בתחילת אוגוסט ראינו תנועה קלה בבורסה האמריקאית. אני בכוונה מכנה זאת תנועה קלה למרות שאנשים שהעבירו את כספים לעוקבי SP500 למינהם ראו לפעמים ירידה של עשרות או מאות אלפי שקלים ביתרות שלהם וזה בהחלט לא נעים. ראו בבקשה את שלושת הגראפים המתארים את הירידה האחרונה:
שלושת הגראפים מתארים בדיוק את אותה ירידה "דרמטית" בבורסה. ההבדל היחיד הוא הגובה ממנו אנו מסתכלים על האירוע. כשהגרף מראה שבוע או באותו יום של הירידה, זה נראה מאד דרמטי. כמסתכלים מגובה מעט גדול יותר עם נקודת מבט של שנה, התנודה נראית פחות גדולה ובפרופורציה של חמש שנים התנודה נראית כחסרת משמעות כמעט. ירידה נקודתית היא בסך הכל בחינת רצינות למי שכשהכניסה כסף לבורסה אמרה שזה לטווח ארוך ולכן לא אכפת לה מתנודות רגעיות. שאלה שחוזרת על עצמה בימים האחרונים היא האם לאור "אי הוודאות" כדאי להכניס עוד כסף או להוציא את מה שבפנים "עד יעבור זעם". זו שאלה שאני מוצא אותה מעט מוזרה. זה כאילו כל חוקי הכלכלה של היצע וביקוש נשברו. אם למשל מחיר של מכונית יורד, באופן טבעי הביקוש עולה ויותר אנשים ירצו לרכוש מכונית. בשוק ההון מנגד כשהמחיר יורד, אנשים נוטים דוקא להפסיק לקנות או אף למכור את מה שכבר יש להם. ההנחה הנסתרת היא שאם יש ירידה, היא תימשך ואם יש עליה גם היא תימשך או בצורה כללית יותר, יש חוקיות שאם נלמד אותה נוכל למכור ולקנות באופן שיגדיל את הסיכוי שלנו להרויח. אנשים שהמקצוע שלהם לתת פרשנות מגדילים את הבלבול עם כותרות דוגמת:
בכוונה הסרתי את שמות המרואיינים. זה לא חשוב. מי שרוצה שיחפש הכתבות המלאות. מה שמעניין יותר הוא התוכן. בכתבה הראשונה: מסחר "כאוטי": משהו שהוא כאוטי, כלומר כזה שאין בו חוקיות כלומר כזה שבלתי ניתן לחיזוי. התנהגות שוק הון היא באמת כאוטית אבל אם זה המצב, אין כל דרך לחזותה ולכן מה שנשאר זה לומר קלישאה שנכונה תמיד ובכל מצב: "תמחור נכון של הסיכונים" יהיה הדבר אשר יהיה. הראיון השני מדבר "תנודתיות" ו"עצבי ברזל". הביטו שוב על הגראפים למעלה. אין אף תקופה בה לא הייתה תנודתיות. אין אף תקופה בה לא היו עוזרים "עצבי ברזל" או טוב בהרבה מכך פשוט אדישות שלווה. כל מי שמכניס כסף לבורסה אמור להאמין שיש כל הזמן תנודות אבל שהמגמה הכללית חיובית. תיארתי את זה היום בפגישת ייעוץ על הלוח שלי:הקו השחור משתולל, עולה יורד כל הזמן. הקו הכחול העדין מייצג את המגמה והוא עולה כמעט בהתמדה מעל 100 שנים. הסיבה שקו הצמיחה הכלכלית עולה היא שאנו משתפרים כל הזמן במה שאנו עושים. כהשהייתי ילד והסבים שלי רצו לשלוח הודעה לבנם שגר בארצות הברית הם היו צריכים לקנות איגרת אויר עם נייר חצי שקוף וחסר משקל, לכתוב והמסר היה מגיע אליו כעבור שבוע. שיחת טלפון נשמרה לאירועים מיוחדים בגלל מחירה. אחר כך ניתן היה לשלוח פקס. היום אפשר לנהל שיחת וידאו גם כמה אנשים ביחד ובחינם. למיטב ידעתי אין אפילו ספר מדע בדיוני אחד שחזה שאנו נהיה אונליין בכל מקום והתקשורת תהיה מהירה כל כך. כשהייתי ילד בסלון היו שתי נורות 150 ואט. היום עם תאורות הלד, כל הבית שלי ושל השכנים ביחד לא מגיעים לצריכה של 300 ואט. צריכת דלק של מכוניות יורדת ועוד ועוד. אפשר לדבר על מדוע אין אנו מרגישים רווחה כלכלית גדולה יותר כשהכל מתייעל אבל זה נושא למאמר נפרד. בקיצור, לעתים עדיף לא לעשות כלום או לפחות לא לשנות כלום. להמשיך להפקיד כסף לשוק ההון בקביעות אם זה מה שחשבתם בעבר שמתאים לכם. לא להוציא את מה שהכנסתם. יהיה בסדר. לגבי אי הוודאות. אי הוודאות רק יורדת כלל שעובר הזמן למרות שאנו מרגישים שהיא עולה. חישבו על ה- 5 לאוקטובר 2023 או על הראשון בפברואר 2020. בשני המקרים היה נראה שהכל מושלם. הכלכלה צומחת. הכל שליו. אין דאגות. בום, סוף מרץ 2020 אנו נחשפים למגיפה עולמית ולמושג שכלל לא הכרנו עד אז – סגר. שנתיים אחרי, אנו כבר יודעים איך מתנהג העולם במגיפה עולמית, פיתחנו יכולת ניהול מרחוק, התייעלנו. בשביל להעביר דירה בטאבו כבר לא צריך לקחת מספר ולהמתין חצי יום אלא אפשר באינטרנט. כך גם העברת בעלות על רכב.
ראשון לאוקטובר 2023. הכל שליו אבל מאחורי הגדר נחרשות מחשבות זדון קטלניות. 10 חודשים מאוחר יותר ולאחר מחיר דמים איום ונורא, אנו יודעים איך מתנהגת המדינה גם במלחמה קשה. אי הוודאות נמוכה יותר. אי הוודאות הוא לגבי דברים שאנו לא יודעים שמחכים לנו אבל ככל שעברנו יותר דברים כך אי הוודאות נמוכה יותר. חישבו על תינוק שהכל מפתיע אותו כל הזמן לעומת איש בן 54 שצריך אלפי זומבים רצחניים של חמאס כדי להפתיע אותו.
אירועים בלתי צפויים שמתרחשים לא מגדילים אי וודאות אלא להיפך, מקטינים את אי הוודאות הכללית בשעה שהם מלמדים אותנו על עוד דברים שיכולים לקרות ועל תוצאה צפויה מהם. את הדברים הלא ידועים, לטוב ולרע אנו לא מכירים וזה בזבוז משאבים נפשיים לדאוג בגללם.

חשמל בהנחה

ובנושא אחר, החל מתחילת אוגוסט 2024, חברת חשמל אינה מונופול באספקת חשמל. מזה כמה שנים חברת חשמל אינה יצרנית החשמל העיקרית אלא חברות אנרגיה אחרות שקנו את תחנות הכח וייצרו תחנות חדשות. עתה גם את האספקה לצרכנים מספקות חברות שונות בנוסף לחברת חשמל. בהליך פשוט כמו העברת קו טלפון סלולארי מחברה לחברה יכולה כל אחת להתחבר לחברה אחרת ולקבל חשמל במחיר זול יותר. איני יכול לבצע זאת בעצמי כי אני גם יצרן חשמל אבל לכם אני בהחלט ממליץ. גם אם נראה ש"חבל לטרוח בשביל 700 שקלים לשנה" כמו שאמר לי מישהו, אני חושב שהייתי שמח לעשות שיחות טלפון מבוקר עד ערב אם כל שיחה הייתה שווה "רק" 700 שקלים.

כתמיד מוזמנים לכתוב הערות למטה., לכתוב ישירות אלי rimon@effm.co.il או להתקשר 054-5232-799.

קישורים

פרטים על ייעוץ משכנתה וייעוץ כלכלי בכלל – https://effectivemortgage.co.il/consulting/
פרקים נבחרים בחינם מהספר משכנתה יעילה –https://rimon.news/freechapter
תובנות כלכליות משנות חיים – https://rimon.news/things
ההסכת (פודקאסט)הון ומיקרופון – http://bit.ly/HonAndMic
הצטרפות לחברים בערוץ היוטיוב כדי לצפות בתכנים ייחודיים או סתם לומר תודה – https://rimon.news/join
קהילת צומחים כלכלית ביחד – https://bit.ly/zomhimcal
קורס נדל"ן חוקי המשחק – https://nadlanrules.co.il/

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *