הערה חשובה – המאמרים באתר זה מוגנים על ידי זכויות יוצרים. אני מוותר מראש על הזכויות בקשר למאמר זה. אני מבקש מכם להעתיק, להפיץ ולעשות במאמר זה ככל העולה על רוחכם עם או ללא מתן קרדיט

אחד הסיוטים הגדולים של בטירונות היה טכס בדיקת איכות הניילון (כלומר עטיפה בואקום של חפצים שונים באמצעות ניילון או אם לדייק פלסטיק). המ"כ היה עובד כל בוקר ובודק האם יש ואקום בפנקס השבי עטוף שקית האינפוזיה שלי. עתה החליט משרד החקלאות לשלם מיליוני שקלים מכספי משלם המסים כדי שרשתות השיווק ימכרו ירקות בפירות על מגשי קלקר עטופים בפלסטיק. לדברי משרד החקלאות (מקור: http://bit.ly/2SGwnTE) יש בעיה של השלכת ירקות ופירות וירקות ולכן צריך למכור אותם עטופים בפלסטיק.

שוב אני נאלץ להצטער שאין אף מסגרת המחייבת סף של חינוך פיננסי וחשיבה כלכלית לכל בוגר בית ספר. אילו אנשי משרד החקלאות היו מפעילים מעט היגיון כלכלי הם היו מבינים שהם הולכים לקראת צעד עם עלות ענקית בכסף ובבריאות הציבור כדי לפתור בעיה שאינה קיימת. איך אני יודע שבעיית אובדן המזון או פחת הירקות אותה מנסה משרד החקלאות לפתור לא באמת קיימת? אילו בעיה זו הייתה מטרידה למשל את רשותות השיווק שלפי המשרד מאבדות 15% מהתוצרת החגיעה אליהם, רשתות השיווק היו עוטפות ביוזמתן את הירוקות והפירות. העובדה שהמשרד צריך לשלם לרשתות מיליוני שקלים מראה בצורה ברורה שמבחינתן אין בעיה. אז כן, תמורת כסף הרשתות ישימו פלסטיק, קלקר ואולי אפילו עופרת (תמורת סכום מתאים) אבל ברור שמבחינת הרשתות זה מיותר.

נעבור אל עלות המהלך המתוכנן. בכל העולם ובישראל נעשים מאמצים גדולים לצמצום צריכת הפלסטיק. תכנית ממשלתית לעידוד הגדלת האשפה הביתית היא דבר מוזר ביותר. מעבר לעלות הברורה, המהלך יעלה למשלמי המסים מיליוני שקלים ישנן עלויות קשות הרבה יותר אותן ישלמו הדורות הבאים חוץ מאיתנו:

  • זיהום אוויר – אחד המפעלים המייצר את האריזות המדוברות הוא כרמל אולפינים ממפרץ חיפה. מפעל זה הוא החמישי בהיקף זיהום האויר שהוא מייצר בישראל. בנוסף לעלויות זיהום האויר בייצור, הובלה של אלפי טונות התוצרת המוגמרת כדי לעטוף מלפפונים ועגבניות גם היא כמובן מחוללת זיהום.
  • הרעלת מזון – כיוון שהחומרים האלו הינם חדשים יחסית עוד אין מחקרים ארוכי טווח על הנזקים. כבר היום ישנו חשש ממשי מנזקים של פלסטיק נצמד אשר רכיביו זולגים למזון והרכבו הדומה לאסטרוגן גורם לשיבוש המערכת ההורמונלית. ראו למשל כאן תוצאות מחקר של ה- FDA על זליגת פלסטיק לתוך גבינותhttp://bit.ly/FDAPlastic
  • הגדלה משמעותית של נפח האשפה – בניגוד לתגובות משרד החקלאות, לא ניתן למחזר את האריזות המדוברות. לכן חלק גדול מהמוצרים החשמליים שאנו קונים כבר לא מגיעים עם קלקר אלא עם חומרים אחרים. בטוחני שאם הייתה עולה תכנית מדינית של מסירת דונם אחד של אדמות מדינה לגורם עוין כלשהו היה מתנגד לכך נמרצות השר אריאל (הבית היהודי), ברם העברה של אלפי דונמים של שטחים פתוחים כדי להגדיל את נפחי המזבלות שיצטרכו לקלות האשפה שהוא מתכוון שנשלם כדי שתיוצר נראים איכשהו הגיוניים במשרד החקלאות. גם אילו היה ניתן למחזר אריזות אלו מדובר על תהליך של איסוף, עיבוד והחזרה לרשתות, כלומר תהליך שבדומה לסעיף הראשון הופך הרבה אוויר נקי לאוויר מזוהם.
  • פגיעה בבריאות הציבור – מעבר לפגיעה המיידית הנגרמת על ידי הזיהום שהתכנית תייצר, ישנה פגיעה גם בגלל שיבוש בהרגלי התזונה. אנו מחנכים ילדים (ומבוגרים) להבדיל בין מזון מעובד ומזיק לבין מזון שמגיע מהשדה, מהמטע ומהפרדס. עתה מציעים במשרד החקלאות שגם העגבניות והתפוסים יהיו ארוזים ולמעשה דומים למזון מעובד. אז למה בעצם לא לקחת "חטיף אנרגיה מועשה בויטאמינים" או שקרכלשהו אחר במקום עגבניה? כך פוגע שר החקלאות לא רק בבריאות אלא גם בחקלאים עצמם.

את כל העלויות לעיל מבקש משרד החקלאות שנשלם עבור בעיה בלתי קיימת כאמור.

משרד החקלאות ביקש תגובות מהציבור לתכנית הטבעת ישראל בפלסטיק – אתם מוזמנים לעשות זאת לכאן – tsipip@moag.gov.il אל גב' ציפי סבג פרידקין או ישירות לשר אורי אריאל דרך פקס (!)
03-9485835 (האם יש קשר בין עידוד שימוש בפלסטיק לבין שימוש בפקס במקום במייל? לא יודע).

תגובת משרד החקלאות לדברים אלו כפי שמצוטטת למטה הינה כל כך מקוממת בעיני שבחרתי להעביר את הנושא גם לבדיקת מבקר המדינה. תוכלו לפתוח גם אתם פניה למבקר המדינה מכאן – https://www.mevaker.gov.il/he/Ombudsman/Pages/Complaint-Intro.aspx

תגובת משרד החקלאות למאמר לעיל כפי שנשלחה אלי.

כדי לא לפגוע ברצף הקריאה, הוספתי בגוף התגובה שלהם מספרים בסוגריים להערות שוליים. תגובה לתגובה.

שלום רימון, לצד בעיית הפלסטיק, אובדן המזון הוא חלק בלתי נפרד מזיהום סביבתי(1). ככל שתצומצם כמות המזון האובדת, תופחת ההטמנה, וכתוצאה מכך, גם פליטות גזי החממה המשפיעים לרעה על כדור הארץ(2). בעוד סוגיית אריזות התוצרת יכולה להיפתר בקלות ובזול באמצעות מחזור האריזות(3) על ידי כל אחד ואחת מאתנו. ככלל, מטרת הפיילוט היא לצמצם את אובדן המזון שיש בישראל(4). על פי נתוני הביטוח הלאומי, משפחה ממוצעת זורקת לפח 4,200 ₪ (4א) בשנה על מזון שלא נאכל. על כן, משרד החקלאות יצא במהלך חדש של אריזות חכמות שתארכנה את חיי המדף של הפירות והירקות, תחסוכנה לכל אחד מאתנו כ-2,000 ₪, תמנענה את מישוש התוצרת, שמקצר משמעותית את חייו של הפרי או הירק, תגברנה את השקיפות לצרכן ותקדמנה את התוצרת המקומית, כחול-לבן(5). כמו כן, משרד החקלאות מדגיש כי גם כיום, צרכנים קונים ירקות ופירות בתוך שקיות פלסטיק(6) (שמוחרגות מחוק השקיות). האריזות המוצעות בקול קורא תחלפנה את שקיות הפלסטיק שצרכנים רבים היום משתמשים בהן בנדיבות(7). לדוגמה, כל מי שקונה ברשתות השיווק עגבניות בתפזורת, שם אותן בתוך שקית ניילון(8). למעשה, כל מה שהקול קורא עושה הוא למכור עגבניות ארוזות- כך ששקית ארוזה מחליפה שקית רגילה ואין תוספת של שקיות(9). יתרה מכך, ובניגוד לטענות המועלות, כל מי שקונה פירות או ירקות במדינות המפותחות באירופה (10)או בארצות הברית קונה אותן כשהן ארוזות ובכך אנו מצטרפים למדינות המפותחות שמטרתן למנוע אובדן מזון(11).

לא קל להגיב לאוסף כזה של קלישאות אשר אינו מגובה ולו בעובדה אחת. שלא לדבר על שקרים בוטים. למרות זאת אנסה

  1. איך בדיוק "אובדן המזון הוא נזק סביבתי". מה עם איזה נתון אחד לרפואה כמה זיהום אוויר יוצר נגיד טון של עגבניות שגודל אך לא נאכל לעומת אלפי מגשי קלקר שאתם מתכוונים לייצר כדי למנוע זאת?
  2. אתם רציניים? עברתם לשקרים או להפצת בורות? ראשית למה להטמין עגבניה במקום לתת לה להפוך לקומפוסט מועיל? שנית, אם עגבניה נרקבת גורמת לגזי חממה כדבריכם מה עם כל העלים הנרקבים בטבע? לאחר מיליוני שנים של פירות וירקות נרקבים היינו אמורים להיות כבר מזמן בכוכב שלא ניתן לחיות עליו. עגבניה או כל פרי וירק אחרים הם בעיקר מים. האם לדעת משרד החקלאות הטמנת מים באדמה מהווה זיהום?
  3. שוב שקר – לא ניתן למחזר קלקר. גם פלסטיק ניתן למחזר פעם אחת במקרה הטוב. ראו כאן – https://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-5471294,00.html. מדוע לא תעברו לצד השני של המסדרות אל אנשי המשרד לאיכות הסביבה ותשאלו אותם?
  4. מדוע זו המטרה ולא למשל חיים טובים יותר לתושבי ישראל? מה עוזר לנו פחות אובדן, אם בכלל יש באריזות להקטין האובדן. הרי לא פרסמתם שום נתון כמותי, אם נהיה חולים יותר מזיהום אויר. 4200 שקלים בשנה, כלומר 350 שקלים בחודש על ירקות שנזרקו? זה נראה לכם הגיוני? (4א) – במקרה פרסם היום ארגון לקט ישראל דו"ח שהוכן יחד עם פירמת רואי החשבון BDO (מקור: http://bit.ly/2HcVMCo – מתי נראה מקורות לנתונים שלכם?) על פי זריקת ירקות ופירות של משקי בית היא 23% מזריקת מזון כוללת של 3200 שקלים בשנה. כלומר משק בית זורק בשנה ירקות ופירות בהיקף של 738 שקלים, פחות מרבע ממה שטענתם.
  5. תגידו את האמת. זו בעצם הסיבה היחידה נכון? אז הנה ההצעה שלי. במקום לקחת מיליוני שקלים ולתת אותן לרשתות השיווק ולמפעלים מזהמים, שכרו איתם שוטרים שיעצרו את הטרור החקלאי ויאפשרו לחקלאים לעבוד. שתי דוגמאות מתוך מאות בשנים האחרונות: http://bit.ly/2SJrYzk , http://bit.ly/2SITr45 . ראו איך אתם עצמכם מגדירים את תפקידכם: "
    ​​​המשרד פועל לפיתוח חקלאות ישראל וביסוס ההתיישבות ברוח ערכי הציונות, לשמירה על אדמות המדינה ומשאביה, להבטחת אספקת מזון טרי ואיכותי לתושבי מדינת ישראל ולמינוף היתרון היחסי של חקלאות ישראל.​" מה הקשר בין זה לבין אנשים שקונים יותר ירקות ממה שהם אוכלים? ואם ראיתם קשר מדוע לא להסביר על חשיבות הרכישה במידה? אדוני השר, אולי אינך מעודכן אך בסוף 2018 חוקקה הממשלה בה אתה חבר את החוק להצלת מזון. מטרת חוק זה הינה לאפשר ולעודד עסקים להעביר מזון שלא ניתן למוכרו לחלוקה במסגרת עמותות צדקה. במקום לזהם את המדינה באלפי טונות של פלסטיק, מדוע שלא תשקיעו את המיליונים במתן תמריצים לקיום חוק הצלת המזון?
  6. חלק מהצרכנים כן, אחרים לא. השקעת המיליונים בקמפיין לעידוד שימוש בשקיות רב פעמיות הוא לא הכיוון הנכון. ובכל מקרה שקית חד פעמית שבה יש 5 עגבניות מכילה הרבה פחות חומר מזהם ממגש קלקר עליו יונחו 5 עגבניות והוא ייעטף בפלסטיק.
  7. איך אתם יודעים אם "בנדיבות או לא "בנדיבות"? איפה הנתונים? ואם אכן הציבור משתמש ביותר שקיות ממה שלדעתכם נכון, מדוע שלא תשקיעו את מיליוני השקלים בהגברת מודעות ולשימוש בשקיות רב פעמיות כמו אלו שבתמונה שלמטה במקום להשקיע מיליונים בעידוד הגברת הנזק?
  8. עוד פעם השטות הזו? אם אדם לוקח 5 עגבניות ושם אותן בשקית הוא משתמש בכמות קטנה בהרבה בחומר מזהם ובשקית הוא יכול להשתמש שוב.
  9. אמרתם את המון פעמים וזה נשאר שטות גמורה. לא מודדים כמות שקיות אלא כמות חומר מזהם.
  10. לא הועלתה כל טענה לגבי שימוש או אי שימוש באריזות במדינות אחרות. הועלתה טענה לכך שה- FDA קבע שיש מקום לדאגה מהסכנות של אריזות אלו. בישראל אנשים חיים יותר שנים ובבריאות טובה יותר מאשר בארה"ב וברוב מדינות אירופה. מדוע אם כן, אנו צריכים ללמוד מהם איך להרוס את הבריאות. מעבר לכך שהטענה עצמה היא שקר. כל כך חשוב לי לכתוב זאת שאני עושה זאת בעת שאני שוהה בברצלונה. בשום סופר לא ראיתי ירקות מנויילנות.
  11. מצטרפים "למדינות המפותחות" אשר מזהמות את הסביבה ופוגעים בבריאות התושבים שלהם בשביל… כאמור בעיה שלא קיימת, אחרת לא הייתם צריכים להוציא מיליונים כדי לשלם לרמי לוי ואחרים. הם היו עושים זאת ביוזמתם כפי שהם עושים עם פירות דוגמת תותים. במקרה אני כותב את המאמר הזה בספרד מה שמאפשר גם את הפרכת טענת הפלסטיק באירופה – תמונה בראש המאמר ולמטה. מה שהופך שקר זה לבוטה במיוחד היא העובדה שהאיחוד האירופה פועל כדי לאסור שימוש באריזות אלו – https://www.calcalist.co.il/world/articles/0,7340,L-3738986,00.html

ובודאי שלא עידוד שימוש בהן.

עגבניות ותפוחים ללא פלסטיק - משרד החקלאות
לידיעת משרד החקלאות – בספרד לא מניילנים ירקות. אפשר לראות את סימוני התופחים גם ללא עטיפת פלסטיק
לידיעת אנשי משרד החקלאות – אפשר לקנות בלי שקיות פלסטיק. את המיליונים צריך להשקיע בעידוד עוד אנשים לקנות ככה במקום לשלם לרשתות שיווק כדי שיגבירו זיהום סביבה

עדכון 6/3/2019 – כדי לעזור לי "להבין" שלח לי דף הפייסבוק של משרד החקלאות את הקובץ שלמטה עם הסבר על תופעת אובדן הפירות והירקות. איני יודע אם הם קראו את הקובץ אבל לפי הדו"ח שהם עצמם כתבו, רוב פחת הפרי והירק מבוצע עוד הרבה לפני הגיעו לבית הלקוח – בשדה ובבית האריזה. כלומר, המסמך של משרד החלקאות עצמם סותר את דבירהם כאילו הם מנסים להיטיב עם הלקוחות. תוכלו לקרוא המסמך בעצמכם למטה. שימו לב לסיכום המונה את שלושת מקורות הפחת אך לא נותן כל ערך כמותי לפחת הביתי.

עדכון 7/3/2019 – אם הייתם מוטרדים מהשאלה מי אחראי לעיוולת זו ומי מרוויח ממנה, באו האנשים הטובים מקבוצת בז"ן (בתי הזיקוק בחיפה) ופתרו לנו את הסוגיה תוך שהם מתפארים בכך שהם יהיו יצרני האריזות. בז"ן הוא מפעל מזהם (מקום חמישי בארץ) אשר גם את התרי הזיהום שכבר קיבל הוא פורץ מפעם לפעם ובשל כך המפעל ומנהליו כבר הורשעו. למעלה כתבתי שמשרד החקלאות משקיע מיליונים בבעיה שאינה קיימת. אני חוזר בי. יש בעיה. לבזן. הם המציאו חומר חדש אשר צריך לנסותו על מישהו או בשפתם לעשות פיילוט. היו שמחים על היותכם שפן הנסיונות של קרנות מחקר אירופיות ובתי הזיקוק של ישראל.

ה

עדכון 10/3/2019 –

התקבל אישור ממשרד מבקר המדינה על בקשתי לבדוק את מכלול הנתונים עליהם התבסס משרד החקלאות בבואו לקבל החלטה לשלם מיליונים מכספי משלם המסים כדי לעודד שימוש באריזות פלסטיק. הפניה נעשתה לאחר שראיתי כי משרד החקלאות ממשתמש בנימוקים אשר במקרה הטוב מהווים בורות ובמקרה הרע מהווים הונאה.

אישר קבלת תלונה במשרד מבקר המדינה על כוונת משרד החקלאות לשלם עבור עידוד שימוש בפלסטיק
5אישור קבלת תלונה במשרד מבקר המדינה

עדכון 1/5/2019

חברת בזן מקבוצת בתי הזיקוק התפארו (ראו הודעה למעלה), כי אזרחי ישראל מתוכננים להיות שפני הניסוי ליריעות הפלסטיק קוטלות החרקים שהם מפתחים. פניתי למשרד הבריאות לשמוע האם יש אישור לשים לנו על הירקות והפירות חומרים אשר מטרתם לקטול חיידקים או בשפה הרפואית – אנטיביוטיקה. תשובת משרד הבריאות לא ממש הפתיעה אותי – לא רק שלא ניתן אישור אלא שהם אפילו לא טרחו לבקש אישור-

רימון שלום רב,

אנו מאשרים את קבלת פנייתך במוקד "קול הבריאות".

אנו מתנצלים על עיכוב המענה.

לאחר ברור מול שירות המזון הארצי נמסר כי

משרד הבריאות לא אישר יריעות פלסטיק המכילות חומרי הדברה או חומרים אחרים הקוטלים חיידקים ונכון להיום אסור להשתמש ביריעות מסוג זה.

בנוסף, גם לא הוגש חומר לאישור מוצר כזה לעטיפה של ירקות או פירות.

במידה ויוגש חומר אנו נבצע הערכת סיכונים וכן נבדוק את התייחסות החקיקה העולמית בנושא.

בברכה,

שירות המזון הארצי

g

4 תגובות על “מכתב פתוח לשר החקלאות אורי אריאל על הכוונה למכור מלפפונים מנויילנים

  1. כמה לא ברור מאליו ההשקעה שלך !
    תודה לך על הכתיבה, הסבלנות והרצון להעביר את הידע אלינו.

    רמון,
    בכל פעילותיך (משתדלת לעקוב) אתה בהחלט אחד האנשים שהכי נותנים לי השראה 🙂 אמרת בעבר באחד הראיונות שלך ששיתוף ידע הוא אחד הערכים המובילים שלך ואתה בהחלט חי כך. תודה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *