משכנתא לכל מטרה - הלוואה טובה הלוואה רעה
אשראי טוב לעומת אשראי רע

רוב המשכנתאות ניתנות לצורך רכישת דירה או בניית בית. ברם, המונח  משכנתא אינו נגזר ממטרת ההלוואה אלא מהבטוחה להלוואה. כל הלוואה בה  ממשכנים דירה לצורך הבטחת החזר ההלוואה נקראת משכנתא. ניתן לקחת  משכנתא גם למטרות אחרות ולא רק לרכישת דירה.

אם למשל אני רוצה לעשות טיול סביב העולם עם משפחתי ואין לי כסף לכך,  אוכל למשכן את בייתי ולקחת 200,000 שקלים הלוואה למימון הטיול. כמובן  שאת הלוואה זו יש להחזיר בתשלומים כמו כל הלוואה.

[table id=2 /]

 

כדאי לשים לב למספר דברים:

א. למרות שמשכנתא ניתנת בריבית זולה יותר היא לא בהכרח זולה יותר. אנו  הולכים למכולת עם שקלים ולא עם אחוזי ריבית. השוואה בין שתי חלופות צריכה להתבצע במונחי סך תשלומים בשקלים ולא על פי ההפרש באחוזי ריבית. משכנתא כרוכה בהשקעת ימי עבודה של שני בני הזוג לצורך המנהלות השונות. ובנוסף כאמור תשלומים לגורמים שונים. אפילו בעת רכישת דירה אני ממליץ לעיתים לא לקחת משכנתא אלא הלוואה רגילה. עוד על נושא זה אפשר לקרוא במאמר אולי לא צריך משכנתא שכתבתי בעבר.

ב. סיבת לקיחת ההלוואה הנוספת – זוהי לדעתי הפסקה החשובה ביותר במאמר – השאלה מדוע נדרשת משכנתא לכל מטרה. ברוב הפעמים שנדרשתי לייעוץ בנושא משכנתא לכל מטרה, הסיבה הייתה חוסר יכולת לעמוד בהלוואות קודמות שנלקחו בחשבון.


Optin Architect

אזהרה חמורה! אם בעבר לקחתם הלוואה אחת או יותר ועתה אתם מתקשים להחזיר אותה, הבנק עשוי להציע לכם כוס תרעלה בתחפושת של תרופת פלא. אתם תשמעו את הבנקאי שלכם אומר משהו כמו במקום הלוואה ב- 7% ריבית לשנה קחו משכנתא ב- 3% ריבית בלבד וככה תקטינו את ההחזר החודשי ותוכלו לאזן את עצמכם. ברוב המקרים זוהי עצת אחיתופל מהסוג הגרוע ביותר. את ההלוואה הראשונה לקחתם כי לא עמדתם בתשלומים השוטפים שלכם. אם הייתה סיבה חד פעמית, המשך הפסקה אינו מיועד לכם. לאחר שלא עמדתם בתשלום החודשי, לקחתם הלוואה ועכשיו יש הוצאה נוספת – הוצאת ריבית. יותר קשה לעמוד בתשלומים החודשיים והמינוס גדל. אתם ממירים את ההלוואה במשכנתא. תשלום הריבית יורד מעט אך עדיין ההוצה גדולה מזו שהייתה בתחילת ההתדרדרות. מהר מאד תמצאו עצמכם גם עם משכנתא וגם עם הלוואה רגילה חדשה. זהו כבר סחרור חובות שמביא לאובדן הבית. לפני שאתם ממירים הלוואה במשכנתא כדי להקל בתשלומים, עשו בדק בית והקטינו את כל שאר ההוצאות כך שתהיו בטוחים במאה אחוזים שלאחר לקיחת המשכנתא, לא תזדקקו לעוד הלוואה או מינוס בחשבון הבנק.

 

   לסיכום

    • כאשר נוצר צורך באשראי אפשר לקחת משכנתא לכל מטרה. למשכנתא יש יתרונות וחסרונות לעומת הלוואה רגילה וכדאי להכיר את כל היתרונות והחסרונות כדי לקבל החלטה מתאימה למשפחה.

 

    • אם יש לכם הלוואה רגילה או מינוס בבנק ואתם רוצים להמירה למשכנתא, עצרו ! המרת הלוואה למשכנתא זוהי קריאת השכמה להתעורר ולהבין שמצבכם הכלכלי מידרדר ועלול להסתיים באובדן הדירה תוך זמן לא רב. עשו בדק בית כלכלי מיידי.

 

  תודה ל ע.ל. על הבקשה למאמר זה. תודה רבה לעמית מ. על תיקון שגיאת כתיב במאמר :-).

2 תגובות על “משכנתא לכל מטרה

  1. יש אלטרנטיבה לבנקים!

    אני לא יכול לעמוד בצד לחוות משהו ולא להפיץ את הבשורה!
    אין סיבה בעולם לשלם ריביות מטורפות שכאלו! כבר כמה שנים שקיימת אפשרות הפלא שנקראת מימון המונים!
    אתה מלווה את הכספים שלהם אתה זקוק בריביות נמוכות ובלי לפחד שיבואו לעקל לך את הנשמה!
    תבדקו אותי!

    1. עמיר תודה על תגובתך,
      בדקתי.
      מימון המונים דורש 4%-8% ריבית בשנה.
      משכנתא לכל מטרה אפשר לקבל (על רכיב הפריים) כ- 1%. על הקל"ץ הריבית תלויה
      במספר השנים אך לתקופה קצרה (המקבילה לתקופה שאפשר ללוות במימון המונים) היא זולה בהרבה.
      אין זה אומר שתמיד הלוואה מהבנק עדיפה אך זה בהחלט אומר שגם ההיפך אינו בהכרח נכון אלא יש לבחון כל מקרה לגופו.
      שוב תודה.
      רימון

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *