אני מקבל פניות רבות עם שאלות במייל. במקרה זה, שאלה שמסקרנת גם אותי במשך שנים ולכן אשמח לקבל גם את חוות דעתכם (אפשר להוסיף תגובות למטה) בנוסף לחוות דעתי.

השאלה:

email

 

שלום לך ותודה על קריאת המאמרים והמייל.

במשך שנים אני חושב על השאלה שלך. זה די משונה שכאשר רוכשים רכב משומש עם סיכוי לנזק שלדה שיוריד ערכו בנניח 30,000 שקלים עושים בדיקה במכון בדיקות, תמורת מאות שקלים. אבל כאשר רוכשים משכנתא עם סיכוי נזק של מאות אלפי שקלים, לא עושים מאומה. למעשה היה טוב יותר ללווי המשכנתא אם היו מקבלים את החלטת התמהיל שלהם באמצעות הטלת מטבע ולא על ידי "ייעוץ" בבנק אשר מטרתו הינו להשיא את רווחי הבנק על חשבון תשלומים גבוהים יותר של הלווה.

מדוע עם כן לווים מתנהגים כך?

  1. קל למדוד את עלות ההשכלה, קשה למדוד את עלות הבורות – ניקח אותי, אדם שחושב שהוא צריך ייעוץ, שומע כמה אני דורש. זה נראה לו סבום גבוה לשלם והוא מוותר. דווקא ויתור זה על הסבר יגרום לכך שאותו אדם אפילו לא יידע מה היה מחירו של חוסר ידע זה. היום היו אצלי זוג נחמד מאד אשר שילמו 4 שנים משכנתא והחוב לא ירד אפילו בשקל. זוהי עלות שהינה עשרות מונים יותר מעלות הייעוץ אבל כאמור, זוהי עלות סמויה. [spacer height="20px"]
  2. חוק הטריוויאליות של פרקינסון – פרקינסון קבע חוק לארגונים אשר אומר שעל נושאים מורכבים ידונו פחות מאשר על נושאים פשוטים. בחברות, דיון על סככת אופניים בעלות 5000 דולר יכול לקחת שעות. דיון על השקעה בכור גרעיני בעלות 5 מיליארד דולר יגמר תוך דקות. ההסבר הוא שבסככה וב- 5000 דולר כולם מבינים. בכור גרעיני ובחמשיה מיליארד אף אחד לא מבין. עוד על חוק פרקינסון . לדעתי אצל כל אחד מאיתנו עובד חוק דומה. אנו יכולים לנהל מאבק של ימים שלמים ולאיים בנטישה ומה לא בשביל 5 שקלים בחודש מספק האינטרנט שלנו. אבל לנהל מאבק כדי לחסוך עשרות אלפי שקלים מהבנק, קרן הפנסיה או קרן ההשתלמות שלנו? עזוב, לא מבין בזה. אולי בחודש הבא אטפל בכך. [spacer height="20px"]
  3. יצאת צדיק? עקרון מניעת הפרייריות – ישנה הטיה מוזרה של אנשים לפיה אנשים אחרים מנסים לרמות אותם. כמובן שיש שרלטנים ורמאים בכל מקצוע. ברם אני לא מכיר חברה מסחרית אחת שאינה מנסה למרב (למקסם) את הרווחים שלה. ובכל זאת בנק נתפס כאמין ועוסק פרטי נתפס כגזלן. זה משונה כי כאמור ה"גזלן" יכול לשדוד מאיתנו 2000 שקלים. הבנק יכול לתת לנו תמהיל שיעלה לנו 200,000 שקלים. עיקרון מניעת הפרייריות של רימון אומר כך: אני לא מבין כלום  במשכנתא וכולם רמאים. ברם, בנק הפועלים/לאומי (כדוגמה בלבד) הוא גוף גדול וחזק. אם אני כבר צריך לצאת פרייר עדיף מול מישהו חזק מאשר מול יועץ קטן.


Optin Architect

ולבסוף יש מקום לאופטימיות: אני חש בעוצמה רבה את השינוי שעובר על הציבור. המודעות עולה בהתמדה. יותר ויותר אנשים מבינים שכמו תשלום לעורך דין, כך גם תשלום ליועץ משכנתאות טוב היא הוצאה שיכולה להחזיר את עצמה בגדול.

המון הצלחות לך ותודה על השאלה.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *