בימים שבין חג החירות ליום העצמאות אכתוב כמה מאמרים על דברים שלדעתי כדאי לשחרר כדי להתקדם כלכלית ואישית – ביטול מעכבי חירות.המון אנשים מדברים על חופש כלכלי, חירות כלכלית, הכנסה פאסיבית וכו'. באותו אופן המון אנשים מדברים על הרצון בבריאות טובה – העיקר הבריאות וכו'. מעט מאד אנשים מוכנים לשלם את המחיר שנדרש לשלם כדי לזכות גם בזה וגם בזה.מאמר זה יהיה הראשון לכמה מאמרים שאני מקווה לכתוב בין חג החירות ליום העצמאות על יציאה מעבדות לחירות בתחומים שונים.במערכת הבחירות של שנת 1964 הבטיח השר הצעיר שמעון פרס ז"ל שיום יבוא ובישראל תהיה מכונית לכל פועל. חיפוש בארכיון העיתונות הישראלי מראה עשרות פעמים בהן צוטטה הבטחה זו, בדרך כלל כדי ללגלג על פרס. לפני כמה שבועות כתבתי ברשת על בחירתנו להחזיק במכונית אחת במקום שתיים במשפחה. מסתבר שבחירה זו היא קוריוז מספיק מעניין כדי לשלב אותי בכתבה שנעשתה בערוץ i24 על העניין:לדעתי בחירת האופן בו נתנייע ממקום למקום הוא מהדברים החשובים ביותר לכלכלה המשפחתית שלנו. זה מתחיל בגיל צעיר עם ההחלטה מתי לרכוש את המכונית הראשונה(האם כחייל/סטודנט או לאחר מכן אוכל להסתדר בלי מכונית?) וממשיך לשתי שאלות חשובות לא פחות:מה מחיר המכונית שארכוש?איך אממן את המכונית שהחלטתי לרכוש בסעיף 1.אם הייתי צריך להסתכל על חבורת צעירים בני נניח 25 ולנחש מה הם יחשבו על מצבם הכלכלי בגיל 50, לדעתי אוכל לחזות זאת בצורה די מדוייקת באמצעות שאלה בודדת: האם לקחת הלוואה לרכישת רכב? על הלוואות בכלל והלוואות רכב בפרט עסקתי בעבר מספיק. עכשיו אני רוצה להתעסק ברכב השני של המשפחה. אותו רכב שקונים נניח ב- 60,000 שקלים. רכב זה יעלה בחודש נניח 3000 שקלים: ביטוח, תיקונים, טסט, דלק והכי חשוב, ירידת ערך בהנחה שלאחר הרכישה הראשונית נרצה גם להחליפו בעוד כמה שנים. אם נבחר לא לרכוש רכב זה ובמקומו להשתמש בתחבורה ציבורית ובמקביל להשקיע סכום זה בשוק ההון בתשואה ממוצעת של 8% יהיו לנו בעתיד:כ- 310,000 שקלים לאחר 5 שנים, 680,000 לאחר עשור או אם נתמיד בכך, מעל 5 מיליון בעוד 30 שנים. אל תטעי, איני ממליץ להיות עם רכב אחד או שניים. זה לא ענייני. הדבר היחיד שאני חושב שכדאי לדעת זה את ההשלכות של כל החלטה. זה הקטע שלעתים מזניחים בעומס החיים הרגיל. נניח זוגות שאומרים, "לעולם לא נוכל לרכוש דירה", הנה הדירה שלכם בגיל 35, אם בגיל 25 בחרתם באופן שונה מרוב הסובבים שלכם. גם לאחר מכן, כשרואים את המספרים למעלה אפשר להבין שהשאלה עוד X שקלים בשכר כשמתלבטים בין מקומות עבודה או דירה X לעומת דירה Y כשבוחרים דירה יכולה להיות שווה בסופו של דבר מאות אלפי שקלים בגלל האפשרויות להיות תלויים ברכב אחד ולא שניים באחת החלופות של עבודה או מגורים.למאמר זה עשיתי "בדיקת חומרים" בקבוצה צומחים כלכלית ביחד. כמה נושאים שאלו שם וכדאי לתת עליהם את הדעת:הגזמת: רכב שני לא עולה 3000 בחודש. מן הסתם מדובר בדוגמה. אני מזמין כל אחד לשים את המספרים המתאימים לו ולחשב את התוצאות האישיות שלו. לרבים רק ההלוואה על רכב שני היא 3000 שקלים. אפשר גם לטעון שלא לקחתי בחשבון עלות תחבורה ציבורית(כעשרים שקלים ליום בתוך גוש דן). מצד שני לא לקחתי בחשבון גם עלויות חניה שלדעתי גבוהות בהרבה. זה לא משנה. כאמור, שכל אחת תבדוק עם המספרים האישיים שלה. בעתיד אכניס לאתר מחשבון ריבית דריבית משוכלל. עד אז מוזמנות לבדוק זאת באתרים רבים אחרים.בדיחה: איש אחד מדליק סיגריה לייד חברתו. אומרת החברה, אם לא היית מעשן, היית יכול בכל הכסף שחסכת לקנות למבורגיני. את מעשנת? שואל החבר. לא. עונה האישה. אז איפה הלמבורגיני שלך? 😊אחרי שצחקנו, ברור שהעובדה שחוסכים בסעיף הוצאות אחד לא תיצור איתנות פיננסית משמעותית אם פשוט נעביר את הכסף לסעיף הוצאות אחר. מצד שני, אין ספק שאם אנו צרכנים מודעים ואנו באמת שמים את הכסף במקום שייתן לנו מקסימום רווחה(בניגוד למקסימום רווח) והחלטנו שבמקום סיגריות נעשה כל שנה טיול לחו"ל או במקום רכב שני נעשה כל שנה טיול לחו"ל אז אולי לא יצרנו בסיס כלכלי יציב יותר אך זו בהחלט הזמנה לבדוק האם סדרי העדיפויות שלנו באמת הם כאלו המביאים למירב הרווחה או שמה אנו פשוט זורמים עם מה שהחלטנו פעם או מה שראינו אצל משפחה וחברים וכלל לא חשבנו על החלופות וההשלכות של כל חלופה.בישראל אי אפשר להשתמש בתחבורה ציבורית: זה טיעון מוזר כשאתם מדברים עם אדם שמשתמש לא מעט בתחבורה ציבורית כולל בחירה בכך כשמכונית חונה לייד הבית. דוגמה משבוע שעבר. אמצע השבוע בערב ואשתי חפצה בארוחה ויטנאמית. הנטיה הטבעית, ברירת המחדל, היא כמובן להכנס למכונית ולנסוע לתל אביב. שניה לפני שעשינו זאת, בדקנו וראינו שנסיעה ברכבת קלה תהיה מהירה הרבה יותר שלא לדבר על נטולת מתח הניווט בים הקורקינטים והליך חיפוש החניה המעיק עד מוציא חשק בכלל להגיע ללב ת"א. אוקיי, תאמרו, יש לך מזל, אתה גר במקום עם נגישות טובה. העניין הוא שאנשים פעמים רבות כלל לא בודקים. מישהו כתב לי, מפתח תקווה זו לא חוכמה, נראה אותך מגיע מראש העין לת"א. ובכן, גם מראש העין לתל אביב בבוקר עדיפה תחבורה ציבורית על רכב פרטי:אז ברכב פרטי נסיעה מראש העין לתל אביב תיקח בממוצע שעה אבל בפועל לעתים 40 דקות ולעתים שעה וחצי. בתחבורה ציבורית הנסיעה תיקח 40 דקות.ראש העין ירושלים?בממוצע אותו זמן אך ברכב פרטי יש שונות גדולה בין שעה לבין שעה וארבעים דקות. שתי הערות חשובות על השוואה זו:נראה שאין יתרון מובהק מבחינת זמנים בשעות העומס בין רכב פרטי לתחבורה ציבורית. לצד זאת לדעתי יש הבדל אדיר באיכות הנסיעה כשאתה צריך להילחם בכל האחים לצרה על הכביש עם שעה של גז-ברקס לעומת העברת אותה שעה בדיוק(או פחות מכך) בקריאת ספר.בחישוב זמן הנסיעה בתחבורה ציבורית נלקח בחשבון גם זמן ההליכה ברגל ממקום התחנה אל היעד בפועל. בנסיעה במכונית לא נלקח בחשבון זמן חיפוש החניה וההליכה ממקום החניה אל היעד אליו רצית להגיע בפועל.תחבורה ציבורית זה נורא: האוטובוסים מאחרים, צפופים וכו'. נכון. לעתים יש בעיות. אבל זה שווה בדיקה. גם במכונית כפי שראינו בדוגמאות מעלה זמן הנסיעה הוא מאד מאד לא אחיד. לגבי צפיפות, תלוי בקו. יצא לי להיות כמעט לבד באוטובוס. הייתי בהחלט שמח לראות משרד תחבורה שבמקום להתעסק כל כך הרבה במחירי הכרטיסים שגם ככה נמוכים מאד, תתעסק בשיפור חווית המשתמש של התחבורה הציבורית. חישבו למשל על פרוייקט נטיעת עצים להצללת תחנות אוטובוס.מכונית שניה זה חופש: את הערה הזו אהבתי במיוחד. שניים כתבו לי אותה כל אחד עם תיאור החופש שמקנה לו המכונית. ראשית אני מסכים, מכונית זה חופש תנועה גדול יותר אבל במחיר כלכלי שיכול היה לקנות חופש אחר. שתי הדוגמאות שנתנו אלו שכתבו זאת הן המחשה טובה. אחד כתב לי שבזכות המכונית השניה הוא יכול לעשות קניות כשאשתו בעבודה וכך הוא חוסך משלוח מהסופר. אני מצידי, אם היו לו 10 מכוניות ועלות המשלוח מהסופר הייתה כפולה, עדיין הייתי מעדיף משלוח על סיוט הקניות בסופר. כאמור, עניין של טעם. השני אמר לי שבזכות המכונית השניה הוא יכול לנסוע לעבודה בשבת כשאשתו מבקרת משפחתה. אינו יודע במה עובד האיש הזה אבל אם לא מדובר בעבודה חיונית(רופא/כבאי) אז בהחלט יכול להיות שסדר הדברים שונה ולו היה מוותר על המכונית השניה לא היה נאלץ לעבוד בשבת. מה הקשר לחירות?אפשר לקשר זאת לחירות כלכלית והדרך הקצרה יותר להגעה אליה אם נבחר לפעול בצורה שונה מזו שנראתה לנו ברורה מעליה. אני חושב על זה בצורה רחבה יותר ומציע לקחת חירות מהשאלה מה חושבים עלינו. מכונית היא פעמים רבות מענה לצורך שיחשבו שאנו מצליחים, מוצלחים וכו'. לומר בעבודה אני צריך לצאת בחמש וחצי כי ברבע לשש יש לי אוטובוס עלול לפגוע לי באגו, בעיני עצמי בלבד, לעומת שיח על יתרונותיה של הטסלה החדשה לעומת המודל הקודם או לעומת רכב אחר. אבל… אלו שאולי חושבים שאני מוצלח כי יש לי רכב X, לא רואים את השיחות המתוחות שלי עם אשתי על השאלה איך מצמצמים דבר X או דבר Y כדי לא להכנס למינוס או בתקווה לסגור המינוס. חיזרו לטבלה למעלה או בנו לעצמכם טבלה דומה ותראו ישועות. בכל מקרה, אני מציע להרחיב העדשה דרכה אנו בוחנים מציאות כלשהי ותמיד לשאול עצמינו מה יקרה אם נבחר חלופה. הייתה אצלי פעם לקוחה, שבייעוץ הגענו ביחד להבנה שההלוואת הרכב עומדת בינה לבין הדירה שהיא רוצה לקנות. הצעתי למכור את המכונית הזו כיוון שעבודתה ברמת החיל לא רחוק מתחנת הרכבת. לדבריה זה לא אפשרי כי כמה פעמים בחודש היא נשארת לשיחות ועידה עם ארה"ב בלילה. המלצתי לה לבחון כמה יעלו לה 4 פעמים בחודש מונית מפתח המשרד עד הבית בערבים בהם היא מסיימת לעוד מאוחר. בקיצור, משמעותית זול יותר מהרכב.כתמיד מוזמנים לכתוב הערות למטה, לכתוב ישירות אלי rimon@effm.co.il או להתקשר 054-5232-799.קישוריםפרטים על ייעוץ משכנתה וייעוץ כלכלי בכלל – https://effectivemortgage.co.il/consulting/פרקים נבחרים בחינם מהספר משכנתה יעילה –https://rimon.news/freechapterתובנות כלכליות משנות חיים – https://rimon.news/thingsההסכת (פודקאסט)הון ומיקרופון – http://bit.ly/HonAndMicהצטרפות לחברים בערוץ היוטיוב כדי לצפות בתכנים ייחודיים או סתם לומר תודה – https://rimon.news/joinקהילת צומחים כלכלית ביחד – https://bit.ly/zomhimcalקורס נדל"ן חוקי המשחק – https://nadlanrules.co.il/
אני מסכים עם כל מילה , ואני גם יוסיף אני אישתי וילדיי גרים באזור המרכז, ואין לנו רכב בכלל מעל 10 שנים אמרו לי בעבודה אני משוגע, אמרו לי בעבודה ביום שיהיה לך ילדים אתה תרוץ לקנות, והילדים גדלו ובזכות זה אני קניתי דירה בחיים צריך לעשות סדר עדיפויות מה חשוב לך יותר לי ולמשפחתי היה יותר חשוב לקנות דירה ובסוף בעבודה אמרתי צוחק מי שצוחק אחרוןהגב
יישר כח גילי, לא כי אני חושב שבחירה א' עדיפה מחלופה ב' אלא כי הצלחתם להבין מה טוב למשפחתכם למרות קולות חזקים מבחוץ.הגב
שבת שלום וחג שמח רימוןכתמיד, תענוג לקרוא את המאמרים שלך והם גם מעוררים חשיבה בנושאים שבדרך כלל אנו נוטים לעבור עליהם לסדר היום.שאלה בקטגוריית ה-"הגזמת" : האם לדעתך קיימים אפיקי השקעה סולידיים לסכומים של כמה עשרות אלפי שקלים שנותנים תשואה שנתית נטו של 8% ? אשמח לשמוע, אני לא מכיר כאלה.תודה רבה לך רימון, יישר כוחך והמשל בפועלך המבורךהגב
תודה רבה יהושע, השאלה איך אתה מגדיר סולידים? אם אתה מגדיר סולידי כמשהו עם סיכוי נמוך להפסד אז מדד מניות מפוזר לתקופה של עשר שנים ומעלה יהיה בעל סיכוי מאד נמוך להפסד. אם אתה מגדיר סולידי כללא תנודתיות כלל, כלומר שבכל טווח זמן לא יהיה הפסד אז תצטרך לעשות את החישוב מחדש עם תשואה של כ- 4%. בהצלחה.הגב
מאמר מעולה ומרק כתמיד מחשבה מאוד מאוד נכונה, מצד אחד כתבת נגד החזקת רכב שני, והמשמעות שרכב אחד זה כן הגיוני. למרות שהרעיון שלך נכון גם נגד רכב אחד. אבל ברכב אחד אני חושב שהחשבון לא נכון. כי נכון שאפשר לוותר על הרכב ולחסוך 5 מלון בשלושים שנה, אבל באותם שלושים שנה יורדת האיכות חיים (כי בסוף רכב זה נעים ונח, וכשצריך לעשות הרבה סידורים וקפיצות מכאן לשם וכו', מונית זה לא פתרון). באותה מידה אתה יכול לומר 'תאכלו רק לחם וירקות, ואת שאר הכסף תחסכו, וכך בשלושים שנה תהיה לכם דירה חמישית'. זה אולי נכון בחשבון, אבל בשביל מה לשמור את הכסף לסוף החיים? בשביל שאז נאכל בשר? אני אולי כותב קצת מבולבל, כי אני מכניס את המילים מהראש למקלדת. אבל העקרון הוא שלא תמיד נכון "להשקיע כדי שבסוף החיים יהיה לי כסף", משום שאני צריך לחיות את החיים הטובים כאן ועכשיו. מקוה שהרעיון מובןהגב
תודה רבה על המילים החמות ארי, ראה מה עשית כאן – טענת טענה שלא נמצאת במאמר(שאפשר להסתדר בלי מכונית אחת) ואז התווכחת איתה כדרך לשלול את האפשרות להסתדר בלי שתי מכוניות. אני לא חובב של שיטה זו ובדרך כלל הייתי מסיים כאן את הדיון. כאות תודה על הפתיח, אמשיך. בין אחד(במקרה זה שתיים) לאפס יש אינסוף מספרים. לומר שאם מציעים שיטת תחבורה שונה, זה אומר שגם אוכלים בצורה זונה זו הסתכלות שאיני מתחבר אליה. אני מכיר גם בתחום התזונה את טיעוני הא"אין לזה גבול" כשאני מציע לאנשים לאכול בריאה יותר. אבל יש גבול. תמיד יש גבול, כל אחד שם אותו במקום אחר. אחד מבין שקוקה קולה מזיקה לבריאות ובוחר לא לצרוך אותה והשני מבין שגם קולה וגם סטייק מזיקים ולא צורך את שניהם. זה מתחבר גם לעניין ה"רק לחם וירקות". כטבעוני, בהחלט ייתכן שמה שבעיניך ייראה כארוחה דלה ו"מסכנה" בעיני יהיה דרך חיים נורמלית ללא קשר לעלות. בשר לא הייתי אוכל גם אם היו לי מיליארדים. שים לב שלא כתבתי מה כדאי לדעתי לעשות מלבד ההמלצה לבדוק מה הכי מתאים לכם. כתבת למשל שרכב אחד זה כמעט חובה בשעה שמגיב אחר כתב שהם מסתדרים היטב ללא רכב כלל. שים לב, אחזקת רכב יכולה להיות הפער בין רכישת דירה בתל אביב לעומת ראש העין. האם בהכרח להיות עם רכב ולנסוע כל יום שעה בפקק לעבודה בת"א זו רמת חיים גבוהה יותר מלגור בת"א ולרכב על אופניים 10 דקות לעבודה? עלות הרכב היא לא רק לצורך צבירת הון. היא יכולה גם לשמש לסופ"ש בחו"ל כל חודשיים(6,000₪). האם בהכרח אחד הוא ירידה ברמת החיים והשני עלייה? איני בטוח. עניין של טעם אישי. מה שבטוח שמי שפועל ללא בדיקה של הדברים אלא מתוך הרגל, עלול לעשות דברים שאינם מביאים לרווחה המירבית על פי טעמו. בהצלחה בכל.הגב
שלום רימון, מאמר מעניין. אך אני חושב שההשוואה שביצעת בין רכב לתחב"צ לא הוגנת. ההשוואה מניחה שכל אחד גר בתוך תחנת האוטובוס . המציאות בד"כ רחוקה מכך. רכב לעומת זאת, אכן נמצא סמוך מאד לבית/ דירה.אני מתגורר בלוד, ולא מסוגל לחשוב על מקרה שבו תחב"צ עדיפה על רכב (בשכונה שלי לפחות). (אם הייתי גר סמוך מאד לתחנת הרכבת, המצב היה שונה). אגב, אנחנו עם רכב אחד, מטעמי חיסכון, לא נוחות.הגב
תודה איתי, אם ב"לא הוגנת" אתה מתכוון ששתי החלופות לא זהות, אני מסכים. לכל חלופה יתרונות וחסרונות. אין כוונה לטעון שחלופה אחת עדיפה בהכרח על השניה אלא להציג מעט יותר שיקולים ממה שאנשים בדרך כלל עושים כדי שכל אחד יבחר את מה שהכי טוב עבורו. מטבע, הדברים אם אחת החלופות אינה אפשרית עבורך, אז ההתלבטות אינה קיימת. כתבת "איני מסוגל לחשוב על מקרה…". לאחר קריאת המאמר, מזמינך, במקום להישאר עם המחשבה "לא מסוגל לחשוב על…", פשוט לפתוח Google maps וממש לבדוק מהו זמן הנסיעה בכל חלופה. עדיף לקבל החלטה או לפחות לנהל דיון עם נתונים ולא עם תפיסות מוקדמות. כתבת אם הייתי גר בשכונה… אבל מקום מגורים אינו גזירת שמיים אלא בחירה. הנה עוד קריטריון שכדאי לקחת בחשבון בבחירת המגורים הבאה. אני גר 1.5 ק"מ מהרכבת הקלה. אפשר להסתכל על זה כ"אילו הייתי גר קרוב…" ואפשר לחשוב על ההליכה כזמן מהנה לשיפור הבריאות וההשכלה(הקשבה לפודקאסטים). בהצלחה רבה בכל.הגב