נשאלתי פעמים רבות לגבי האפשרות להתחיל לשלם על המשכנתא בעוד מספר שנים. המוטיבציה לצעד כזה הינה במידה ואנו סבורים שבעוד כמה שנים יהיו לנו הכנסות גבוהות יותר או הוצאות קטנות יותר. לדוגמה: קנינו דירה מקבלן, אנו נדרשים לשלם עבורה היום אך בעוד שנתיים כשניכנס אליה נפסיק לשלם שכירות של 3000 ש"ח ואז נוכל להתחיל לשלם את המשכנתא. 

לכאורה זה נראה צעד הגיוני. בפועל זהו צעד מסוכן מאד. במשך השנתיים שאיננו משלמים החוב גדל. על החוב חלים ריבית והצמדה אשר אנו לא משלמים ולכן הם נצברים לתוך החוב. בכל חודש גדל החוב והריבית של החודש הבא הינה על החוב הגדול יותר (ריבית דריבית) וכך הוא מתנפח. 

בשפת העם נקראת הלוואה זו הלוואת בלון: החוב מתנפח ומתנפח ועלול להתפוצץ. מדוע בעצם שיתפוצץ? הרי הבנק אמר לנו מהי תחזית ההחזר בעוד שנתיים. מממ… 

אבל אם יקרה אירוע לא צפוי כמו למשל איחור במסירת הדירה? האם נוכל לשלם גם שכירות וגם את המשכנתא? איחורים במסירת דירה הינם שכיחים. 

אם בכל זאת אתם רוצים הלוואה כזו היא נקראת הלוואת גרייס. המלה Grace באנגלית משמעותה חסד . למשה נותן ההלוואה מוותר על החזרים לפרק זמן מסויים אך כפי שראינו זה לא ממש גמילות חסדים. ישנם שני סוגים של גרייס: 

* גרייס מלא: לא תשלמו במשך תקופת הגרייס כלום והחוב יצבור את ההצמדה והריבית. 

* גרייס על הקרן: בתקופת הגרייס לא תחזירו כלום לקרן ההלוואה אך תשלמו ריבית. עקב תשלומי הריבית החוב יגדל רק בשיעור עליית המדד אך בלי הוספת הריבית לתוכו. אפשר להסתכל על אוברדראפט בחשבון הבנק כסוג של הלוואה עם גרייס על הקרן: הבנק אינו דורש את החזרת הכספים אך גובה ריבית כל חודש. 

אשמח להערותיכם בתחתית מאמר זה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *