האם תוכלו לשלם את המשכנתא גם בעוד מספר שנים?

מסמכי הייעוץ שלי אינם אהובים בלשון המעטה על הבנקאים. זה הגיוני, למסמך ייעוץ שלי יש קונפליקט מובנה עם הבנקאי. הבנקאי רוצה שהלקוח ישלם הרבה ככל האפשר, אני רוצה שהלקוח ישלם מעט ככל האפשר. עד כאן אין כל חידוש.

בדרך כלל לקוח שמחזיק בידו את מסמך הייעוץ שלי מתקשר אלי לאחר פגישה בבנק כדי לקבל חיזוקים לאחר שהבנקאי הציע "הצעות ייעול" כאלו ואחרות.

אחד הדברים שאני לא אוהב הוא שלקוח מתקשר כאשר הוא עדיין מול הפקיד. אין לי עניין גדול בכך שיתנו לי לדבר ישירות עם הפקיד מול הלקוח. אני לא אוהב "קרב תרנגולים" כאשר ברור שהגישות שלי ושל הפקיד פשוט הפוכות. מצד שני כאשר לקוחה עשתה זאת פעם אחרונה זה נתן לי חומר למחשבה ועל כך אני שמח.

אותה לקוחה רצתה הלוואה של מיליון ב- 4000 שקלים החזר חודשי. אני אמרתי שלא ניתן ומוכרת המשכנתאות של הבנק אמרה שאפשר ובנתה תמהיל מתאים. בשלב זה ביקשה הלקוחה שאיישב את "המחלוקת" עם מוכרת המשכנתאות של הבנק. שאלתי את המוכרת, מה לדעתה יהיה ההחזר החודשי של הלקוחה עוד 5 שנים.

היא ענתה לי תשובה מזעזעת לדעתי: "אני לא מתעסקת בזה. אין לי דרך לחזות את העתיד."

אמרתי לה: אם נתת הלוואה של 100% מסלולים בהחזרים משתנים, איך יתכן

שההחזרים לא ישתנו? אני לא חוזה עתידות ולא יודעת איך הם ישתנו, ענתה מוכרת המשכנתאות

ללא הנד עפעף.

שלא יהיו אי הבנות, גם אני לא חוזה עתידות.

אבל אני בניגוד לפקידה חושב שהאחריות שלי אינה למכור משכנתא אלא האחריות שלי הינה שהלקוח לא יפשוט רגל ב- 30 השנים בהם הוא משלם את המשכנתא שלו. בכל עסק כולל מפעל, בנק או משפחה יש אי וודאויות לגבי העתיד. אף אחד לא יודע מה יהיה בעתיד אבל כולם יודעים שאם הגעת לריבית שפל מאז קום המדינה, ריבית בנק ישראל בגובה 0.1% ומדד שואף לאפס, אז פרמטרים אלו לא יישארו כמו שהם למשך 30 השנים הקרובות.


לכן כל עסק, כולל בנק עושה תרחישים ושואל את עצמו איך ישתנו ההכנסות אם המדד יהיה 2% וריבית בנק ישראל תהיה 3%? או תרחיש קיצוני יותר וכו'. בתרחישים אלו משתמש הבנק כאשר הוא מחליט שלתקופה מסויימת ייתן ריבית לא צמודה של 4.2% ולתקופה קצרה יותר הוא ייתן ריבית של 3.8% וכן הלאה. אם לאותה תקופה שלה הבנק נותן ריבית לא צמודה של 3.8% הוא נותן ריבית צמודה של 2%, אז חבויה כאן הנחת עבודה שהמדד יהיה בקירוב 1.8%.

אפשר להסתכל על הנושא מזווית אחרת ואולי פשוטה יותר, אם הפקידה "אינה יודעת" מה יהיה בעתיד מדוע היא בוחרת דוקא מדד אפס ופריים 1.6% ל- 30 השנים הבאות? הרי אפס הוא מספר כמו כל מספר והערכה של מדד אפס הינה בסבירות דומה להערכת מדד 10% בשנה בכל אחת מהשנים הבאות? מדוע דוקא אפס הוא המספר הזוכה? מסיבה פשוטה מאד, מדד אפס מאפשר למכור יותר משכנתאות.

הפקידה היא ה"קוסמת" המאפשרת למשפחה לקחת מיליון שקל משכנתא ולהחזיר רק 4,000 שקלים בחודש.

אבל אם נהיה רציניים יותר אפשר לומר בוודאות שמדד של 0% לא יהיה בשלושים השנים הבאות ליותר משנים ספורות ברצף. למעשה אם מסתכלים אחורה אפשר לראות שמשנת 1997 לא היו שתי שנים רצופות של מדד אפס אפילו פעם אחת. לעומת זאת מדדים של מעל 3% בהחלט היו מספר שנים ברצף. כלומר, אם אנו מסכימים להנחה שאפס הוא מספר ככל מספר, אזי מי שאינו יכול "לחזות מה יהיה בעתיד", יש לו סיכוי גדול יותר להיות קרוב ל"מה שיהיה בעתיד" אם יבחר מדד של 1.5% – 4% מאשר אם יבחר מדד של אפס אחוזים.

דרך מדד המחירים לצרכן לאורך השנים

מקור: הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה

כאשר אתם יושבים עם מוכר משכנתאות של הבנק הוא עושה את מה שכל מוכר עושה, מנסה לסגור עסקה במהירות כדי לעבור ללקוח הבא. יש מעט מגבלות של בנק ישראל ומעט מגבלות של הבנק עצמו אבל קל לדלג מעליהן ולסגור את העסקה ללקוח. לקוח זה יהיה מרוצה אולי ביום קבלן הדירה אבל כעבור כמה שנים כאשר יהיה לו קושי אמיתי לשלם את המשכנתא, הוא כבר יהיה במרחק רב מאותו מוכר שסגר לו מימון לדירה החדשה.

50% מהזוגות החילוניים המתחתנים יתגרשו בעתיד. לא נעים לחשוב על זה בתחילת הדרך אבל אי אפשר להתעלם מהסטטיסטיקה. מתוך ה- 50% שלא יתגרשו אני מניח שיש אחוז גבוה של זוגות שלא יהיו מאושרים. לדעתי לחץ כלכלי גורם להחמרה של כל בעיה אחרת בחיי המשפחה ולהגדלת הסיכון להתפרקותה.

מה צריך לעשות כדי להימנע מבעיות בהמשך המשכנתא? ראשית כל להבין ש"להצליח" לקבל את המשכנתא זו לא הצלחה. להצליח לשלם אותה משך 10-30 שנים זו הצלחה. יש לקחת משכנתא שעל פי תחזית של פריים ומדד עתידיים תוכלו לשלמה.

 השתמשו תמיד במחשבון משכנתא המתייחס למדד המחירים לצרכן ולשינויים אפשריים בריבית. אם אין לכם מחשבון שמסוגל לחשב שינויים בריבית ובמדד, הכניסו מדד וריבית הגבוהים בכ- 2% מהמדד והריבית הנוכחיים ובדקו מה יהיה ההחזר המירבי של ההלוואה שלכם.

אם אתם בוחרים להיוועץ ביועץ מקצועי, מה שאני באופן טבעי בהחלט ממליץ עליו, בחרו אחד שיודע לתת לכם תחזית החזרים בעתיד. דרשו לדעת תחת אלו הנחות עבודה (מדד וריבית) בוצעה התחזית של היועץ.

לקוח הפוגש אותי זוכה לתחזית באמצעות מערכת EFM הייחודית שלי. מערכת זו מייצרת תחזית מבוססת שינויי מדדים וריביות דינמיים ומחזוריים הדומים באופן מקורב כמובן, להתנהגות הרגילה של המשק. באופן זה ניתן לראות איך גם החזרי המשכנתא מתנהגים בעתיד:

תאור החזרי משכנתא בריבית משתנה

בגרף למעלה מתוארת משכנתא אמיתית של זוג אשר בה להתייעץ לגבי מחזור משכנתא. המשכנתא המקורית עם חוב נוכחי של מעל מיליון שקלים והחזר של 4500 שקלים. הבנק כמובן נותן את התחושה שאפשר לקחת יותר ממיליון עם החזר של פחות מ- 5000. טעות גדולה !

בעוד מספר שנים לא גדול, ההחזר יזנק ויגיע בשיא לכ- 6,500 שקלים.  רע ועצוב מאד לזוג שלא יכול היה לשלם יותר מ- 4500.

סיכום

לעולם אל תניחו שהתנאים הכלכליים הנוכחיים, הם אלו שישארו לאורך כל חיי המשכנתא שלכם.

דרשו ממי שמסייע לכם להכין משכנתא שיציג לכם תחזית להחזר חודשי בעוד 5/10 שנים בהנחת מדד וריבית גבוהים ב- 2% ממה שהם היום. כמובן שאפשר וכדאי לבדוק את ההחזר החודשי גם בעלייה גדולה יותר של הריבית והמדד.

 

עצה אחרונה, הניסיון שלי הראה שאנשי מקצוע נוטים לא לשים לב למידע שהשכר שלהם תלוי בכך שלא ישימו אליו לב. קחו תמיד יועץ אשר יקבל שכר גם אם ההמלצה שלו תהיה "אל תעיזו לקחת משכנתא זו". בכל מקרה בו שכר היועץ תלוי בכך שתקחו משכנתא, יש סיכוי שהתת מודע ישפיע גם על יועץ עם יושרה גבוהה.

19 תגובות על “איני יודעת מה יהיה המדד בעתיד ולכן איני מתייחסת אליו

    1. שלום מושון, שימוש בהלוואה לצורך רכישה להשקעה הוא
      תלוי משקיע. אין כלל אצבע המתאים לכולם.
      אחד רוצה לקבל מייד את שכר הדירה לכיסו וחברו מוכן להמתין נניח 10 שנים
      עד שתיגמר המשכנתא אבל אז יקבל סכום גדול יותר לכיסו – נניח אם רכש שתי דירות
      באמצעות משכנתא לעומת דירה אחת ללא משכנתא.
      בהצלחה.

  1. בכל הפוסטים שלך אתה מתייחס לאלו שרוכשים דירת מגורים.
    אודה אם תוכל להתייחס למשכנתה לצורכי השקעה.
    האם ומתי נכון להשתמש בבנקים מסחריים?
    תודה
    אבי

    1. שלום אבי,
      אין כאן עניין של נכון או לא נכון אלא מתאים ולא מתאים.
      למשקיעים שונים מתאים לקחת משכנתה או לא לקחת משכנתה
      (בהנחה שהם מסוגלים להשקיע גם ללא משכנתה)
      על פי נתוניהם האישיים.
      אולי בעתיד אכתוב על כך.
      תודה.

  2. במה מתבטא מס השנים לפונקציית גובה עלות הכוללת של המשכנתא? כמה משמעותי מס השנים?

    1. שלום לך,
      מספר השנים / ההחזר החודשי הוא אחד הדברים המשמעותיים ביותר
      לעניין סך התשלומים לבנק.
      על אותו חוב אפשר לשלם לבנק למשל ריבית של 50,000 שקלים במצטבר או 200,000 שקלים
      כתלות במספר השנים.
      תודה.

  3. רימון – כרגיל פוסט מצויין, תודה רבה. הויזואליזציה מעולה להעברת המסר, תמונה = מילים.

  4. מדהים אתה פשוט מיוחד!!
    אפשר לקחת היום משכנתא של מליון ש'ח בהחזר של4300 אם זה 30 שנה שתי שליש לא צמוד ושליש פרים מניסיון

  5. האם אי אפשר לקחת מיליון שקלים כפי שתואר ונגיד בעוד 5 שנים כשיעלה משמעותי החזר המשכנתא החודשי, אז אעשה מיחזור משכנתא בהתאם ליכולת שלי? זה לא שווה?

    תודה רבה!

    1. אני לא בטוח שהבנתי את השאלה אז אענה כללית – במצב שתואר מעלה, לא תוכל בעוד 5 שנים להקטין ההחזר החודשי באמצעות מיחזור משכנתה.
      הדרך היחידה להקטין בעתיד את ההחזר החודשי בסביבת מדד עולה תהיה על ידי הכנסת כסף למשכנתה. נניח גיוס ממקור אחר של 200,000 והפקדתם בתשלום חד פעמי למשכנתה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *