בכתבה שפורסמה היום ב- YNET, התקשיתי להבין אם הכתב העורך או דוברי האוצר איבדו לגמרי את הראש. שטף כזה של נתונים סותרים גרם לי לחשוב שחיברו כתבות משנים שונים לכדי כתבה אחת. אם זה לא היה מצחיק וכו'…

ברקע הכתבה, הודעה של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה כי קצב בניית הדירות ירד ב- 12%. כל מי ששמע פעם את המונח היצע וביקוש מבין שאם המטרה הינה הפחתת מחיר דירה, אז עצירת בניה היא חדשות רעות מאד. אפשרות של עצירת בניה נחזתה גם על ידי כתגובה למדיניות הכלכלה המנוהלת שיצר האוצר עם מחיר למשתכן.

תגובות האוצר תגובת האוצר לידיעה על ירידה בהתחלות הבניה

 

 

בשטח אני רואה אנשים רבים הרוכשים דירה להשקעה על שם הילד או הילדה שלהם. הציבור הישראלי לא שונב מכל ציבור אחר. ככל שנטל המס עולה, כך עולה תכנון המס. באופן זה במקום שהמדינה תקבל את 6% מס הרכישה בתוספת 10% מס על השכירות כפי שהיה לפני השינויים, המדינה תקבל אפס מס רכישה ואפס מס על השכירות. אבל אולי באמת דירות רבות בשכונה ד' של באר־שבע וכו' עברו ממשקיעים לצעירים שבאמת גרים בדירות אלו (אחרת הם עצמם משקיעים על אף שזו דירתם היחידה). זה לא כל כך מסתדר עם המשך דברי האוצר- 

 

 

 

אם הצעירים קונים במחיר למשתכן אז מי באמת קנה את הדירות של אותם משקיעים? אם כדברי האוצר יותר ויותר דירות ממתינות לקונים שלא מגיעים מדוע אותם קונים לא עושים את מה שהכלכלה וההיגיון היו מורים להם לעשות – להוריד מחירים?

למעשה חלק מנזקי מחיר למשתכן הינה כליאת בעלי הדירות הקיימים בדירותיהם מבלי אפשרות לשדרוג. התהליך הרגיל והטוב הוא שזוג ללא ילדים יקנה דירה קטנה שתתאים לו. לאחר שיש לו 2-3 ילדים, הוא ימכור הדירה לזוג אחר ללא ילדים ויעבור לדירה גדולה יותר. אופס, אותם זוגות צעירים שהאוצר כל כך דואג להם קונים כרטיס הגרלה במקום דירה ולכן לזוג שרוצה לשדרג אין למי למכור דירתו. קבלנים לא בונים לאנשים שיש להם כבר דירות וכך נשארים אלו תקועים מצד אחד. זה כמובן לא הנזק הסופי, אם ההנחה היא כאחוז ממחיר הדירה אז כדאי (כביכול) לקנות דירות יקרות ככל האפשר. כתוצאה מכך אנו נראה בעתיד הקרוב זוגות בלי ילדים בדירות 5 חדרים במחיר למשתכן אשר יתקשו מאד לשלם את המשכנתה עליהן (גם לאחר הנחה יש לשלם את היתרה).

 

 

 

 

הדירות שנמסרות היום תוכננו לפני מספר שנים. היום כאמור, האטה מאד הבניה ואת התוצאה נראה בשנים הבאות. דבריי האוצר כאילו ירידת הבניה מבוצעת בהתאם ל"תהליכים המתרחשים בשוק הנדל"ן" הינה נכונה עובדתית אבל מטעה מאד. עובדתית זה נכון – הקבלנים חושבים שלא ימכרו אז הם לא בונים. מעשית – האוצר השקיע מיליארדים מכספי המסים לא כדי "להתאים לתהליכים…". התאמה לתהליכים יש תמיד ולא צריך להשקיע בזה שקל. האוצר השקיע מיליארדים כדי לנסות לשלוט בחוקי הכלכלה ולהפחית את מחירי הדירות. העובדה שבמקום להמשיך לבנות ולמכור יותר בזול דבר שהקבלנים היו יכולים לעשות בקלות אם טענת האוצר כי יש להם רווחים גדולים מידי הייתה נכונה, הם החליטו להפסיק לבנות. כדאי להבין מה קורה פה. כל סוחר מעדיף למכור ברווח נמוך מלא למכור בכלל. העובדה שהקבלנים מחליטים לא לבנות אינה בגלל חשש להרוויח פחות אלא בגלל חשש להפסיד.

למרות שהפסקת הבניה מתאימה לתהליכים… כפי שקבעו באוצר, הפסקת הבניה תפגע במטרת העל של האוצר בשנים הבאות – הורדת מחירי הדיור. הצעת האוצר "לפעול להגדלת היצע הדירות" היא שוב ניסיון לפחות ברמת ההצהרה לשלוט בכלכלה. מי שמנסה שוב ושוב לעשות את אותו דבר ולקבל תוצאה שונה, הוגדר על ידי איינשטיין כמשוגע. אך לא ממש ברור איך יוכל האוצר לפעול להגדלת ההיצע? האם הוא ילאים חברה קבלנית? יקים חברה קבלנית? לדעתי זו רק הצהרה וכך זה יישאר.

לכתבה המלאה ב- YNET –

https://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-5291540,00.html

 

תגובה אחת על “האם האוצר איבד את זה?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *