ראשי » בלוג » שיניתי את המציאות, קצת

שיניתי את המציאות, קצת

אדם נכנס לתחנת רכבת ורוצה לנסוע מפתח תקווה לראשון לציון ואפילו שומו שמיים לחזור מראשון לביתו. אותו אדם הולך אל תחנת הרכבת, מכונת הכרטיסים שואלת למחוז חפצו, הוא כותב ראשון למיון, מקבל אפשרות לרכוש כרטיס לכיוון אחד, שני כיוונים או חופשי לנסיעות בלתי מוגבלות בכל היום כולל אוטובוסים.

כיוון שכל מה שצריך האדם זה הלוך-ושוב ברכבת (מחוז חפצו ממילא סמוך לתחנה), הוא קונה את הכרטיס המתאים ונוסע לדרכו. BIG MISTAKE

הייתי האדם הזה שקנה ככה אין ספור כרטיסים. עד שיום אחד, לגמרי במקרה נכנסתי בתפריט למחיר של מנוי יומי ללא הגבלה במקום הלוך חזור. הסתבר שמחיר החופשי יומי רכבות ואוטובוסים עולה מחצית הכסף מאשר רק הלוך־חזור. יש לציין כי מכונת רכישת הכרטיסים אינה מציגה מחירים בעת שהיא נותנת לך לבחור את החלופה המתאימה ביותר. 

ננסה להבין את הסיטואציה באמצעות דוגמה – אתם מגיעים אל כניסת הספארי עם הילדים לאחר שהבטחתם להם לראות פיל. בכניסה יש שלט ללא מחיר אך עם שתי חלופות רכישה:

  1. כרטיס כניסה לספארי (שזה מה שרציתם לעשות היום עם הילדים).
  2. כרטיס כניסה לספארי + סופרלנד + סרט בעזריאלי

אתם לא רוצים לראות סרט וספארי נראה לכם מספיק ולכן בוחרים באפשרות מספר אחת – ספארי בלבד, אשר על פי ההיגיון שלכם כנראה עולה פחות מאשר ספארי + סופרלנד + סרט.

מאוחר יותר מסתבר שהכרטיס שבחרתם, ספארי בלבד, מחירו כפול מזה של כניסה לשלושה אתרים ולמרות שלא התכוונתם להכנס לאתרים האחרים היה עדיף לכם לרכוש את הכרטיס עם כל האתרים.

פניתי לשירות הלקוחות של הרכבת וביקשתי שכאשר שמים את חלופות הרכישה, יציינו ליד כל חלופה את המחיר שלה. כי אם אדם צריך כרטיס בודד, עדיין עדיף לו לקנות את החופשי יומי אם הוא זול יותר והסתרת עובדה זו היא עוול לאזרחים (מבלי להכנס להיבט המשפטי של חובת סימון מחירים חלה כאן או לא או בשפה המשפטית האם כרטיס נסיעה ברכבת הוא שירות או מוצר).

התקשרה אלי נציגה חביבה והסבירה לי (במילים אחרות) שאני טמבל ושאדם נורמלי יודע את כל המחירים ובכל מקרה "יכול להתקשר לשירות הלקוחות כדי שיעזרו לו". זו דוקא הייתה עצה טובה אז ביקשתי ממה שאם היא משירות לקוחות, שתעזור לי לקנות כרטיס באינטרנט. הקלטת השיחה המשעשעת מראה איך גם הנציגה שוגה ובטעות הולכת לכרטיס הלא נכון כלומר, לזה שמתאים לנסיעה המבוקשת כלומר רק רכבת הלוך חזור אך במחיר יקר הרבה יותר מזה של רכבת+אוטובוס חופשי לכל היום.

בדרך כלל הייתי מקלל ומתייאש (כל פעם בסדר שונה) ואולי כותב בפייסבוק. בכל מקרה תיארתי הדברים לעורכי הדין מקבי ושגיא מירום ומפה לשם היכונו לעדכונים בתיק מספר ת"צ (תל-אביב-יפו) 30039-12-17 – רימון חייט נ' רכבת ישראל בע"מ, בקשה לתביעה ייצוגית.

ובכן הפעם עורכי הדין של הרכבת השיבו על פני עשרות עמודי תשובה לבית משפט שאני לא מבין ברכבות, תעריפים וכו' ושאם לפני רכישת כרטיס הייתי מתייעץ עם רואה חשבון, עורך דין וחבר בועדת תעריפי הרכבות בארץ ובעולם, הייתי רוכש את הכרטיס המתאים לי ובמחיר הזול ביותר. לדברי הרכבת, ראוי כי כרטיס הלוך ושוב יהיה יקר יותר כיוון שהוא מחיר אופציה שאינה קיימת בחופשי יומי – האפשרות לנסוע ביום אחד ולחזור ביום אחר. ואופציה זו שווה כסף.

כמעט הסכמתי עם הרכבת אבל בצירוף מקרים פלאי לאחר שהרכבת מפרטת את נפלאות ההלוך ושוב בימים שונים וכמה הוא חשוב ללקוחות אשר באופן טבעי מוכנים לשלם עבורו יותר מחופשי יומי, היא הפסיקה מכירת כרטיסים אלו כליל. בדברי ההסבר להפסקת מכירת כרטיסים אלו, כאמור ממש במקרה לאחר הגשת התביעה, מציינת הרכבת כי לאחר רפורמת התעריפים אין יותר צורך בכרטיסי ההלוך ושוב. לידע כללי, רפורמת התעריפים הייתה לפני שנתיים בערך וביטול הכרטיסים המדוברים בוצע חודש לאחר הגשת התביעה.

אז ראשית כל אני מרוצה, עשיתי שינוי קטן במוצרים שאותם מוכרת רכבת ישראל ומוצר שלטעמי היה לא יותר מתרמית וניסיון להוציא כספים מהאזרחים שלא בדין, סוג של עשיית עושר ולא במשפט (שם החוק לקוח מספר ירמיהו פרק י"ז פסוק 11) במקרה הטוב או פשוט ניצול במקרה הרע, הרכבת חדלה מפרקטיקה זו אשר לדעתי פשוט נועדה לסכל את רפורמת התעריפים של משרד התחבורה אותה הרכבת לא ממש אהבה.

 דבר מוזר אפילו הרבה יותר, בחלק מהכרטיסים גם נסיעה אחת בודדת עולה יותר מאשר נסיעות לא מוגבלות ברכבת + אוטובוסים. כאן אפילו תשובת ה"אופציה לשוב מחר" לא עומדת.

ראו למשל כאן כיצד מחירי כרטיס בודד לאזרח וותיק בנסיעה בודדת בין פתח תקווה לראשון לציון עולה יותר (עניין פעוט של כ- 80% פער) מכרטיס חופשי יומי ברכבות ואוטובוסים:

מחיר נסיעה חופשית כל היום - אזרח וותיק
מחיר נסיעה חופשית כל היום אזרח וותיק – 6.5 שקלים
מחיר נסיעה בודדת ברכבת 11.5 שקלים
מחיר נסיעה בודדת ברכבת – אזרח וותיק 11.5 שקלים

 

 

 

 

 

גם אזרח רגיל ולא רק וותיק יכול להנות ממדיניות המחירים המטעה של הרכבת:

נסיעה בודדת ברכבת מפתח־תקווה לראשון לציון – 23.5 שקלים
חופשי יומי בכל גוש דן רכבת ואוטובוסים -13.5
חופשי יומי בכל גוש דן רכבת ואוטובוסים -13.5

 

 

 

 

 

 

כתב תביעה מלא

תשובת הרכבת לבקשת אישור התובענה כייצוגית

 

Facebook Comments

תגובות על: “שיניתי את המציאות, קצת

  1. אתה תותח! שמח שכספי האזרחים חשוב בעינך, וזו עבודת קודש שאתה עושה (גם בתחום המשכנתאות) תבורך!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *


תגובות מפייסבוק: