מאמר לכבוד חג הפסח, חג השיחרור משיעבוד ואולי גם מהרגלים ותפיסות מגבילות.

תודה לאל היום אין מעלינו אף נוגש עבדים עם שוט. אבל, עדיין יש מי שרוצה לשמור עלינו למטה עם מנטליות של עבדים ועם יכולת פיתוח אישי נמוכה. כמובן שכאשר אחד נשאר למטה, אחר מרוויח יותר. אז כמובן שאפשר להאשים כרגיל, את הממשלה, החרדים, הבנקים הערבים המתנחלים, השמאלנים וכו'. אפשר להתפלל למשיח התורן בכנסת ואז להתאכזב עוד שנתיים כי הרי משיח יש רק אחד והוא עוד לא הגיע (יש אומרים שגם לא טילפן). ואפשר גם אחרת. כותב שורות אלו מבקש מכל אחת ואחד כבר מספר שנים להגדיל ידע, מודעות ואחריות אישית.

לדעתי זה המפתח היחיד ליכולת צמיחה, התפתחות והרמת ראש.

ומהם כוחות הנגד? מי שיפסיד ממודעות גדולה יותר של הציבור. אם הציבור יודע שהוא יכול להתמקח על דמי ניהול קרנות השתלמות / קרנות פנסיה – המפסידות הן חברות הביטוח. אם הציבור יודע שהוא יכול להרכיב באמצעות יעצים פרטיים משכנתא טובה יותר – המפסידים הם הבנקים.

לשמור על עירנות הציבור מורדמת

אלו אמצעים יש לתאגידים כדי לשמור את עירנות הציבור מורדמת? כמובן אנשי פרסום. קחו למשל את קמפיין בנק מזרחי (עוד נחזור אליו). קמפיין זה משתמש בשני אנשים שנראים לא מתוחכמים: ארקדי דוכין ודביר בונדק. מי לא יאמין להם כאשר הם מציעים לנו "בנק שמח" או "חיסכון ליצ'י / דובדבן / תות" וכו'.

מניפולציה זולה אך יעילה נוספת הינה שימוש בילדים. לא ילדים בפרסומות אלא הילדים שלנו. כל מי ששוחח אי פעם עם סוכן ביטוח, נחשף בודאי למשפט "אתה לא דואג לילדים שלך" בוריאציה כזו או אחרת. יחד עם משפט זה מגיע בדרך כלל גם סיפור על "לקוחה שהבן שלה חלה במחלה קשה והיא כל כך שמחה שהיה לה ביטוח שקרכלשהו".

והנה אנו מגיעים לוידוי שלי. בחודש מרץ מכריח הפיקוח על הבנקים והפיקוח על הביטוח את החברות לשלוח לנו דו"ח. רבים אינם קוריאם דוחו"ת אלו. המילים פנסיה, גמל, חיסכון, משכנתא יכולים להרדים כל אחד. למי יש כח לזה ועוד לפני החג. אבל בדוחו"ת אלו יש אוצרות.

הנה למשל אני פתחתי דו"ח כזה עם חיסכון נשכח שפתחה פעם חמותי עבור בתה היקרה. הקפתי במלבנים סגולים מספר נתונים שכדאי לדעתי להתמקד בהם.

פירוט תשואה מחיסכון דירה לילד

ראשית, שם התכנית – "דירה לילד" – מי יהיה מסוגל עכשיו לשבור תכנית אשר שבירתה עלולה חלילה וחס למנוע דירה מהילד שלו. כאמור, מניפולציה זולה. נראה בהמשך שחיסכון זה ירחיק מאד את הדירה מהילד ואת הרווחה מהוריו.

תחילת החיסכון 2011 סיום החיסכון 2029. הריבית השנתית שהבנק נותן על החיסכון המעולה הזה הינה 0.02% לשנה. כדאי להתעכב על מספר זה. האשראי הזול ביותר שאפשר לקבל הוא משכנתא. זהו אשראי זול כי הבנק יודע שאת כספו הוא יקבל בחזרה בכל מקרה. במקרה הגרוע הוא ימכור את דירת החייב. לבנק יש אפס סיכון במשכנתא. הלוואה צמודה ניתנת בריבית של כ- 1.5% בשנה. כלומר הבנק למעשה קונה מאיתנו כסף (אנו מפקידים לחיסכון) ב- 0.02% ומוכר לנו או לאחרים את אותו כסף ב- 1.5% – 1.8%. רווח של 700%.

ומה נפסיד אם נרצה "דירה לילד" ונפקיד בידיו האמונות של הבנק 3450 שקלים (הסכום בצילום שלמעלה) למשך 18 שנים (שיהיה בריא הילד) ? את הרווח כבר חישב עבורינו הבנק: 111 שקלים. באותן שנים שילמנו על סכום זה במשכנתא בעלת ריבית של 1.5% ריבית בגובה 489 שקלים (פי יותר מארבעה). אם במקום משכנתא היינו לוקחים סכום זה מהאוברדראפט בעלות של כ- 9% לשנה, החיסכון "לילד" היה עולה לנו את הסכום המדהים של 3,528 שקלים בתשלומי ריבית על 3450 שקלים למשך 18 שנים.

כלומר אם יש לנו מינוס ומתוכו חסכנו בליצ'י / דובדבן או כל פרי אחר "בשביל הילדים", שיהיו בריאים אז למעשה קיבלנו 111 שקלים עבור תשלום של 3450 שקלים. עסקה מצויינת עבור הבנק.

שולחן פסח של ההורים שלי

בהזדמנות זו אני רוצה לברך את כולכם בחג פסח שמח ומעורר מחשבה.

המעביד והמשעבד הראשון במעלה הוא הראש שלנו. שחררו את המחשבות, פתחו את הראש והוציאו מכם את כל החמיצות.

חג שמח !

תמונה שצילמתי לפני שנה לייד שולחן הסדר של הורי. עם חמישה ילדים, גם כאשר מגיעים רק חצי על ילידהם, יש שולחן גדול עוד משהו קטן לכבוד החג.

5 תגובות על “מי רוצה שנמשיך להיות עבדים ומשועבדים למה לפתוח חסכון לילדים יכול להיות טעות?

  1. האתר שלחה מדים התמונות יפות
    מאוד מאוד
    והמאמר שלחה יפה
    מאוד מאוד מאוד
    אביבי
    אבא רימון
    חמודי ומתוקי

  2. חחחח…..
    חמודה התגובה של בתך :-).
    מאמר טוב וזה מה שאני מנסה להטמיע ללקוחותי חברי ומכרי, אבל הפסיכולוגיה שוברת אותם.

  3. גם לי הייתה תוכנית 'דירה לילד' במזרחי. אפילו שתי דירות כי יש לי שניים (בינתיים).
    לפני חודשיים פדיתי את הכסף ומקבל עליו בערך 6% במקום 0.02%, לא מבין מה חשבתי כשפתחתי את תוכנית החסכון, אולי התפיסות השגויות שבאתי איתם מבית הורי. אגב, אמי עדיין חוששת בגלל שאין לי בית ואני חי בשכירות, לא משנה כמה אני מנסה להסביר לה שיש באפשרותי לקנות כבר היום בית ללא משכנתא אך פשוט לא כדאי בגלל הכסף שעובד ויוצר עוד כסף. מקריאת המאמרים מאירי העיניים שלך אני מתחזק בתפיסתי והערכתי, אולי אני אפנה אותה לאתר שלך…

    1. תודה רבה דוד,
      שמחתי מאד בתגובתך. שינוי תפיסות רווחות הוא נושא שאני עוסק בו רבות.
      מבחינתי אתה יכול לתת את הטלפון שלי (054-5232-799) לאמא שלך אם היא רוצה גם
      דעת מומחה :-). מה לא עושים בשביל שלווה אימהית.
      שוב תודה, רימון

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *