מאמר חגיגי לראש השנה – קביעת יעדים והגעה אליהם בשנה החדשה. מאמר שכל מי שעשה מנוי לחדר הכושר והפסיק ללכת לפני תום המנוי או כל מי שקבע לעצמו (שוב) מטרה לשנה החדשה ולא עמד בה. מאמר חיוני למי שכלל לא קבע לעצמו מטרה.

קביעת יעדים לטווח הקצר והטווח הארוך

אחד הדברים המפתיעים ביותר בעיני בנושא התנהלות כלכלית הוא העובדה שאנשים רבים לא קובעים לעצמם ולמשפחתם יעדים. גם אנשים שכל שנה מנהלים ישיבות תקציב ויעדים בעבודה השוטפת שלהם אינם עושים זאת אף פעם במשפחה שלהם. במקום יעדים אנשים "מתגלגלים", "זורמים", "שורדים", מחכים לגשר כדי לעבור אותו וכו'.

סוד גלוי הוא שאם לא קבעת לעצמך יעד, כנראה לא תצליח להתקדם לעבר הגשמת היעד הלא קיים שלך. בעשר השנים בהן הייתי בנקאי פגשתי לא מעט עובדים אשר מייחלים להגיע לפנסיה כדי להתחיל לחיות. חישבו כמה זה עצוב לראות אדם בן 40 אשר תקוותיו מסתכמות פחות או יותר במציאת כפתור הפלא אשר יהפוך אותו לזקן – פנסיונר. הפתעה הפתעה, גם בגיל 67 כשאותו אדם באמת ייצא לפנסיה הוא לא יהיה חופשי ומאושר. הוא פשוט לא התאמן ואינו יודע איך להעביר את יומו בלי ללכת לעבודה משעממת ולקוות להיות זקן.

את היעדים חשוב ביותר לכתוב על נייר.  כאשר אנו כותבים משהו יש בכך סוג של התחייבות והסיכוי לפעולה בכיוון של הגשמת יעד כזה גדול יותר.

איך לקבוע יעד?

במספר סדנאות בהן השתתפתי ביקשו מהמשתתפים לכתוב על נייר מה בעצם הם רוצים מהחיים שלהם. שמתי לב שהרבה אנשים מתקשים במתן תשובה לכך. גם כשמצמצמים את השאלה לנושאים כלכליים אנשים נוטים לכתוב דברים כמו "להיות עשיר", "להגיע לחופש כלכלי". יעדים כאלו הינם יעדים שבוודאות כמעט מלאה לא יוגשמו. אלו לא יעדים לניהול חיים אלא במקרה הטוב משפט ראשון בתסריט הוליוודי. יעדים שמהם אפשר לגזור מעשים הינם יעדים מדידים – כמותיים. מה זאת אומרת "להיות עשיר"? כמה כסף זה עשיר? (שאלה ששאלה אותי הבת שלי בגיל 7 בערך). מה זה "חופש כלכלי"? כי אם אתם מצהירים הצהרות סתמיות אזי אין אפשרות לעשות חישוב לאחור ולראות מה לעשות כדי להגשים אותם.

אם נניח משפחה מרוויחה 20,000 נטו בחודש. מתוך סכום זה 4000 שקלים הם מוציאים לצרכי השגת העבודה עצמה (אחזקת שתי מכוניות, רכישת בגדים הולמים, ארוחות בחוץ וכדומה). כלומר מבחינת אותה משפחה 16,000 שקלים יכולים להיחשב כחופש כלכלי. אותה משפחה יכולה גם להחליט שאם לא יהיו מחוייבים למקום עבודה מסוים יוכלו לגור מחוץ לגוש דן ואז ההוצאות החודשיות יירדו ל- 12,000 שקלים בלבד. אם כך היעד של המשפחה אינה משהו כמו "להגיע לחופש כלכלי" אלא היעד של משפחה זו הינה "להגיע להכנסה חודשית של 12,000 שקלים" ללא תלות במקום עבודה. הגעה להכנסה של 12,000 שקלים הוא יעד מדיד שניתן לתכנן פעולות שיביאו אליו.

הון שממנו ניקח 4% בכל שנה יספיק לנו לנצח. לכן אם המטרה שלנו הינה 12,000*12 = הכנסה של 144,000 בשנה שלא מעבודה, אנו צריכים לצבור הון של 144,000 חלקי 4% = 3.6 מיליון שקלים.

הרבה? אולי אבל עכשיו אנו יכולים לחשב כמה יש להפריש בכל חודש כדי להגיע להון זה (8000 בחודש למשך 10 שנים בתשואה של 6% לשנה) או לבצע התאמה של היעדים שלנו אם איננו יכולים. דרך אגב, אם הדירה שלנו שווה 2.5 מיליון שקלים ונעבור לדירה בשווי 1.5 מיליון שקלים (אותו גודל דירה רק במקום אחר בארץ), כבר עשינו צעד גדול קדימה.

דוגמה נוספת ליעד לא טוב  – להוריד 10 ק"ג השנה

לכאורה זה יעד טוב  – היא מדיד ויש לו קו סיום מוגדר. הבעיה שאין ליעד זו שום פריט של עשיה מאחוריו. מה זאת אומרת להפחית 10 ק"ג? מה אני אמור לעשות עם יעד זה מחר בבוקר?  אם לא קבעתי מה לעשות, אני כנראה אעשה משהו כללי, נניח חושב הרבה על הפחתת משקל. אחרי חודש המשקל לא ירד (לא, מחשבה אינה בוראת מציאות מחשבה שגורמת למעשים בוראת מציאות) ואני מתייאש.

איני מומחה לתזונה אבל נניח שקראתי שאכילה אחרי 20:00 בערב גורמת להשמנה יותר מאשר אכילת מזון זהה לפני 20:00. היעד שלי לא יהיה לאכול "טוב יותר" אלא לא לאכול אחרי 20:00. זהו יעד שבאופן יומיומי אני רואה אם עמדתי בו ואם לא אז יש לי משוב מיידי לכך שהיעד כנראה לא יושג. אם כן עמדתי ביעד אז ככל הנראה אלך לישון מוקדם יותר וגם שינה טובה תורמת להפחתת משקל. אם אני מוגבל לאכילה עד 20:00 קרוב לודאי שהמודעות לנושא גם תגרום לי לוותר על הקינוח, ללכת לישון מוקדם יותר אולי אפילו לשתות יותר – כל אלו מפתחות חשובים להפחתת משקל וכך יעד קטן גרם לסדרת מעשים שבסופם יוגשם היעד.

אפשר לתקוף את המטרה של הפחתת המשקל גם מהכיוון ההפוך – החלטה לקום כל בוקר ב- 5:30 ורק לעשות סיבוב הליכה קטן בשכונה של 10 דקות. מהר מאד הסיבוב ישעמם אותי והוא יגדל. אולי כבר אאיץ את צעדיי ואעבור לריצה. ההשכמה המוקדמת ואי האכילה בלילה יגרמו לכך שאשן טוב יותר (עוד מפתח חשוב להפחתת משקל) וכן הלאה. כלל לא קבעתי מטרה של הורדת משקל אך זה קרה בגלל המטרות האחרות שקבעתי לעצמי.

ודוגמה אחרונה – להגיע להכנסות של 40,000 שקלים בחודש

בעלי עסקים רבים אומרים לי שהם שואפים להגיע בשנה הבאה להכנסה של X שקלים בחודש. בדיוק כמו הדוגמאות הקודמות. מטרה זו כנראה לא תושג אם תירשם על לוח המטרות באופן כזה. במקום לציין מהו יעד ההכנסות לשנה החדשה, כדאי לבדוק מהם המעשים שבסבירות גבוהה יביאו להכנסות אלו. למשל אם הגעתי למסקנה שסרטוני יוטיוב מביאים לי לקוחות אז יעד טוב לשנה החדשה הוא סרטון אחד בכל שבוע או שני סרטונים בחודש וכן הלאה.

היעדים שלי לשנת תש"פ הבאה עלינו לטובה ולשנת 2020 המתקרבת

במהלך השנה החולפת הפכתי מעסק של איש אחד לחברה של שלושה אנשים. אל משכנתה יעילה הצטרפו דגנית ישראלי-איטלי אשר אחראית על העבודה הבנקאית. דגנית הגיעה לאחר עשור של עבודה כבנקאית משכנתאות בדיסקונט ואיל פיק אשר מייעץ במקביל אלי. את איל אני מכיר כ- 20 שנים לאחר שעבדנו יחד בבנק משך כעשור. יש לנו השקעות נדל"ן משותפות ואיל משקיע בנוסף בארץ ובחו"ל. הוא בעל תואר מהנדס תעשיה וניהול ותואר שני במנהל עסקים. איל מתמחה בעיקר בנושאי ביטוחים, פנסיה וכו'. במהלך השנה החדשה יורחבו שירותי הייעוץ של משכנתה יעילה אל נושאים אלו בנוסף לייעוצי המשכנתה. המעבר מעסק של איש אחד לחברה של כמה עובדים מחייב החלטה על נהלים, יצירת טכנולוגית מידע חדשות, ורכישת מיומניות נוספות – ניהול. היעד שלי הוא לשנה זו הוא שיפור יכולותיי כמנצח התזמורת.

יעד נוסף שלי לשנה הבאה הוא סיומם של שני קורסים מקוונים עליהם אני עובד כבר תקופה לא מבוטלת:

  • קורס השקעות בנדל"ן אותו צילמתי יחד עם עורך הדין, השותף והחבר גיא מנדלסון.
  • קורס יועצי משכנתאות.

קורס משקיעי הנדל"ן שצילמתי עם גיא הוא דוגמה ליעד שנקבע שלא כשורה ולכן כמעט פוספס. קבענו שנעשה קורס. החודשים עוברים ואין קורס. תמיד יש דברים דחופים יותר. עד שיום אחד מצלצל אלי גיא ואומר לי, מה דעתך שנשכור דירה לשלושה ימים ונצלם בה קורס. בום! המחשבה על "אנו רוצים קורס" הפכה לעשיה של "חיפוש דירה מתאימה ב- AirBNB". הדירה נמצאה והקורס צולם. כעת הוא בעריכה ובקרוב ייצא לאור.

אני מודה לכל אחד מכם על הקריאה, ההודעות האישיות, הטוקבקים, המיילים, הטלפונים וכמובן תודה מיוחדת לאלו שבחרו להגיע אל משרדי.

שנה טובה ומוצלחת לכולכם. שנה של צמיחה מתוך שמחה. שנה של בריאות ואושר. שנה טובה!

———————————————

לקריאה / לימוד נוספים

הספר מיקרו החלטות

ההרצאה של ניב פרן – לזוז. בכלל כדאי לכם לעקוב אחרי פרן ואחרי קהילת "מר מחר" שהוא מנהל יחד עם דר' עוז גוטרמן, חבר יקר.

4 תגובות על “יעדים לשנה החדשה

  1. שלום רימון
    בימים אלו גם אני נמצאת באותה פרשת דרכים שהעסק גדל מלהיות עסק של אדם אחד לחברה ומחייב התנהלות אחרת ולכן מזדהה עם המטרה שלך לשנה הקרובה.
    אשמח לקבל ממך טיפים איך אתה חושב שנכון ללמוד כיצד "מנצחים על התזמורת" בצורה מקצועית בעיקר בכל מה שקשור לניהול.
    שתהיה שנה טובה ויתגשמו המטרות,
    בתודה ענבל.

    1. שלום ענבל, נראה לי שהדבר הכי נכון לעשות הוא מה
      שעשיתי בכל צומת דומה – לחפש מישוהו שכבר עשה זאת,
      מוכן להנחות אותי ואני מתחבר אליו.
      אשמח גם לשוחח. בהצלחה רבה בכל, רימון 054-5232-799

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *