מידי פעם יש "השקעה חמה אחרת" דרכה אפשר לעשות "מכה". פעם זו השקעה בקרית גת, קרקע חקלאית, ביטקואין, נדל"ן אינטרנטי, חנות באיביי/אמזון ועוד או בתקופת הקורונה – הנפט. במאמר זה אתאר מדוע חיפוש "הדבר הבא" הוא הדרך הטובה ביותר לריקון כספכם.

רוצים לשמוע אותי מקריא את המאמר במקום לקרוא? לחצו על הנגן שלמטה.

ראשית מהיכן יודעים אנשים כל פעם על "הזדמנויות" שונות? בדרך כלל זה נובע מכך שבעל עסק כזה או אחר מזהה אירוע כלכלי ככזה שאפשר למצוא מוצר בר שיווק לציבור עם קשר כלשהו לאירוע. זה יכול להיות שיווק בוטה כמו פרסומות או שיווק "רך" באמצעות כתבות בעיתונים כלכליים אשר מאחוריהן חברת יחסי ציבור. למשל כאשר קבלנים קנו קרקעות בקרית גת וחשבו איך לשווקן הם הגו רעיון מבריק. ראשית במקום קרית גת קראו למקום כרמי גת. לאחר שהיה שם חדש שיווקו זאת כאילו מדובר בעיר חדשה ואמרו לציבור במשתמע או במפורש: זוכרים את אלו שקנו בזול במודיעין ועכשיו הדירות שלהם שוות הרבה יותר? אז כביכול בכל מקום חדש זה יהיה אותו דבר. ואכן הרבה משקיעים (או יותר נכון ספקולנטים או מהמרים) שמו שם את כספם. באופן דומה שווקו משך כמה שנים קרקעות חקלאיות: "חבר של סבא קנה פרדס ליד רחובות ועכשיו הוא מיליונר אז אני ארכוש קרקע והנכדים יהיו מיליונרים" (כנראה שלא).

בחזרה לנפט

לכאורה אם מחיר הנפט ירד מ- 120$ לחבית לשישית מכך (ופחות) היום בגלל הירידה בביקוש אז אין ספק שבתום הקורונה המחיר יעלה ומי שקנה היום נפט ירוויח ולכן אשקיע "בנפט".

איני חובב ספורט. אני עושה בשביל הבריאות אבל ממש לא בעניין של צפיה באחרים עושים ספורט או משחקים במשחקי כדור. לפני שנים כשגרתי בתל אביב מכבי תל אביב הגיעה לגמר אליפות אירופה. טוב, זה כבר אירוע משמעותי. אולי אראה את המשחק? חשבתי על רעיון "גאוני". בשעת המשחק אלך לחדר הכושר. אראה את המשחק תוך ריצה על ההליכון וככה לא רק אצפה בספורט אלא גם אעשה ספורט. לא הייתי היחיד. חצי ראשון של המשחק עמדתי בתור ליד אלו שרצו. חצי שני של המשחק הייתי בבית קפה. כאשר אין לכם מומחיות בתחום מסוים, סביר שתגיעו לבצעו מאוחר מידי. כאשר מדובר על השקעות זה יגרום לכם להפסד.

איך בכלל משקיעים בנפט?

אז הציבור הרחב רואה מחיר נמוך של נניח 10$ לחבית לעומת 100$ בינואר ומבין שיש כאן הזדמנות שלא תחזור (אולי) ומחליט להשקיע "בנפט" כי בטוח "הוא יעלה". במסגרת ההסבר שאנשים נותנים לעצמם אפשר בדרך כלל לשמוע משפטים כמו "לטווח ארוך" ו"אני מבין את הסיכון". כלומר הקונה חושב שסביר להניח שאם מ- 1945 מחיר הנפט לא היה נמוך כמו היום אז סביר שהוא יעלה בעתיד ואותו משקיע/ספקולנט בטוח ירוויח. אפשר להשקיע בנפט בשלושה אופנים עיקריים:

  • רכישת נפט – הדרך שעל פניו הינה הפשוטה ביותר לרכישת נפט היא לקנות חבית ולמלא אותה בנפט. נוכל לכאורה לקנות חבית במחיר 10$ ובשהמחיר יעלה למכור אותה ב- 100$ ולהרוויח 90$. מצד אחד תשואה נאה של 1000% ומצד שני נשארנו ביד עם 90$ (לפני מס) ועכשיו אפשר ללכת למסעדה. אז אפשר אולי לרכוש 10 חביות? בודאי. ואז יש לנו רווח של 900$. גם רווח זה ייעלם בסבירות גבוהה על עלות השינוע של 10 החביות. מה בדבר 100 חביות? 1000 חביות? אם יש מקום איחסון זה יכול להיות רעיון טוב. בנקים אמריקאים שונים שכרו מתקני אחסון בתוכם מילאו נפט כסוג של השקעה ספקולטיבית. לרוב האנשים אין אפשרות כזו.
  • רכישה של מניות חברות נפט – הנחת העבודה היא שאם מחיר הנפט זול היום, החברות מרוויחות מעט או אפילו מפסידות ואז כשהמחיר יעלה הרווחיות שלהן תעלה ומחיר המניה יעלה. לאסטרטגיה זו יש שני חסרונות עיקריים:
  1. כלל לא בטוח שהחברה שאת המניה שלה קניתם תשרוד את התקופה הקשה. במידה ואותה חברה תפסיק לפעול תפסידו את כל כספכם.
  2. אתם לא כל כך מיוחדים ולא היחידים שחשבתם על רעיון זה. הזכרו ברעיון הריצה תוך כדי צפיה במכבי תל אביב כפי שתואר מעלה. מחיר המניות של חברות הפקת הנפט כבר מייצג את התחושה של משקיעים רבים כי בעתיד הרווחיות תעלה ולכן לא בטוח שמחיר המניה יעלה עוד עם עליית מחיר הנפט.
  • קרנות סל של חוזים עתידיים על מחיר הנפט – זו הדרך בה פועלים רוב המשקיעים. זו דרך פשוטה. כל מה שצריך כדי להשקיע באופן זה בנפט זה מחשב המחובר לאינטרנט ואפשרות לקנות ניירות ערך בבורסה.

מי הם או מהם חוזים עתידיים?

כאשר החליטה אשתי שהיא מוכנה להתחתן אתי, התחלנו את המסע המתיש של חוזים עם גן אירועים, קייטרינג צמחוני וכו'. באותה העת לפני כשש עשרה שנים המחירים אמנם השתנו בשיעור מתון של כ- 2% בשנה בסך הכל אך זיכרון בעלי עסקים על שנים קודמות עם אינפלציה (שינוי מחירים במהלך השנה) גבוהה יותר גרמה לכך שמחירים בחוזים שאתה חותם היום אך את המוצרים כמו למשל מנת רבע עוף (זו הייתה חתונה צמחונית, איני זוכר מה אכלו שם) ועמדת בר אקטיבי תצטרך לספק עוד חצי שנה-שנה. במקרה זה איש הקייטרינג חושש ממצב בו במחיר שהוא מסכם היום הוא לא יוכל להרוויח בעתיד ולכן היה נוהג של קביעת מחיר בדולרים. אם נניח נקבע בחוזה שמחיר מנה הוא 60 דולר במקום 200 שקלים אז במידה והמוצרים יתייקרו, גם הדולר יתייקר ובעל הקייטרינג יקבל מאיתנו יותר כסף. הכל טוב ויפה אבל אם יש לי 500 אורחים אז סך הכל עלות החתונה בשער של 3.5 שקלים לדולר תהיה 60$ * 3.5 ש"ח לדולר * 500 = 105,000 שקלים. אבל… אם בעוד שנה שער הדולר יהיה 4.5 שקלים לדולר אז החתונה תתייקר ותהיה ותעלה – 60$ * 4.5 ש"ח לדולר * 500 = 135,000 שקלים. כלומר התייקרות של 30,000 שקלים. מה יקרה אם לא אוכל לשלם סכום זה?

בדיוק בשביל למנוע מצב זה יש אפשרות לרכוש חוזה עתידי (אופציה) על שער הדולר במקרה זה. אני קונה ממישהו את ההבטחה שהוא ימכור לי דולר אחד במחיר 3.5 שקלים בעוד חצי שנה. יש לי סוג של ביטוח על שער הדולר. לביטוח יש עלות. נניח לשם הדוגמה 2000 שקלים. כלומר אני יודע שתמורת עלות נוספת של 2000 שקלים רכשתי ביטוח לקיום החתונה שלי.

נחזור לנפט. עסקים שצריכים לרכוש נפט במיליוני שקלים כמו למשל חברת אל-על ורוצים לנטרל את התנודתיות במחיר ולרכוש חוזה עתידי אשר יבטיח להם רכישה של נפט במחיר של 40$ לחבית. המחיר היום הוא נניח 10$ לחבית ולכן מחיר החוזה העתידי תלוי בתחזית השוק לסיכוי שבעוד תקופה מסוימת – נניח שלושה חודשים המחיר יחזור להיות מעל 40$. כלומר אם החוזה נרכש באפריל 2020 לרכישה של חבית במחיר 40$ ביוני 2020. בודקים ביוני 2020 מהו מחיר החבית. אם המחיר 50$ אזי אלעל תוכל לקנות חבית ב- 40$ ובפועל הרוויחה על כל חבית 10$ בניכוי עלות האופציה מלכתחילה. זיכרו נקודה זו. אם מחיר החבית 30$ ביוני, אז למרות שיש לאל-על אפשרות לרכוש חבית ב- 40$ היא תעדיף לא להשתמש באופציה ולרכוש במקום זה את חבית הנפט שלה בשוק החופשי וכך עלות החוזה העתידי היא למעשה הפסד. כמו שאם עשיתם ביטוח לרכב שלכם ולא קרה לו שום נזק אז הביטוח הוא למעשה הפסד כספי שקנה סוג של שקט נפשי.

אז ברור לנו שמי שחייב לרכוש נפט לצורך התפקוד שלו כמו חברת תעופה, ייצא נשכר אם ירכוש סוג של וודאות למחיר. הרי לפי מחיר זה אותה חברת תעופה מוכרת היום כרטיס לטיסה שתצא עוד כמה חודשים לפי מחיר נפט שונה לגמרי מהמחיר היום.

היופי בנושא רכישת הביטוח למחיר הנפט – או בשמה חוזה עתידי לרכישת נפט הוא שגם מי שלא צריך בכלל נפט יכול לרכוש ביטוח זה ואז ירוויח או יפסיד לפי השינוים במחיר החבית. דמו בנפשכם מצב בו בנוסף לביטוח על הרכב שלי אותו קניתי כדי שיהיה לי שקט נפשי, ארכוש ביטוח נוסף עבור הרכב של חבר שלי יובל, והשכן במעלה הרחוב שאת שמו איני מכיר כלל. אם הרכב שלהם יפגע ארוויח. חברות הביטוח לא מוכנות למכור ביטוחים כאלו מטעמים ברורים (קל לי לגרום לפגיעה ברכב של אחר) אבל על מחיר סחורה כמו נפט או מטבע דולר אין בעיה לרכוש ביטוח בצורה של חוזה עתידי. כך יכול כל אחד לרכוש אפשרות לקנות (או למכור) חבית נפט במחיר כלשהו בעתיד. נניח שאני קונה חוזה לרכישת נפט בעוד חודש ב- 30$ ומחיר החבית עולה ל- 40$, לא יביאו לי את החבית במחיר הזול יותר אלא פשוט יעבירו אלי 10$ לחשבון הבנק כאילו קניתי ב- 30$ ומכרתי מייד ב- 40$. כלומר יש כאן למעשה עסקה פיננסית מנותקת מהסחורה עצמה אשר הינה פשוט בסיס לספקולציה.

האם במידה וקניתי חוזה עתידי לרכישת חבית נפט ב- 30$ ומחיר החבית עלה ל- 40$ הרווחתי? לא ניתן לדעת. על מחיר החבית אמנם הרווחתי 10$ אבל ייתכן ורכישת החוזה עצמו עלתה לי 20$ ואז בפועל יש לי הפסד של 10$.

זוהי בדיוק הנקודה בה נופלים לדעתי רוב האנשים שרוצים להשקיע בנפט. אי ההבנה שעליית מחיר הנפט בעתיד לא בהכרח אומרת שהם ירוויחו.

השקעה בקרנות סל על מחיר הנפט

אם כל מה שכתבתי עד עתה על חוזים עתידיים נשמע לכם כמו סינית. אל תרגישו לא נעים. זה המצב עם חלק גדול מהאנשים אתם פשוט מספיק אמיצים כדי להודות בכך. אז כדי שתוכלו להעביר את כספכם למקומות אחרים יצרו את קרנות ההשקעה בנפט (או בסחורות אחרות). הקרן רוכשת בכל חודש את החוזה העתידי לחודש הבא (או מספר חודשים קדימה לפי מדיניות הקרן) ואז בכל סיום חוזה הקרן מפסידה או מרוויחה עבורכם כסף. התהליך כולו אוטומטי על ידי מחשבי הקרן.

אם אני נכנס היום אל קרן כזאת עם 50,000 שקלים כאשר מחיר חבית נפט הוא 10$, כמה ארוויח אם מחיר החבית יהיה בחזרה 100$ בעוד חמש שנים (אני משקיע לטווח ארוך)? התשובה שאמורה להיות ברורה כעת היא לא רק שלא ברור כמה תרוויח גם כשמחיר חבית הנפט יעלה פי 10 אלא אפילו לא בטוח כלל שתרוויח.

במשך 5 השנים בהן המחיר עלה הקרן קנתה 60 חוזים עתידיים (5 שנים * 12 חודשים). נניח שסך עלויות הרכישה בכל התקופה הזו היו 120$ אז בפועל לא רק שלא הרווחת כסף אלא אפילו הפסד ולא מעט.

כיום כשכולם חושבים שהמחיר יעלה, מחיר החוזים הינם בהתאם. בהנחה שאני או אתה לא יותר חכמים לגבי העתיד משאר הקונים בבורסה, הסיכוי לדעת מה יהיה מחיר הנפט עוד חמש שנים והאם לאחר רכישת כל החוזים העתידיים בחמש שנים אלו אכן יווצר רווח הוא הימור נטו וללא כל גרם של וודאות על אף ההנחה שהמחיר באמת יעלה לאחר הקורונה.

האם מחיר הנפט יכול להיות מתחת לאפס?

קודם כל, כאשר מחיר חבית נפט הגיע אל מתחת ל-20$ כדאי לשאול האם הוא יכול לרדת עוד יותר. התשובה כמובן חיובית. האם מחיר נפט יכול להיות מתחת לאפס? כלומר יצרני הנפט ישלמו למי שייקח מהם נפט? גם כאן התשובה חיובית ולמעשה זה פחות או יותר המצב כעת. בואו נעזוב רגע את הנפט ונחשוב על מוצר אחר למשל צואת פרות. בקיבוץ בו גדלתי יש רפת. ברפת יש פרות שיוצרות זבל בשווי מינוס 100,000 שקלים בשנה. מדוע מינוס? כי בעלי הרפת מוכנים לשלם למישהו סכום זה כדי שיפנה את זבל הפרות. לפני כמה חודשים הקימה חברה כלשהי תחנת ייצור חשמל לייד הקיבוץ. תחנת הכח הופכת את זבל הפרות לגז ואז מייצרת מהגז חשמל. פתאום יש לזבל שימוש ואותה תחנת כח מוכנה לא רק לפנות את הזבל בחינם אלא אפילו לשלם כסף תמורת ההסכמה של הרפת לתת לבעלי תחנת הכח לפנות את המוצר.

תחנת כח לייצור חשמל מזבל פרות
כאן הופכים זבל לחשמל

אותו דבר בדיוק יכול לקרות עם הנפט. כיוון שמצד אחד מאד יקר לסגור באר נפט ומאוחר יותר לפתוח אותה מחדש ומצד שני מכוניות ומטוסים הפסיקו לשרוף נפט בגלל הקורונה, אין מה לעשות עם הנפט שמייצרים. אי אפשר לשפוך אותו לים או לנחל הסמוך. בהתחלה מכניסים אותו למיכלים (בארה"ב יש חוות מיכלים עם יכולת איחסון של מעל מאה מיליון חביות – פחות או יותר הצריכה העולמית היומית לפני הקורונה). לסינים יש מאגרים גדולים והם גם ממלאים צינורות ישנים שאינם בשימוש. למעשה כל מי שחושב שהמחיר היום נמוך ובעתיד יעלה ויש לו יכולת איחסון, ממלא את מיכליו. לאחר שכל המיכלים יתמלאו, תהיה ליצרנים בעיה.

האם מחיר הנפט באמת יעלה?

לאחר שכתבתי על זה שכלל לא בטוח שאם מחיר הנפט יעלה נרוויח אפילו באחת משלושת החלופות שלמעלה, אני חייב לציין גם ספקות לגבי עליית המחירים לשיעורים דומים לאלו שהיו. ראשית כל גם לאחר סיום משבר הקורונה תהיה תקופה לא קצרה בה יתחילו להתרוקן המאגרים שמולאו כעת ואחזקתם יקרה. שנית, ירידת מחירי נפט מתרחשת כבר שנים ללא קשר לקורונה. אם בעבר דיברו על מחיר חבית שיגיע ל- 200$ אזי לפני הקורונה המחיר היה מחצית מכך. לאט לאט העולם מבין את הנזקים של שריפת נפט. יותר ויותר חלופות לשריפת נפט נכנסות גם לייצור חשמל וגם לתחבורה. מגמה זו תמשיך ביתר שאת בשנים הקרובות לדעתי. לצד הביקוש היורד אנו רואים עליה משמעותית בהיצע. מחיר הנפט היה גבוה בצורה חריגה בגלל שהפקתו הייתה בעיקר על ידי קרטל אופ"ק אשר איחד מדינות עולם שלישי כמו סעודיה, אירן, ונצואלה, אנגולה, לוב, קונגו במטרה לקבע מחיר נפט גבוה שישולם על ידי המערב וכן לקדם מטרות פוליטיות כאלו ואחרות, איבד למעשה את יכולתו לתפקד. בקרטל חברות מדינות שכבר התפרקו כמו לוב, עירק וקונגו ואינן מתפקדות. חברות בקרטל גם מדינות שהינן במצב של מלחמה פחות או יותר כמו אירן וסעודיה אשר אין להן כל עניין כל אחת ברווחתה של השניה. אבל השינוי הכי גדול הוא הפיכתה של ארה"ב למפיקת הנפט הגדולה בעולם לאחר אישור הנשיא טראמפ להפיק נפט מפצלי שמן. טכנולוגיה זו הולכת ומשתפרת וכיוון שבמקומות רבים בעולם (כולל בישראל) ישנו נפט רב שעם שיפור הטכנולוגיה אפשר יההי להפיקו הרי צפוי המחיר לרדת.

הקורונה תביא לדעתי לירידה קבועה ולא זמנית לביקוש לנפט. אמנם הירידה לא תהיה משמעותית כמו היום. מכוניות ומטוסים ימשיכו לנוע לאחר ההפסקה הנוכחית אבל לאחר שאנשים עבדו גם בארגונים שמרניים כמו בנקים מהבית זה ייראה להרבה עובדים ומנהלים בחברות די טפשי לדרוש מהעובדים שלהם נסיעה של שעה מראש העין לתל אביב בכל יום כשאפשר לעבוד מהבית. יותר מכך, לאחר שעובדים היו בבית תקופה ארוכה וראו שאפשר גם לנהל כך ישיבות אני מניח שייראה פחות הגיוני למישהו מניו-יורק לטוס לפגישה בשיקגו. בנוסף די ברור לדעתי שיותר ויותר מכוניות יפעלו על חשמל ולא על נפט.

הייתי בשנים האחרונות כמה פעמים באירופה וראיתי עוד ועוד עמדות טעינה ציבוריות למכוניות חשמליות ברחובות הערים. נוסיף את זה לגידול המתמיד בייצור אנרגיה מהשמש.

ב- 17/3/2018 היה שיא בייצור חשמל על ידי שמש בישראל – 13.4%. ב- 5/4/2020 נשבר השיא כאשר 27% מהחשמל בישראל יוצר על ידי השמש. אז נכון מדובר על אחוזים מהסך הכל בעונה בה לא מפעילים מזגנים וגם קווי הייצור במפעלים שובתים בגלל הקורונה אך לדעתי כבר די ברור שהמשוואה של עליית ברמת חיים ובכמות האנשים מובילה אוטומטית לעליה בצריכת הנפט היא נחלת העבר. גם הרעיון שמפיקות הנפט יתאחדו ויענישו את המערב על תמיכתו בישראל כפי שהיה לאחר מלחמת יום הכיפורים הוא בלתי אפשרי לאחר שארה"ב עברה את סעודיה בייצור נפט והמפיקות עצמן הינן אויבות אחת של השניה.

סיכום

רוצים "לקנות נפט" או לקנות כל השקעה אחרת כדי "לנצל הזדמנות"? קודם כל, יישר כח על המודעות והרצון לקחת אחריות ולבצע מעשים כדי לדאוג לרווחת המשפחה שלכם. עכשיו קחו נשימה גדולה. סיפרו עד עשר. לכו לספריה וקיראו ספר אחד על מושא ההשקעה שלכם. עדיין רוצים להשקיע בזה? נפלא, קיראו עוד ספר. בשלב זה יש סיכוי רב שאתם יודעים הרבה יותר מאשר האנשים שאת ההמלצות שלהם קראתם בפייסבוק. הגעתם לחמישה ספרים? אתם בסבירות רבה יודעים יותר מאשר חלק מהמנטורים של תחום השקעה זה. צאו לדרך.

תודה רבה לבארי גורטלר הר-טוב אשר הצעת העריכה שלו למאמר זה הפכה אותו לקריא הרבה יותר.

מוזמנים לכתוב למטה הערות. רוצים לדבר אתי על משכנתאות כלכלה ובכלל? אני כאן – 054-5232-799 rimon@effm.co.il

בימים אלו עורך דין גיא מנדלסון ואני מתחילים בשיווק קורס הנדל"ן שלנו. בקורס אפשר ללמוד על ההבטים הכלכליים, המשפטיים והאישיים של השקעה בנדל"ן ולמעשה של השקעות בכלל. אם זה מעניין אותכם תוכלו להקליק כאן – www.nadlanrules.co.il בשלב ההרצה ניתנת הנחה של 25% לקוראי האתר. כדי לקבל את ההנחה השתמשו בשובר ההנחה vip258. בהצלחה בכל, רימון

7 תגובות על “נפט -האם כדאי לרכוש?

  1. קודם כל, כל הכבוד על הסגנון, סוף סוף מישהו פה במדינה מדבר עברית, לקחתם מאמר שמורכב ממושגים קשים ודי זרים לרובנו ופשוט כתבת אותו בעברית מדוברת, תודה רבה.
    ותודה על המאמר זה אכן נותן כיווני חשיבה נוספים, והעיקר להפסיק כבר להתלהב מכל הפרסומים המטומטמים האלו של השקעות וודאיות וכדומה

    1. תודה רבה רבה יעקב מוזמן לשתף המאמר.
      מטרת העל של המאמר אכן מצויה באמת בסיכום.
      עוד חודשיים כולם ישכחו מ"היזדמנות העשור" בנפט
      ותהיה "הזדמנות בלתי חוזרת אחרת".
      אם הצלחתי למנוע ממישהו להכנס למקום בו הוא
      לא מבין כלום, עשיתי את שלי. שוב תודה.

  2. שלום רימון חייט
    אני מאוד מעריך את הדעה שלך
    אבל מה לעשות בסוף הנפט מאוד עלה.

    1. שלום ארי ותודה על הערכתך.
      כשהמאמר נכתב הנפט היה במחיר אפס עם אפשרות סבירה שיהיה שלילי – כלומר שהמפיקים ישלמו למי שייקח מהם את הנפט כיוון שלעצור באר זה יקר ולשפוך על הקרקע זה אסור. במצב כזה לא הייתה הייתה מחלוקת שהמחיר יעלה. בשום מקום במאמר לא נטען אחרת. להיפך נכתב כי אפשרות סבירה להרוויח למי שיש את היכולת הטכנית לכך היא למלא חביות בנפט במחיר זול ואז למכור אותן במחיר יקר.

      הטענה במאמר הייתה שמי שנסחף עם זרם ההשקעות "בנפט" לא קונה את הנפט כסחורה (אלא אם יש לו כאמור מיכל) אלא קונה אופציות על שינוי המחיר. כיוון שמחיר אופציות אלו כבר מגלם את התחזית לעליית מחיר עתידית, סביר שמי שקנה אותן לא ירוויח. אם יש לך נתונים שמראים אחרת, אשמח אם תחלוק. בהצלחה בכל.

      1. לא יכול לחלוק
        כי אין לי את הידע איך מחשבים 'מחיר אופציה'.
        הבנתי שזה חשבון ארוך. לא מבין בזה.

        אבל לפי מה שאתה אומר אין אפשרות להרוויח ממסחר באופציות
        וכיום כל קניית קרנות נאמנות דרך בתי השקעות ישראליים על מדדי חו"ל זה רק דרך אופציות. והם מרווחים יפה.
        אין קרן סל שקלית על מדדי חו"ל, רק של בלאקרוק.

        אני גם לא מבין בסחר בנפט
        אבל לפי מה שהבנתי
        יש סחר בחביות נפט ממש.
        גם אם אין לי חביות ומחסן
        אפשר לקנות חבית שנמצאת במחסן כל שהוא.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *