אחת התפיסות השגויות והנפוצות ביותר הינה על הקשר בין המדד והריבית. רבים חושבים למשל שהלוואה לא צמודה בריבית 4% שקולה להלוואה צמודה בריבית שלושה אחוז אם יהיה מדד של אחוז אחד. שאלות כמו השאלה שלמטה הינן שאלות נפוצות. זה הזמן לנפץ מיתוס זה.


מבחינה מתמטית – מתי מסלולי משתנה צמודה כל 5 ומשתנה לא צמודה כל 5 שווים בערכם? כאשר המדד הוא הפרש הריביות בין המסלולים כל שנה או לאורך כל התקופה?
אתן דוגמה. 1. נגיד ואקח מסלול משתנה כל 5 צמודה  בריבית 2%. או שאקח מסלול משתנה כל 5 שנים לא צמודה בריבית 3.5%. בתום 5 השנים ההחזר יהיה שווה אם המדד עלה כל שנה ב 1.5% או ההחזר יהיה שווה אם המדד עלה כל ה 5 שנים ב 1.5% ?

במייל שלמעלה שאותו קיבלתי היום יש בדיוק שאלה זו ואני עונה עליו כאן כדי שכולם ירוויחו. אז קודם כל תודה לשאול.

ריבית ההלוואה בשקלים נקבעת כאחוז מסוים מתוך החוב אותו צריך לשלם בשנה. ההצמדה כשלעצמה אינה מגדילה כלל את התשלום החודשי. ההשפעה של ההצמדה הינה על הגדילה של החוב וכיוון שהריבית הינה אחוז מהחוב יש גם גידול בתשלום החודשי. אבל שני הגורמים משפיעים באופנים שונים ולכן כלל לא ניתן לבצע את ההשוואה הקיימת בשאלה.

נניח חוב של 100,000 שקלים אותו יש לפרוע בתשלום אחד בסוף השנה בתוספת ריבית.

בהלוואה לא צמודה עם ריבית של 4% נצטרך לשלם בנוסף לחוב גם 4,000 שקלים על הריבית כלומר נשלם בסוף השנה 104,000 שקלים.

בהלוואה צמודה בריבית 3% עם מדד 1%, החוב יעלה ל- 101,000 שקלים בסוף השנה ועליו נשלם ריבית של 3% – 3030 שקלים בתוספת 1000 שקלים לפירעון הקרן הגדולה יותר, כלומר בסך הכל 4,030 שקלים.

אפשר לראות כי על התשלום הכולל מדד של 1% השפיע יותר מאשר פער הריביות ועל התשלום החודשי ללא הקרן, הוא השפיע פחות.

האם כדאי לקחת משכנתה צמודה למדד?

ישנם סרטונים רבים המזהירים מפני משכנתה צמודה למדד. בפועל פעמים רבות מומלץ לקחת הלוואה צמודה למדד. לכל משפחה יש תנאים שונים גם בהווה וגם על פי התחזית העתידית והמשכנתה צריכה להתאים. משכנתה צמודה למדד ניתנת עם ריבית התחלתית נמוכה משמעותית ועם סכנה לעליה בתשלומים בעתיד. אבל אם למשל את רופאה לקראת סוף ההתמחות או שהדירה תהיה ברשותך לזמן קצר בלבד, ייתכן ודוקא משכנתה צמודה למדד עדיפה. 

6 תגובות על “צמודה או לא צמודה זו השאלה

  1. קודם כל תודה רבה על הפוסט. שנית אשמח להסבר מהם אותם 1000 שקלים לפירעון הקרן הגדולה יותר אותם אתה מציין בסוף הדוגמה. תודה.

    1. שלום גל ותודה רבה על הקריאה. שמחתי.
      לקחנו הלוואה של 100,000 עם מדד של 1% לשנה כלומר בסוף השנה החוב שלנו
      אינו 100,000 שקלים אלא 100,000 שקלים *1.01 (תוספת של 1%) כלומר 101,000 שקלים.
      הפער או הגידול בחוב הוא ה- 1000 שקלים המדוברים.

  2. שלום רימון, ותודה על כל החומרים שלך, הם מאוד מאוד עוזרים.
    רציתי לשאול לגבי ההצמדה.
    אני מבין מדבריך שבמסלול ריבית צמודת מדד, החוב עצמו משתנה בהתאם למדד ואילו גובה הריבית נשאר קבוע.
    האם זה נכון גם לגבי מסלול 'פריים'? כלומר בריבית פריים, האם החוב גדל לפי עליית הפריים – או שאחוז הריבית שנגבה ממני הוא מה שמשתנה?
    תודה!

    1. שלום צור,
      בקבועה צמודה הקרן משתנה לפי המדד כפי שציינת והריבית אינה משתנה. התשלום בשקלים משתנה כמובן כי אם הקרן משתנה והריבית היא אחוז (קבוע כאמור) מהקרן אז התשלום החודשי משתנה.
      בפריים אחוז הריבית משתנה כל חודש אך הקרן לא צמודה ויורדת בהתמדה בקצב שנקבע לפי אורך ההלוואה.
      ולסיום, לא שאלת אבל יש גם הלוואה בריבית משתנה וקרן צמודה למדד ובה גם הקרן משתנה לפי המדד וגם הריבית משתנה (אחת לכמה שנים על פי תשואת איגרות החוב הממשלתיות הצמודות).

  3. היי רימון, בדוגמה מעלה ההנחה היא שהקרן צמודה ואילו הריבית אינה צמודה. האם במשכנתא צמודה שני המרכיבים הללו צמודים? אם כן, אז תשלום הריבית הריבית צריך להיות לדעתי: 100*3%*1.01, ואילו הקרן בשנה הבאה תהיה 101,000 ורק בשנה הבאה נשלם 101,000*3%. מבחינת חישוב זה יוצא זהה בדוגמה הפשוטה הזו, אבל במהות הצמדת הקרן משפיעה על תשלום הריבית בזמן T+1 בעוד שהצמדת הריבית משפיע על תשלום הריבית בזמן T

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *