את היום האחרון של שנת תשע"ח וכניסת שנת תשע"ט ביליתי בביתו של אדם אשר ידע לחלום ובגדול ושמו לא יוסף אלא דוד. עוד לפני שהמושג מנטור או ניו-אייג' היה קיים, ידע בן-גוריון כי אם יש לך חלום, תוכל להפוך אותו לתכנית ובסוף גם למציאות. כנער בן 18 בלבד התעמת בן-גוריון הצעיר עם האיש החשוב ביותר בקרן הבונד הפולנית (העובדה ששמו של נציג הבונד או הבונד עצמו לא ידועים לאיש כיום מעידה על תוצאות הויכוח). כותרת אותה אסיפה הייתה הציונות כמקסם שווא.

שני דברים הדהימו אותי במוזיאון צריף בן-גוריון בשדה בוקר אשר התפתח משמעותית מאז הייתי שם כילד:

  1. מכתב של ערבי ישראלי (צילום למטה) מבקה אל ערביה המפציר בבן-גוריון לא להתפטר מתפקידו כראש ממשלה ותשובתו של בן גוריון. מכתב מעורר אופטימיות.
  2. חזונו של בן גוריון (בשנת 1953) בעניין ייצור אנרגיה על ידי השמש ועליו אני רוצה להתעכב במאמר זה.

מטבע הדברים, כיועץ כלכלי לבניה ורכישה של בתים ודירות אני נתקל בסוגיות שונות ובאופני חשיבה שונים של משפחות. במאמר זה אני רוצה להציע למשפחות המתכנות לרכושבן גוריון אנרגיה סולארית או לבנות בית פרטי להכניס עוד מרכיב לשיקולים שלהן – אפשרות לייצר חשמל באמצעות אנרגיית השמש – התקנה של פאנלים סולאריים לייצור חשמל. כאשר אני מציע זאת למשפחות המתייעצות אתי אני נתקל פעמים רבות בהטיה מחשבתית נפוצה – עכשיו זה לא הזמן. הטיה זו גורסת שאם בעבר חברת חשמל שילמה עבור חשמל המיוצר באופן פרטי יותר מכפליים ממה שהיא תשלם למי שיתקין פנלים היום, אז כיום ההתקנה אינה משתלמת. זה משתלב עם הרצון שלא לצאת פרייר. כלומר, אם יכולתי להרוויח בעבר 5 והיום אני יכול להרוויח רק 3, אז אנשים רבים יוותרו על הרווח לגמרי ובלבד שלא להיות "פריירים". זוהי תפיסה בלתי כלכלית בעליל. לרווחי העבר אין כל משמעות, השאלה היחידה היא מה אפשר להרוויח בעתיד? יתירה מכך בהחלטות כלכליות, אין כל ערך לשאלה כמה כסף נכנס אלא מהו הרווח או מהי התשואה, כלומר היחס בין הכסף שהוצאנו כדי לייצר השקעה לעומת כמות הכסף שייצרה אותה השקעה. אם בעבר חברת חשמל שילמה תעריף כפול אבל פאנל סולארי עלה יותר מכפול כסף. כדאיות השקעה יש לבצע לפי נתוני ההווה וציפיות לעתיד וללא קשר למה שהיה בעבר. 

באופן כללי אנו כבני אדם נוטים לפאסיביות. יש לכך סיבות אבולוציוניות שקצרה יריעה זו מלתארן אך בקצרה: רוב שנות ההתפתחות שלנו רעבנו פשוטו כמשמעו. אנו "מחונכים" על ידי הטבע לעשות רק פעולות שיביאו לנו תועלת (אוכל) בטווח הזמן הקרוב (הארוחה הבאה, החורף הקרוב וכו'). מחשבה על השקעה שתביא לנו תועלת בעוד 7 שנים היא עבור אלו שלא התאמנו לחשוב כך, מעבר להרי החושך ולכן לא משתלמת. אבל, נחשו מה? רובינו אכן נתמודד עם אתגרים כלכליים גם בעוד שבע, שמונה ועשרים שנים. אבל מאמר זה לא נועד רק כדי לעודד התקנת משטחים (פאנלים) סולאריים למי שיש בית פרטי, מאמר זה נועד כדי שמי שמתכנן בית פרטי, לפחות ייקח בחשבון את האפשרות העתידית לייצר חשמל על ידי אנרגיית השמש ויתכנן את ביתו בהתאם. זו יכולה להיות עבור מי שלא ייקח עצה זו בחשבון בכיה גדולה לשנים אם בעתיד הטכנולוגיה תשתפר עוד הרבה יותר, ההכנסה הפוטנציאלית תהיה הרבה יותר גדולה אבל הגג יתוכנן כך שלא ניתן יהיה להשתמש בו (למשל עם שיפוע לכיוון צפון במקום דרום).

משטחים סולאריים יביאו למתקין שלהם שתי תועלות נוספות מלבד הכנסה קבועה:

א. הצללה של הגג על ידי משטחים המונחים עליו תגרום לבית להיות פחות חם.

ב. החשמל שאנו צורכים משריפת נפט, פחם או גז הורג אותנו פעמיים: פעם אחת על ידי זיהום אוויר ופעם שניה על ידי כך שהוא ממן את אלו הנלחמים בנו. מעבר של יותר ויותר אנשים לאנרגיה נקיה שלא מפרנסת טרור הוא מעשה חשוב גם ברמה הלאומית.

בברכת שנה טובה, שנה של חזון מתגשם, שנה של שלום ואחווה גדלים ומתפשטים, מעשים והצלחות מרובים.

תמונות נוספות מהביקור בצריף בן גוריון ומצפה רמון

מכתב של נער מהיישוב בקה אל ערביה לבן גוריון
מכתב של נער מהיישוב בקה אל ערביה לבן גוריון
יעל - קבר בן גוריון
סמוך לקבר בן־גוריון, הנגב אכן מתמלא חיים
עין לציון צופיה
עין לציון צופיה

 

 

4 תגובות על “דרישת שלום מהעבר אל השנה החדשה

  1. רימון שלום,

    ראשית רציתי לאחל לך, בני משפתך וכל ישראל, שנה טובה ומתוקה, שנת אושר ושגשוג ושנת הגשמת מטרות יעידים.

    אני עוקב אחר כתביך מזאת מספר שנים, הייתי מבין הראשונים להשקעה בספר "משכנתא יעילה".

    אני רוצה להודות לך על השראה, תבונה וחוכמת חיים אשר את משתף ומרביץ בנו.
    כן, גם כאן בגולה שמך הולך לפנייך, עצותייך יעילות גם פה בחו"ל.

    יישר כח, המשך בדרכך הנפלאה.

    בכבוד רב,
    אילן י אברמן
    הולנד

  2. היי רימון, שנה טובה!!

    התעניינתי לפני כמה שנים לגבי פאנלים סולאריים, נאמר לי שחברת החשמל ״שמה רגליים״ ליזמות מעין אלה…
    יש לך עוד פרטים שתוכל לתת בנושא?
    תודה

    1. שלום נעם,
      תודה רבה על תגובתך. איני יודע מהי ההגדרה של "שמה רגליים".
      כשאתה עושה הסכם עם חברה להתקנה של פאנלים, אותה חברה בדרך כלל עושה
      את כל הסידורים מול חברת חשמל כך שבסוף הדרך יש לך הכנסה חודשית קבועה.
      לחברת חשמל אין זכות סירוב לחיבור מערכת שנבנתה על פי התקן.
      בהצלחה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *