אדם ששקל לקיחת משכנתא ביקש ממני שבמהלך ייעוץ המשכנתא שהוא יעבור אצלי, אתייחס לנקודות שעלו בתוכנית התחקירים של מיקי חיימוביץ בנושא משכנתאות. את התכנית המלאה (כשעה) אפשר לראות על ידי לחיצה כאן. 

 

לא ראיתי את התכנית במקור, בבייתי אין טלויזיה, אך צפיתי בכולה לפני כתיבת מאמר זה. התנאים הכלליים המוצגים בתכנית לא השתנו ולכן אין ממש משמעות למועד השידור שלה.

כמה דברים שכתבתי בעת הצפייה:

כדרכן של תכניות טלויזיה אשר צריכות להתפרנס מכך שהצופים אוהבים אותן, תכנית זו נתנה משקל קטן מאד לאחריות האזרח למצבו לעומת אחריות ה"מדינה" או הבנקים. לגבי הבנקים, הציפייה שהם ינהגו באופן שונה מכל גוף מסחרי אחר ו"יגלו אחריות" במקום לרדוף אחרי הרווחים שלהם בלבד, שקולה מהדרישה מ"אוסם" ומקוקה קולה להתחיל למכור רק מזון בריאות בשם ה"אחריות". זה לא יקרה.

אשר לממשלה, אנשי התכנית מעט התבלבלו, אין דבר כזה "ממשלה". ממשלה לא מרוויחה כסף ואינה בעלת כסף. יש רק משלמי מיסים. כאשר מבקשים מה"ממשלה" לקחת על אחריותה מימון של משכנתאות / דירות לאזרחים למעשה מורים לה לקחת יותר מיסים כדי לממן עוד פעילות עסקית שעד היום היא לא עסקה בה. או ליתר דיוק, בעבר עסקה בה וכיום כבר לא. אז יתכן וזה דבר ראוי, ויתכן שזה לא דבר ראוי, אין לי עניין בויכוח פוליטי, אבל רמיה ושימוש במונחים כמו "ממשלה" במקום לומר משלמי המיסים צריכים/לא צריכים לממן משכנתאות מסובסדות זה דבר פסול.

אבל הדבר שהכי היה חסר לי בכתבה הוא קריאה ברורה לציבור מה לעשות כדי להימנע מקטסטרופות דומות. הדברים פשוטים וקלים אך, כאמור לתכנית טלויזיה אין באמת עניין למנוע קטסטרופות אלא להתחבב על הציבור ולהשיג כסף לפרסומות. לכן שתי קריאות ברורות היו חסרות:

  1. לפני חיפוש דירה לכו ליועץ משכנתאות מטעמכם ולא מטעם הבנק אשר יסביר לכם בצורה ברורה ובאמצעות סימולציות חוזות פני עתיד מהו תקציב הרכישה המתאים לכם. לא סביר שמישהי תאמר בין השורות שזו לא אשמתה שהיא איבדה דירה, פשוט נולדה לה ילדה וההוצאות עלו.
  2. קושי בתשלומי משכנתא? לפני הגעה להוצאה לפועל, לכו לעורך דין מטעמכם כדי שייצג אתכם. אמנם בשלב זה כבר קשה לחשוב על הוצאת כספים נוספים אבל החלופה רעה בהרבה.

אני רוצה לספר על משפחה עליה שמעתי במסגרת הכנות להרצאה התנדבותית במרכז קליטה בקריות. בעודי מספר לרכזת שם על התכנים ומסכם אתה את פרטי האירוע היא מספרת על משפחה אתיופית שמתכוונת לרכוש דירה ביפו ולמרות שיש להם קושי רב בקבלת משכנתא, המתווך "מסדר להם עניינים בבנק". שאלה שניה שלי אליה הייתה האם גם העורך דין שמייצג אותם הגיע דרך המתווך והתשובה הייתה חיובית כמובן. אמרתי לה שאני מזמין את הזוג אלי לפגישה בעלות של 200 שקלים בלבד והתשובה הייתה, הם פוחדים שהייעוץ שלך יהיה לא לקנות את הדירה. הם לא הגיעו. אני מאחל להם כל טוב אבל כאשר עברית אינה שפת אמך, אתה סומך על עו"ד שהביא המתווך כדי שיבדוק את הדירה ואח"כ על בנקאי שהביא המתווך (לא הצלחתי אפילו להבין אם מדובר על מישהו מבנק או ממקור אשראי עלום אחר) כדי שיסדר לך משכנתא, אז אל תתפלא אם לאחר שנים של תשלומים תמצא עצמך בלי בית ועם חובות. עצוב.

חוב עולה לאחר איבוד בית

 

6 תגובות על “ביקורת על תכניתה של מיקי חיימוביץ בנושא משכנתאות

  1. היי רימון,

    גיליתי את האתר שלך דרך "הסולידית" ועברתי עליו במרץ בסוף שבוע.
    הגיע הזמן שמישהו יגיד את האמת לגבי לקיחת האחריות במדינה הזאת.

    נהנה לקרוא פה מנסיונך ותבונתך,

    שבוע טוב

  2. בקיצור, בגדול מדובר ברמיה טלוויזיונית שמטרתה לגרור רייטינג על חשבון רחמים עצמיים של הצופה.

    אצלי, אגב, גם אין טלוויזיה בבית, שאפו

  3. ברים מי שרוצה לדעת את האמת מוזמן לדבר איתי.
    בתכנית נפגעי המשכנתא היה הבעל שלי אז/גרושים כרגע וכן חלק גדול בגלל התכנית.
    נכנסו לבית שלי, צילמו ללא רשותי, הערוץ העלוב, התחקירנים , עו"ד שרצתה עוד פרסום ללקוחות.
    עשו הכל ללא ידיעתי ועוד שהכי ידעו שעובדת מחוץ לעיר ככה לא היה חשש שאני אופיע באמצע הצילומים בביתי.
    רציתי לתבוע את הערוץ על הפלישה לבית שלי וללא כל סיבה מוצדקת הכל היה שקרי.
    אני הנפגעת, חשפו את הבית שלי פגעו בי אנשים הצביעו עלי בעיר…לכי תסבירי להם שזה שקר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *