הקליקו להפעלת הסרטון

לאורך השנים פגשתי כבר מאות אנשים, נשים ומשפחות ממגזרים רבים, שכבות סוציו אקונומיות מגוונות ומקומות שונים. גישה שחזרה על עצמה אצל משפחות רבות ללא קשר למצבן הכלכלי הייתה הגישה הגורסת שכסף הוא סוג של רעל ויש לסלקו מחזקתינו.

אותן משפחות לא אמרו זאת כמובן. רובן היו רוצות עוד כסף אבל בפועל ככה בדיוק הן התנהגו. בחנו את עצמיכם, האם אתם רוצים להיפטר מהכסף שלכם? קרוב לודאי שעניתם לא. אולי חלקיכם ענה, אין לי כסף. אבל בואו נבדוק לא רק מה אתם אומרים אלא גם איך אתם מתנהלים?

נניח שהייתי נותן לכם כעת שיק של 50,000 שקלים. מה הייתם עושים איתם? ענו באמת. כדאי אולי לכתוב על דף.

אם עניתם משהו בנוסח, הייתי קונה X, הייתי משפץ Y או נוסע לחופשה Z או הגרוע מכל האחרות – הייתי מחזיר חוב C, אתם בדיוק אלו שחושבים שכסף הוא רעיל ויש להפטר ממנו ברגע שהוא נכנס לחשבון. ניחוש שלי הוא שאתם כנראה לא במצב כלכלי איתן. יכול להיות שיש לכם בית גדול, מכונית (או שתיים) יקרה וילדים בחוגים רבים אבל אני מנחש שאינכם איתנים כלכלית. את רמת החיים הגבוהה אתם ממנים על ידי הכסות שוטפות גבוהות אך מה יקרה אם מסיבה כלשהי לא תעבדו שלושה חודשים? מה יקרה אם לא תעבדו שנה?

עניים קונים, עשירים משקיעים

וזה בכלל לא קשור לגובה ההכנסה! בהנחה שהצרכים הבסיסיים שלכם סופקו עוד לפני קבלת ה- 50,000, התגובה שלכם לכסף הבלתי צפוי היא זו שתקבע האם גם בעתיד אתם תהיו עסוקים בהישרדות, בחישובים כדי "לגמור את החודש" ומיני מחשבות לא נעימות דומות. אם לעומת זאת השקעתם את הכסף אתם יודעים שלאט לאט הוא יגדל. 50,000 יכולים להיות בסוף השנה 55,000 ובסוף שנה שאחריה 60,500 שקלים וכן הלאה. עם 100,000 בשנת 2003 רכשתי דירה בשווי 400,000 שקלים אשר שווה היום מעל 2 מיליון. רוב ההשקעות שלנו בחיים לא יניבו מעל 19% תשואה לשנה כמו השקעה זו. אבל אם בתור בחור צעיר הייתי בוחר לקחת את ה- 100,000 שקלים ואיתם לרכוש מכונית או לצאת לחופשה היום היו לי פחות 2 מיליון שקלים במקרה האמתי או פחות כ- 300,000 שקלים עם תשואה של ("רק") 7% בשנה. אם ההוצאה החודשית שלי היא 15,000 שקלים אז 300,000 מאפשרים כמעט שנתיים ללא עבודה ובלי פגיעה ברמת החיים. משפחה שיכולה להתקיים שנתיים ללא עבודה היא משפחה איתנה פיננסית.

אותם עניים (כאמור, גם אם ההכנסה שלך 40,000 נטו בחודש, את בעיניי עניה אם החישוב נכסים פחות התחייבויות שלך נותן מספר הקרוב לאפס או אם חודש ללא עבודה יגרום לתחושת חוסר חמצן וחוסר ביטחון כלכלי) שסכום כלשהו של כסף ישר גורם להם לרצון לצרוך מוצר או שירות מסוימים מרגישים שהם נוהגים בחוכמה כלכלית אם רכשו מוצר מסוים בהנחה או "במבצע". אפשר יהיה לשמוע מהם פעמים רבות משפטים כמו "בבלאק פרידיי קניתי טלויזיה 80 אינטש ב- 5000 שקלים" חבריהם יטפחו על שכמם ויענו – "לא כסף". באופן כללי את הביטוי "לא כסף" אני שומע יותר מאנשים שחסר להם כסף. אבל לקנות מוצר לא דרוש ולא משנה באיזה סכום, זו החלטה כלכלית לא טובה. ההפרדה בין ה"דרוש" ל"רצוי" היא זו שתקבע אם תתקדמו כלכלית או שלא.

כדי לראות איפה כדאי להשקיע כדי לקבל תשואות אני ממליץ לקרוא את המאמר הקודם בנושא – ההשקעה הראשונה שלכם בבורסה.

ומה היחס שלכם לעשירים?

עמותת ניצוצות הינה עמותה אשר מכניסה אנשים מתחומים שונים להרצאות בהתנדבות בבתי ספר. לפני שנה העברתי סדנת צמיחה כלכלית במסגרת הארגון לילדי כיתה ח' מפתח תקווה. באחד המפגשים שאלתי את הילדים מה הם חושבים על עשירים והתחלתי לכתוב על הלוח את מה שאמרו הילדים על עשירים: קמצנים, תכמנים, רודפי בצע, מעלימי מס, גונבים מחלשים ועוד ועוד. לאחר מכן שאלתי את הילדים "מי רוצה להיות עשיר?" כל הילדים הרימו ידיים. ביקשתי ושישאירו ידיים למעלה ויסתכלו על ההגדרות שהם נתנו דקה קודם לעשירים: קמצנים, תכמנים, רודפי בצע ובו'… אמרתי להם שאם הם לא יש ישנו את גישתם אין להם סיכוי להיות עשירים כי התת מודע שלהם יחסום אותם מהיכלל בקבוצה עליה הם חושבים כל כך הרבה דברים רעים. הזמנתי אותם להסתכל על החיים אחרת. עובדה במבני ציבור רבים דוגמת בית חולים, מוזיאונים ואפילו אותה פעילות שעשיתי מולם, בסוף מי שתרם כדי שהיא תצא לפועל הינם אנשים עם כסף אותו החליטו לחלוק עם אחרים. אז אולי אנשים עם הרבה כסף הם כמו אנשים אחרים בדיוק? חלקם קמצנים וחלקם נדיבים? חלקם תכמנים וחלקם ישרים כמו סרגל?

בידקו מה אתם חושבים על הקבוצה אליה אתם רוצים להצטרף. זה עשוי להיות אחד ממגדירי הסיכוי שלכם להיכלל בקבוצה זו.

אשמח לקרוא תגובות שלכם למטה או ישירות אלי לטלפון 054-5232-799 או למייל rimon@effm.co.il


הצטרפו לקהילת צומחים כלכלית ביחד – https://bit.ly/3a0E4P4 ותוכלו להשפיע על תכנים עתידיים, לראות דברים לפני כולם ולהיות חלק משיח כלכלי מקדם.
פרקים בחינם מהספר משכנתה יעילה – http://bit.ly/2MnhWEC
תשע תובנות כלכליות משנות חיים להורדה בחינם – https://bit.ly/2URmUMn
קורס דיגיטלי – השקעות נדל"ן – https://bit.ly/3jQJhxg
קהילת צומחים כלכלית בפייסבוק – https://bit.ly/zomhimcal
וההסכת (פודקאסט) – הון ומיקרופון בכל אפליקציה שיש לכם

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *