אחרים מעדיפים בית גדול. האם מעדיפים לאכול מול הטלוויזיה או שכלל אין טלוויזיה בבית? וכן הלאה. במקרה שלנו הפירוט הגיע עד הרגלי השימוש באסלות אך את הפירוט אשאיר לכם ולאדריכל שלכם. אני ממליץ שלפחות חלק מהפגישות עם מתכנני הבית יהיו בבית הנוכחי שלכם תוך שאתם מתארים מה אתם אוהבים בו ומה לדעתכם היה טוב יותר אם היה אחרת. לנו היה במקרה זה יתרון כיוון שקרן, אחת האדריכליות הינה מהמשפחה ולכן יש לה הכרות ארוכה אתנו.

על אף שאת עבודת התכנון יכולה לעשות האדריכלית על המחשב בלבד לאחר קבלת תכנית המגרש, אני חושב שיש יתרון גדול בביקור האדריכלית במגרש עצמו. יכולים להיות שיקולי נוף. יכולים להיות שיקולי אור, צל, קרינה שמשפיעים גם על מיקום החלונות וגם על מיקום התאורה בתוך הבית. אם שיחקתם Sims אתם יודעים על מה אני מדבר. עם סיום שלב תכנון הבית, מטפלות האדריכליות בתהליך קבלת היתר הבניה שהינו תהליך בירוקרטי הכולל מספר רשויות שלטוניות: רשות מקרקעי ישראל, פיקוד העורף, רשות העתיקות, מועצה אזורית/מקומית/עירייה ולפיכך הינו מייגע, בלתי יעיל ומעצבן. לתהליך זה יש השפעה גדולה על מחירי הדירות באופן כללי בישראל אך על כך בפעם אחרת.

במקביל לתהליך קבלת היתר הבניה ולשינויים הדרושים בתכניות אם דרושים עוסקות האדריכליות בכתב כמויות. אני מאד ממליץ לתת את התכניות גם לאנשים אחרים המכירים אתכם ויש להם יכולת להבין את התכניות. לפעמים הערה קטנה כמו לגבי גודל המטבח או מיקום שירותי האורחים יכולה להיות משמעותית לחיים בבית.

תכנון הבית לפני תחילת הבניה
קרן, אחת משתי האדריכליות שתכננו את ביתנו

כתב כמויות

כשאני רוצה להכין מרק עדשים אני מתחיל מחיפוש מתכון באינטרנט. המתכון מתחיל מרשימת המצרכים הדרושים: 3 שיני שום, בצל בינוני, גזר, חצי כפית מלח, קמצוץ פלפל, כוס עדשים, 4 כוסות מים וסיר. בניית בית מעט מסובכת יותר מהכנת מרק עדשים אך גם היא מתחילה ברשימת מוצרים שיידרשו לבניה. בניגוד למרק העדשים בו העבודה עצמה אינה חלק מרשימת הקניות וניתנת על ידי בחינם, בבניה, חלק גדול מרשימת המכולת הוא העבודה של בעלי המקצוע השונים. אולי דימוי טוב לעניין זה הוא חשבונית על טיפול במכונית במוסך בו רואים עלויות של חומרים(שמן), מוצרים (דיסק למעצורים) ועבודה.

דוגמה לרכיבי המים והביוב בבית
דוגמה לרכיבי החשמל בבית

בהמשך אגע בהרחבה בנושא הניהול הכלכלי של הבניה אך בשלב זה אפשר לומר שכתב כמויות מפורט ומדויק הוא למעשה ההבדל בין חיים עתידיים של מחסור בגלל לקיחת התחייבויות גדולות מידי לבין חיים כלכליים שלווים בבית החדש שלנו. כתב הכמויות גם מראה את רמת ה"פינוק" שתהיה לנו בבית. למשל, האם יש בחדרי השינה מפסק אור כפול? האם גם בחדרי הילדים או רק להורים? האם מפזר החום בתוך המקלחת יודלק על ידי משיכת חוט או שיהיה לו מפסק ייעודי. האם יהיו לנו מאווררי תקרה בבית ואם כן כמה? האם יהיה מיזוג מרכזי או יחידות מזגם נפרדות בכל הבית וכן הלאה…

ברגע שיש כתב כמויות מפורט אפשר להחליט על אופן ביצוע הבניה ועל כך בפרק הבא.


מוזמנים בחום להגיב למאמר. אני קורא כל תגובה ומודה עליה.

תכנים נוספים שלי אפשר למצוא בקהילת צומחים כלכלית בפייסבוקבערוץ היוטיוב שלנובהסכת (פודקאסט) הון ומיקרופון וכמובן אישית ב- rimon@effm.co.il או 054-5232-799.


10 תגובות על “יומן בניה עצמית של בית פרטי

  1. מעניין מאוד. מחכה להמשך!
    למרות שאני מקווה שלא אצא לי לבנות (למרות שזה יוצא יותר זול הרבה פעמים), כי זה כאב ראש גדול והתעסקות

        1. אני חושב שמשהו כמו 70,000 שקלים. העניין הוא שכפי שכתבתי מספר זה
          לא אומר הרבה כי בסופו של דבר כל אחד מגדיר עבודה אדריכלית באופן שונה לגמרי.
          יש מקרים שלאחר הבניה צריך עיצוב פנים ויש מקרים בו האדריכלית עושה גם את זה.
          יש מקרים בהם האדריכל עושה את מה שצריך עבור היתר בניה ויש מקרים בו זה כולל גם את כל החשמל והתאורה ועוד ועוד.

  2. שיהיה לכם בהצלחה ובקלות רימון. שיהיו לכם הרבה כח ובריאות לעבור את התהליך ושתגורו בביתכם החדש בשמחה ואושר שנים רבות.
    התוכן מעניין כתמיד, וגישת התכנון מקצה לקצה עד לרמת הפרטים הקטנים ( כמו אופן הפעלת התנור האמבטיה ) נכונה מאוד לטעמי.
    אולי כדאי לשקול גם שיקולי נגישות בתכנון, שעשויים לחסוך הרבה כאב ראש אח"כ, במידת הצורך.

  3. כרגיל- תענוג לקרוא ולצרוך את התכנים שלך כשאני בטוח שאין כאן אינטרס שיווקי כלשהו אלא רצון אמיתי לשתף ולחלוק.

    בנוסף לתוכן המקצועי- כיף לקרוא את ההקדמה וההרחבה על המקורות היהודיים…תודה לך ומצפה להמשך

  4. מאמר מצויין מחכה להמשך. תודה.

    האם כתב הכמויות הוא שרות הניתן מהמהנדס (קונסטרוקטור) או שלאחר הכנת התכנית ההנדסית זה שרות נוסף בתשלום? מי מכין את זה?

    אני בשלבי ההיתרים ומצאתי שכל עניין התכנון הוא טריקי, מצד אחד עד שלא מתכננים לא יודעים כמה זה עולה ומצד שני ברגע שתכננת נגיד בית יקר מידי עולה כסף לשנות את התכנית כי האדריכל ומהנדס צריך לשנות ולעבוד שוב.

    בסוף שילמתי שלושת אלפים שקלים למהנדס שיעשה לי אומדן מחיר לפי תכנית אדריכלית ולפי זה קיבלתי כיוון של העלויות הצפויות לי. בכדי להבין אם אני בכיוון מבחינת תקציב. אבל אני מעריך שהייתי מסתדר גם בלי זה ודיי מצטער על ההוצאה.

    1. תודה על השאלה. כתב כמויות נוצר על ידי מי שמתכנן את הבית. למהנדס, אלא אם הוא גם המתכנן, אין כל מושג לגבי השאלה האם תרצה בבית חימום גז (ואז צריך צנרת ותשתית לצנרת גז), כמה נקודות חשמל, האם צריך נקודת טלויזיה בחדר השינה, האם תרצה אסלה סמויה או אסלה רגילה וכו'.
      בדרך כלל האדריכלים הם אלו שעושים את כתב הכמויות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *