לכו רגע אחורה בזמן לשנת 2022. הקורונה הסתיימה. יש לכם קצת כסף ואתם מתלבטים בין שתי חברות טכנולוגיה להשקעה.

חברה א':

בעבר הייתה החברה הכי גדולה בעולם. כולם הכירו אותה. המוצרים שלה היו בכל בית. היא הייתה חדשנית ומוצלחת. אבל… כמו הרבה חברות טכנולוגיה המניה שלה ירדה בחדות במשבר ההייטק של תחילת המילניום. ב- 2016 המניה עדיין לא חזרה אל מחירה ב- 2000. כלומר 16 שנים אנשים מחזיקים מניה זו והתשואה היא עדיין אפס(!). גם העתיד לאו דוקא ורוד. החברה מפספסת את מהפיכת האינטרנט, מפספסת את מהפיכת הטלפון הנייד ואחר כך את מהפיכת הטלפון החכם. ולמעשה נשארת עם עוד מאותו דבר שנראה מבחוץ חסר ייחוד.

חברה ב':

מזמן מזמן הייתה על סף פשיטת רגל. אבל נראה שכעת היא על הגל. משנת 2000 עד 2016 בעלי המניות שלה עשו מעל 2,500% על השקעתם. כלומר הכפילו את ההון פי 25. בשנת 2022 יש לה מכירות אדירות. יש לה מידי פעם מוצרים חדשים המגדירים שוק שלפני זה אף אחד לא חשב כלל שהוא שוק. כולם מחכים שתפתח עוד טכנולוגיה שלא חשבנו שאנו צריכים.

ייתכן וחלק זיהו כבר שהחברה הראשונה היא מיקרוסופט והחברה השניה היא אפל. במי הייתם משקיעים בשנת 2022?

מאוגוסט 2022 עד פברואר 2023 הניבה אפל תשואה של 14%. באותה תקופה מיקרוסופט הניבה תשואה של כמעט פי 3, 41%.

ביצועי מניית מיקרוסופט
ביצועי מניית אפל

לפני שנמשיך הלאה אני רוצה להכיר לכם תופעה אנושית המכונה פראידוליה – זיהוי תבניות גם בדברים אקראיים. המוח שלנו שואף כל הזמן לחפש חוקיות. אני בטוח למשל שאחת התגובות עליהן חשבתם לנוכח הנתונים שלמעלה היא "מי בודק תשואה שנה אחת, יש לבדוק על פני כמה שנים", בפועל, אם נסתכל במקום על שנה אחת, נניח על חמש או עשר שנים לא יהיה סיכוי טוב יותר לדעת מה יקרה בשנה הבאה עם חברות אלו.

הזינוק של מיקרוסופט שבעיני משקיעים רבים הייתה כבר סתם חברה נבע מהשקעה בחברת בינה מלאכותית, AI, שבדיעבד אנו יודעים שפרצה דרך למקום בו אף אחד לא היה לפני כן(לפחות מחוץ למעבדות של גוגל). באותה מידה פחות או יותר אפל, אמזון או קרן השקעות מסעודיה היו יכולים להיות המשקיעים ב- OpenAI ומיקרוסופט הייתה ממשיכה להשתרך מאחורי הגדולות. לא רק זאת, גם אם מיקרוסופט השקיעה ב- OpenAI, זה לא אומר ששבוע אחר כך, לא הייתה יוצאת גוגל או טסלה או חברה ישראלית כלשהי עם מוצר טוב בהרבה וכולם היו מדברים על מיקרוסופט כפריירית ששוב החטיאה מול שער ריק כמו בעת קניית נוקיה. אגב שער ריק, בתקופת הקורונה, רבים הסבירו שכדאי מאד להשקיע בטסלה כי "זו לא חברת מכוניות אלא חברת…"(כל אחד עם ההסבר שלו). ובכן, מי שהשקיע בטסלה באוגוסט 2023 הפסיד עד עתה כשליש מכספו. גם מי שהשקיע בטסלה בזמן הקורונה, ינואר 2021 רואה כעת לאחר יותר משנתיים הפסד לא מבוטל.

השקעה בחברה מסוימת או בתחום מסוים כי הוא יהיה "הדבר הבא" היא בסבירות גבוהה מתכון לכך שתרויחו פחות מסתם לקנות את הממוצע או אפילו מלבחור מניות בהטלת מטבע(ובלבד שתבחרו כמות גדולה של מניות). אני יודע, יש חבר של חבר שהרויח הרבה כי הוא למד ויודע איך לבחור. זיכרו שכל שבוע יש מיליונר חדש בלוטו. השאלה אינה אם מישהו הרוויח באמצעות בחירת מניות? שתי השאלות שיש לשאול הינן:

  1. איזה אחוז מהאנשים שינסו לבחור מניות יצליחו להשיג רווחים שהינם מעל הממוצע אותו אפשר לקבל עם השקעה של פחות מעשר דקות בלימוד, בדיקה ורכישה.
  2. האם אלו שהצליחו, עשו זאת עקב לימוד או באמצעות מזל, כמו רוכשי כרטיס לוטו. בהנחה שאתם מסכימים איתי שלא באמת ניתן ליצור מומחיות ברכישת כרטיסי לוטו, למרות שיש גם טענות הפוכות.

המאמר נכתב לאחר שמיקרוסופט הפכה לחברה עם שווי השוק הגדול ביותר, 3 טריליון(1000 מיליארד, מיליונים מיליונים) דולר. אחריה אפל ובמקום השלישי חברת הנפט של ממשלת סעודיה.

אם חברה מסויימת עלתה בחדות "היא לא על הגל" במשמעות שכדאי לקנותה כי אולי תעלה עוד ועוד. הדוגמה למעלה. גם אם תחום מסוים כמו בינה עסקית בעבר או בינה מלאכותית בהווה זה לא אומר שהוא ימשיך לעלות וכדאי עכשיו לקנות מניות הקשורות לתחום זה כי "אני מאמין בו". יש מעט קשר בין המשקל שתחום מסוים יתפוס בחיים העתידיים שלנו לבין הסיכוי לרווח מהשקעה בחברה שפועלת באותו תחום:

  • ראינו איך השקעה בטסלה הביאה בשנים האחרונות להפסדים ניכרים למרות שתחום המכוניות החשמליות בתנופה גדולה מאד.
  • אם בשנת 2005 הייתם מנחשים שרשתות חברתיות ישלטו בעולם, סביר שהייתם משקיעים בחברה המובילה של התחום – מיי-ספייס ומפסידים את כל כספיכם.
  • חשבתם שטלפונים סלולאריים זה העתיד? השקעה בנוקיה יכלה להיות פתרון טוב אילולא החברה הייתה גורמת לכם להפסיד 60% מההון שלכם משנת 2000 עד היום.

אל תאשימו את עצמכם, גם בעלי מקצוע בתחום מסויים לא תמיד יודעים לזהות מה יצליח ומה לא. הביטלס נדחו שוב ושוב על ידי חברות תקליטים. ג'יי קיי רולינס(מחברת הארי פוטר) נדחתה שוב ושוב על ידי הוצאות ספרים כולל ההוצאה שבסוף הדפיסה ספריה בגלל בתו בת ה- 9 של הבעלים ולא בגלל הבעלים עצמו. מטבע הדברים יש עוד אלפי סיפורי הצלחה פוטנציאליים שאיננו יודעים עליהם כי בסופו של דבר הם לא ראו אור.

מה כדאי לעשות?

במקום לנסות להבין מה הולך להיות בעתיד, עשו עם עצמכם חסד וביחרו להיות ממוצעים. זה קשה לנו כבני אדם לאבד שליטה ולקנות פשוט את ממוצע השוק. אבל ההיסטוריה מלמדת שמלבד במקרים של מזל, זו האסטרטגיה הטובה ביותר. איך לעשות זאת בפועל הראיתי בעבר. הקליקו כאן. רוצים תיקים מעט יותר "משוכללים"? תוכלו לראות כאן דוגמאות נוספות. שימו לב שלא מאד משנה מה תבחרו התשואות, תקופות השפל והתנודות די דומים. הדבר הכי חשוב בעיני הוא להתחיל כמה שיותר מהר ואת ההתלבטות לעשות לאחר שכבר השקענו. אל תיתקעו בשלב הלימוד! זה קורה להמון אנשים שמחוסר ביטחון בסוף לא עושים כלום. עדיף להשקיע ולקבל 10% פחות מאשר לא להשקיע כלום ולקבל 100% פחות.

ומה הקשר לסטייק ולתופעת זיהוי תבניות במקום בו אינן קשורות? ראו למטה דוגמה יפה מהסדרה קופה ראשית.

כתמיד מוזמנים לכתוב הערות למטה., לכתוב ישירות אלי rimon@effm.co.il או להתקשר 054-5232-799.

קישורים

פרטים על ייעוץ משכנתה וייעוץ כלכלי בכלל – https://effectivemortgage.co.il/consulting/
פרקים נבחרים בחינם מהספר משכנתה יעילה –https://rimon.news/freechapter
תובנות כלכליות משנות חיים – https://rimon.news/things
ההסכת (פודקאסט)הון ומיקרופון – http://bit.ly/HonAndMic
הצטרפות לחברים בערוץ היוטיוב כדי לצפות בתכנים ייחודיים או סתם לומר תודה – https://rimon.news/join
קהילת צומחים כלכלית ביחד – https://bit.ly/zomhimcal
קורס נדל"ן חוקי המשחק – https://nadlanrules.co.il/

2 תגובות על “על בחירת מניות, השקעות וסטייק פלאי

  1. זה הזמן להגיד לך תודה רימון (הייתי צריכה להגיד לך האמת כבר מזמן תודה). בעקבות אותו סרטון הדרכה בו הדגמת איך בפשטות קונים מניה של קרן סל מחקה מדד, קפצתי למים לפני כשנה וחצי והתחלתי לקנות מניות של קרנות סל מחקות מדד, בתחילה דרך הבנק, ואח"כ עברתי לבית השקעות כדי למקסם את החיסכון בעמלות. מאז כל חודש, אני ממשיכה לקנות אותן מניות. הקיצר, מקדימה את הפנסיה.
    אז ממש תודה, ושוב תודה לך!
    אפרת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *