הבוקר התבשרנו על הורדת ריבית נוספת, השנייה במהלך החודש האחרון. בנק ישראל הפחית את הריבית ב- 0.25% לאחר הפחתה דומה לפני כשבועיים.

להפחתת ריבית בנק ישראל על פיה מחושבת ריבית הפריים ישנה השפעה רבה על המשכנתא ועל כלל המשק.

במאמר זה אנסה לבדוק את הסיבות שהביאו להפחתת הריבית וכן את ההשפעה של צעד זה על בעלי המשכנתאות מצד אחד ובעלי המשכנתאות לעתיד, אלו המתכננים רכישת דירה, מצד שני.

ראשית השפעת ריבית בנק ישראל על רכיב הפריים בהלוואות קיימות או חדשות (מתוכננות):

רכיב הפריים של המשכנתא מחושב כל חודש מחדש. המונח פריים מתייחס לריבית בנק ישראל בתוספת 1.5%. לפיכך אם לאדם יש הלוואת פריים בריבית של פריים פחות 0.9% אזי למעשה הריבית שתשולם הינה ריבית בנק ישראל בתוספת 1.5% ובחיסור של 0.9%. ריבית זו כאמור מחושבת מחדש בכל חודש ולכן פוחתת (ועולה) אוטומטית עם שינוי הריבית של בנק ישראל.

בעלי משכנתאות קיימות עם מסלולים בריבית קבועה שאינה צמודת מדד

השינוי לא ישפיע כלל על מסלול קבועה לא צמודה. בטווח הארוך יותר, יש לבחון האם סביבת הריבית הפכה לנמוכה מזו שהייתה בעת לקיחת המשכנתא שלכם. במידה והתשובה חיובית, תוכלו לחסוך כסף רב באמצעות מחזור משכנתא.

בעלי משכנתאות צמודות מדד בריבית משתנה או קבועה

בטווח המיידי אין לשינוי השפעה על החזרי ההלוואה שלכם. אחת ממטרות הפחתת הריבית, כפי שיוסבר בהמשך, הינה להגדיל את האינפלציה. הגדלת האינפלציה תגדיל את החוב שלכם לבנק (החוב צמוד למדד במסלולים אלו) ואת ההחזרים החודשיים שלכם. בעלי הלוואות בריבית משתנה עשויים להרוויח במידה ומועד שינוי הריבית שלהם חל בתקופה זו.

אנשים המתכננים לרכוש דירה בעתיד אך עוד לא חתמו על חוזה רכישה לדירה מסוימת:

כאשר הריבית נמוכה יש לאנשים  הרגשה של יכולת לרכוש דירה במחיר גבוה יותר. לדוגמה: על החזר של 5000 ₪ בחודש אפשר לקחת כ- 930,000 שקלים בריבית פריים של 5% ו- 1.2 מיליון  שקלים על ריבית פריים של 2.5% (ל- 30 שנים). כלומר על אותו החזר חודשי, המשכנתא הנלקחת יכלה להיות גדולה בכ- 300,000 ₪. כאשר יש לאנשים יותר יכולת לשלם על דירה, הם מוכנים לשלם מחיר גבוה יותר וכך למעשה נוצרה עליית המחירים התלולה של השנים האחרונות. אנשים אשר רוצים לרכוש דירה סובלים אמנם מהמחירים הגבוהים אך מרוויחים ממשכנתא זולה יותר. הריבית כיום הינה כשליש הריבית שהייתה לפני כעשור. הסיכון במצב זה הוא לקיחת הלוואות אשר הינן גדולות מידי יחסית ליכולת ההחזר של המשפחה במצב של חזרת הריבית למצב נורמלי ממצב השפל הקיצוני של ימים אלו. סיבה נוספת לעליית המחירים הינה משקיעי הנדל"ן אשר מצד אחד מקבלים על כספם ריבית נמוכה מאד בבנק ומצד שני יכולים לקבל אשראי זול וכך,  רבים מהם בוחרים לחסוך באמצעות רכישת דירה במקום באמצעות תוכנית חיסכון בבנק לצורך הדוגמה.

מחירי הדיור הינם אחד הגורמים המרכזיים לקושי של משפחות צעירות לנהל את חייהן הכלכליים. מצד אחד, מחירי הרכישה הגבוהים מקשים ואף הופכים את הרכישה לעסקה בלתי כלכלית, מצד שני חוסר היציבות בתשלומי השכירות דוחפים את המשפחה לרכישת דירה למרות מחירי הפסגה הנוכחיים.

מחירי הדיור הגבוהים היו בין הגורמים המרכזיים למחאת קיץ 2011. מדוע עם כן מוריד בנק ישראל את הריבית, מהלך אשר כאמור עלול לגרום לקפיצה נוספת במחירי הדיור?

בנק ישראל מספק מספר נימוקים להחלטתו:

  • ·         מדד המחירים לצרכן עלה ב- 12 החודשים האחרונים ב- 0.8% בלבד. שיעור עליית מחירים זה נמוך מהיעד התחתון של הממשלה ומעיד על כניסה למיתון. הורדת ריבית גורמת לאנשים לחסוך פחות (החיסכון אינו משתלם אם לא מקבלים עליו ריבית) ולרכוש יותר מוצרים. פעולה זו מגדילה את הביקוש לסחורות ושירותים ועל ידי כך ממריצה את המשק. אשראי זול לעסקים וביקוש גובר למוצרים מאפשרים לעסקים להגדיל את היקף הייצור ולהקטין את האבטלה.
  • ·         שוק מטבע החוץ – ישנה התחזקות של השקל מול הדולר. כלומר צריך פחות שקלים כדי לקנות דולר. מגמה זו מתגברת כאשר במדינות אחרות ישנה ריבית נמוכה מהריבית בישראל. התחזקות השקל מול מטבעות אחרים מהווה קושי ליצואנים ומקלה על היבואנים (על חשבון יצרנים מקומיים). שתי מגמות אלו הינן שליליות וכדי להקטינן יש להשוות את הריבית לריבית הנהוגה במדינות אחרות.

 

4 תגובות על “הפחתות הריבית ואתם

  1. רימון,

    מידע מצוין, מקווה שהאנשים קוראים ומפנימים – בעיקר את חשיבות המיחזור. כמו שאני, ביעוץ לכלכלת המשפחה מדגיש, משכנתא היא משהו שצריך לנהל, ואין להתייחס אליה כאל הוצאה קבועה בלתי ניתנת לשינוי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *