רכשתם דירה מקבלן לפני כמה שנים/חודשים או דירה מיד שניה לפני כמה חודשים. בעת הרכישה ולקיחת עתה מתקרב היום המיוחל ואתם אמורים להיכנס לדירה הנרכשת. ישנם כמה דבר שמומלץ מאד לעשות מראש כדי שהמעבר יעבור חלק. 

ביטוחים

אם לקחתם משכנתה לצורך רכישת הדירה, הבנק דרש ביטוח חיים עבורכם. ביטוח זה יבטיח פירעון מוקדם של כל המשכנתה במקרה מוות של אחד מבני הזוג לפני תום המשכנתה.

כאשר הדירה נרכשת בעסקת יד שניה ידרוש הבנק גם ביטוח לדירה לפני מתן המשכנתה. לעומת זאת ברכישה מקבלן הבנק אינו דורש ביטוח דירה כתנאי לקבלת המשכנתה. למעשה פעמים רבות המשכנתה נלקחת עוד לפני שיש דירה – בעת שהבניין עוד לא נבנה. עד שאתם מקבלים את הדירה, הקבלן והבנק המלווה אחראים לביטוח. ברם הבנק לא רוצה לרדוף אחריכם למשל שנה לאחר מתן המשכנתה כדי שתעשו ביטוח. לפיכך בעת שאתם חותמים על המשכנתה אתם חותמים גם על הסכמה לכך שאם לא תעשו ביטוח דירה, הבנק יבטח בעצמו ועל חשבונכם. קל לנחש שביטוח שהבנק עושה במקומכם ועל חשבונכם יהיה בסבירות גבוהה יקר יותר ופחות טוב. לפיכך עם קבלת הדירה יש לוודא שיש לכם ביטוח דירה על פי דרישות הבנק שנתן משכנתה או במקרה שאין משכנתה על פי הבנתכם. אתם יכולים לקבל הצעת מחיר לביטוח מסוכן שעובד אתי על ידי לחיצה כאן. הבנק דורש ביטוח דירה בסיסי. שתי הרחבות ביטוח שכדאי לשקול:

  • ביטוח צד ג' – נועד לפצות מישהו אחר אשר ניזוק כתוצאה ממשהו שקרה בדירה שלכם. למשל אם החלה אצלכם שריפה והתפשטה לדירות נוספות. אם נפל מהמרפסת שלכם עציץ ופגע ברכב חונה (או בעובר אורח) וכן הלאה.
  • ביטוח לשווי הדירה במקום לשווי בניית הדירה (ערך כינון בשפת הביטוח). ביטוח דירה רגיל מבטח את עלות בניית הדירה. ההיגיון הוא שבמקרה והדירה נפגעת חברת הביטוח תבנה אותה מחדש. הבעיה מתחילה במקרה וכל הבניין ניזוק קשות. נניח אירוע קיצוני (שריפה, רעידת אדמה) בו הבניין כולו נהרס. חברת הביטוח תקצה לבניית דירה בגודל 120 מטר נניח 5000*120 = 600,000 שקלים. אם כל שאר הדירות מבוטחות או אם כל שאר הדיירים יכולים להוציא מכיסם 600,000 שקלים – אין בעיה. אבל מה קורה אם לחלק מהדיירים אין ביטוח וכסף? הרי אי אפשר להתחיל בניה נניח מקומה 5. כדי למנוע מצב זה אפשר לרכוש הרחבה לביטוח אשר מאפשרת לחברת הביטוח לתת לכם מזומן בשווי הדירה כך שתוכלו לרכוש דירה באותו שווי במקום אחר. ביטוח זה חשוב במיוחד במקומות בהם יש פער גדול בין עלות הבניה לשווי הדירה בפועל (בגלל פערים בעלות הקרוקע). למשל דירה בגודל 120 מטר אפשר לרכוש בנצרת עלית במחיר זהה לעלות הבניה – 600,000 שקלים. דירה בגודל זהה בקרית אונו תעלה מעל שני מיליון שקלים.

עדכון כתובת

כדי שדוחו"ת החניה ושאר מרעין בישין יגיעו לכתובת הנכונה לפני כפל ועוד כפל קנס יש לעדכן כתובת במשרד הפנים. בנוסף על כך כדאי לעדכן באופן פרטני את כל המוסדות השולחים לכם דוחו"ת בדואר ישראל. אם למשל קרן הפנסיה שולחת לכם דו"ח רבעוני או שנתי בדואר, יש לעדכן בשינוי הכתובת. אחרת לא תקבלו את המכתב המודיע לכם על הכפלת דמי הניהול. לקרן הפנסיה, קרן ההשתלמות וכו' זה נוח שאינכם מקבלים את הדוחו"ת שלהם ולכן למרות שמכתבים שלא נמסרים חוזרים לשולח, אל תצפו לקבל טלפון לעדכון כתובת לאחר שהדו"ח לא יגיע אליכם. כדי לוודא את מי חשוב לעדכן תוכלו להיוועץ בהר הביטוח והר הכסף.

בנוסף לעדכון כתובת בכל המקומות שזכרתם, אני ממליץ לרכוש שירות עקוב אחרי בדואר ישראל למשך שנתיים לפחות.

אינטרנט כבלים וכו'

כדי להיכנס לדירה כשיש בה כבר אינטרנט וכבלים, מומלץ לתאם את ההתקנות של החברות האלו כשבוע לפני הכניסה לדירה

המשכנתה

אם עשיתם את התכנון הכלכלי לרכישת הדירה (ייעוץ משכנתה) אצלי, אתם בודאי זוכרים שהתכנון לא נעצר בקבלת הדירה ותשלומי המשכנתה אלא המשיך שנים קדימה – מה לעשות כשיש קרן השתלמות, מה לעשות אם ילד מתחיל אונב' וצריך לשלם שכר לימוד או מצד שני ילד מסיים גן פרטי ומתפנה כסף וכו'. בנוסף יש שינויים בכלכלת המדינה שאת ההשפעות שלהם על המשכנתה יש לבדוק כל כמה שנים. זה הזמן לחזור לתכנון המשכנתה המקורי – מסמך הייעוץ שקיבלתם ולשים ביומן שלכם תזכורות לכל האירועים בשנים הבאות בהם יש לבדוק אפשרות לשינויים במשכנתה. מגיעות לכם בדיקות מיחזור בחינם אז למה לא לנצלן?

בהצלחה רבה והרבו אושר בדירה החדשה. יש לכם הצעות לדברים נוספים שיש לעשות? כתבו למטה בבקשה.

הערות? שאלות? אני כאן – 054-5232-799 rimon@effectivemortgage.co.il

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *